HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Externe contentmarketeer: bij voorkeur geen expert

Inbound Marketing expertAls Inbound adviespartij helpen wij dagelijks organisaties bij het uitstippelen van een effectieve marketingstrategie, bij het kiezen voor de meest geschikte marketingautomatisering-software en uiteraard bij het verzorgen van de implementatie van die software.

Maar ook creëren wij met ons Inbound-team de content voor organisaties opererend in verschillende markten. Content (zoals blogs, eBooks en whitepapers) over zeer uiteenlopende onderwerpen voor organisaties uit diverse branches.

In dit artikel leg ik uit waarom Inbound marketeers experts zijn in het schrijven over nagenoeg alles zonder expert te zijn binnen een specifiek vakgebied.

Je hoeft niet persé een expert te zijn in een specifieke markt of branche om content te schrijven dat hout snijdt. Er zijn contentbureau's die zich toeleggen op het schrijven van content voor een specifieke branche of sector – IT, HR, de zorg, noem maar op.

Wij richten ons op een alle markten en dat is absoluut geen nadeel! Sterker nog, het is zelfs aan te raden om een niet-gespecialiseerd bureau in te zetten. Hieronder drie redenen.

Een frisse kijk op de zaken

Afhankelijk van jouw vakgebied zal er misschien een Inbound-bureau zijn die jouw markt kent. Als dat het geval is, bedenk dan eerst goed of dit wel de juiste partner is voor het schrijven van jouw content en uitrol van jouw inbound strategie.

Uiteraard heeft een gespecialiseerd bureau kennis van zaken van je producten, de markt en trends. Maar dat bureau werkt waarschijnlijk ook voor concurrenten. Deze verstrengeling van belangen brengt de effectiviteit van je strategie in gevaar.

Een niet-gespecialiseerd bureau kan zorgen voor een frisse blik op je website, de content en strategie. De marketeers weten weliswaar minder over de processen en producten van je organisatie, maar hebben geen tunnelvisie en bekijken alles met een open, verse blik. Bovendien leren ze over je producten en diensten, net als een prospect zou doen, waardoor de content die gecreëerd wordt nog beter aansluit op de behoefte van de doelgroep.

Journalistieke wijze van contentcreatie

Een goed Inbound-bureau zal nooit zomaar starten met het creëeren van content, maar dit altijd doen vanuit een plan en visie. Zij volgt een specifiek, vooropgezet proces om eerst een band te scheppen tussen jou en de schrijver. Het proces, waarvan de stappen grotendeels al uitgewerkt in de Inbound Blauwdruk, zou er als volgt uit kunnen zien:

1. Creëer een blogstrategie rondom buyer personas;
2. Brainstorm samen over content-onderwerpen;
3. Onderzoek, interview en schets de hoofdlijnen van de content;
4. Schrijf een artikel;
5. Verkrijg goedkeuring of pas aan;
6. Publiceer en promoot.

Van het brainstormen tot aan onderzoek en schrijven, een Inbound bureau zal het als een journalisitek proces moeten aanvliegen en inkleden. Dat houdt ook een grondig achtergrondonderzoek in.

Inbound is meer dan alleen content

Waarschijnlijk is vakspecifieke contentcreatie je grootste zorg, maar bedenk wel dat het doen slagen van een content- of inbound-strategie niet ophoudt bij het creëren van goede content. Blogs, eBooks en andere vormen van content zijn slechts onderdelen van Inbound succes.

Systony zet eerst de strategie uit aan de hand van de Inbound Marketing Blauwdruk, Hierin wordt het succes ontworpen en uitgewerkt naar hapklare operationele brokken. Dit is de fundering van Inbound. Vervolgens moet er meer dan alleen content worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan krachtige call-to-actions, landingspagina’s, nurturecampagnes, rapportage, dataverwerking en sturing.

Hoe verder?

Bij de selectie van een inbound bureau komt best wat kijken, maar maak je niet druk of er wel specialistische kennis in huis is. Het biedt juist voordelen aan de slag te gaan met een bureau met frisse blik. Werken met een Inbound bureau moet een parntership zijn waarbij specifieke kennis wordt overgedragen aan strategen en contentontwikkelaars van het bureau.

Benieuwd wat Inbound Marketing Automatisering jouw organisatie kan opleveren? Doe dan eens de Inbound Resultaat Calculator.

New Call-to-action

Ontvang updates per email