Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Bereik meer met effectieve contentmarketing

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 13-3-15 13:58

Contentmarketing voor succesContentmarketing is één van de meest effectieve strategieën om je marketingdoelen en daarmee de overall goals te realiseren. Het zorgt voor betere vindbaarheid, maar ook relevanter verkeer en betere leads.

Onderzoek van het Content Marketing Institute toont aan dat de belangrijkste redenen voor het inzetten/uitrollen van een contentstrategie onder marketeers is om brandawareness, merktrouw en kwalitatieve leads te genereren.

Maar hoe stel je een krachtige contentstrategie op en hoe zet je deze met succes in? In dit artikel een aantal handige tips!

Effectieve contentmarketing alleen zal niet het gewenste en verwachte organische verkeer genereren. Alleen als de contentmarketing wordt uitgerold vanuit een gedegen strategisch oogpunt zal het haar vruchten afwerpen. 

Tip 1 – Start met een heldere strategie

Meer en meer mensen vertrouwen op het internet als het gaat om vergaren van informatie in de oriëntatie op de aanschaf van product of dienst. Een sterke contentstrategie zorgt ervoor dat jij als relevante organisatie in beeld komt bij je doelgroep.

Voordat je start met het creëren en publiceren van waardevolle content moet je ervoor zorgen dat die content past binnen je marketingstrategie. Om tot een goede strategie te komen moet je onderzoek verrichten en bepalen wie precies je doelgroepen zijn, wat hun behoeften zijn, met welke content zij geholpen zijn en met welke frequentie en tone-of-voice.

Stem je content af op de informatiebehoefte die gelden voor de diverse fases van koopprocessen van je verschillende doelgroepen. Hieronder enkele onderdelen die niet mogen ontbreken bij het opstellen van een krachtige strategie:

  • Creëer buyer persona’s

    Buyer persona’s zijn profielschetsen van jouw ideale kopers. Het segmenteert je doelgroepen verder en het brengt ze als het ware tot leven. Hoe leven ze, wat zijn hun bezigheden, wat zijn hun levensdoelen en met welke wensen en behoeften lopen zij rond? 

    Dit zijn de personen waarop je je content richt en in eerste instantie voor schrijft. Jouw content moet antwoord geven op hun specifieke informatiebehoefte op een specifiek moment in het koopproces. 

    Een voorbeeld van zo’n persona - opgesteld door het buyer personas institute – vind je hieronder:

    BPprofile

    Lees alles over het creëren van persona’s in dit blogartikel.


  • Doe zoekwoordonderzoek

    Als je veel tijd en moeite hebt gestoken in het creëren van content wil je ook dat deze optimaal wordt gevonden. Zoals bekend plaatst Google unieke, waardevolle content al hoog in de resultaten, maar het is niet verkeerd dit een extra boost te geven door je content te optimaliseren voor zoekmachines.
    Zorg ervoor dat jouw content wordt gevonden op de zoekwoorden van jouw persona’s. Om deze woorden te achterhalen dien je een gedegen zoekwoordonderzoek uit te voeren.

    Bekijk de 8 bronnen voor het uitvoeren van een goed zoekwoordonderzoek hier.

  • Welke contentvorm scoort het beste?

    Achterhaal welk type content je verschillende persona’s het liefst lezen in de verschillende fasen van het koopproces. Dus leest jouw persona liever een eBook aan het begin van het kooproces of ziet deze liever de waarde in de vorm van een infographic?

    De meeste content-gerichte organisaties gebruiken een breed scala aan contentvormen. Dat is uiteraard goed, mits het gericht is op de juiste persona (en zijn/haar voorkeur) op het juiste moment. Hieronder een overzicht van de meest gebruikte content door organisaties uit een onderzoek van Econsultancy:


    Contentpopulariteit

  • Kies een stijl die aanspreekt

    Als je wilt communiceren met je doelgroepen zul je eerder resultaat boeken als je dit ‘in de taal’ doet die je doelgroep spreekt. Zorg er dus voor dat je een juiste tone-of-voice aanhoudt. Maar net zo belangrijk is dat je een unieke en eigen stijl aanneemt, een stijl die consistent is verweven in al je content. Dit zorgt voor herkenbaarheid.

  • Kies de juiste publicatiefrequentie

    Je wilt je lezers voldoende bereiken, maar absoluut niet teveel. Wanneer je hen bestookt met info zal dit als spam worden beschouwd en zal het een negatief effect hebben.

    De ideale frequentie van de publicatie verschilt overigens per type content. Onderstaande afbeelding laat de verhouding goed zien:
    Contentpyramide


Tip 2 - Val op 

Je bent ongetwijfeld niet de enige in je branche die inmiddels contentmarketing bedrijft, dus zorg ervoor dat je opvalt. Enerzijds doe je dit door onderscheidende content te publiceren waarmee je de doelgroep helpt waar anderen dit niet doen. Ofwel voeg waarde toe! Anderzijds doe je dit door slim en gericht te publiceren.

Tip 3 – Houd het menselijk

Doorhet online zoeken naar waardevolle content zijn sommige organisaties vergeten wie hun echte doelgroepen zijn. Er wordt dan content geschreven die te breed is (te weinig verdieping) en/of juist op de verkeerde groepen is gericht, groepen die uiteindelijk niet zullen converteren naar betalende klanten.
Daarnaast worden vaak keyword-tactieken toegepast die bedoeld zijn om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Afgezien van het feit dat dergelijke tactieken al jaren meer negatief dan positief effect hebben op de online vindbaarheid, worden teksten slechter leesbaar.

Vandaag de dag focust de zoekmachine op het toevoegen van waarde en relevantie. En dat is goed ‘nieuws’, want zolang je schrijft met als doel je doelgroep te helpen, zul je dus al snel hoog worden geplaatst in de online zoekresultaten!

Tip 4 – Vermijd de commerciële boodschap

Als je content inzet om direct je producten en diensten aan te prijzen zal het niet veel opleveren. Sterker nog, het zal je merk niet ten goede komen. De downloader laat zijn/haar gegevens achter in de veronderstelling er waardevolle informatie voor terug te krijgen. Waardevolle informatie die helpt in de specifieke fase van het koopproces waarin die persoon zich bevindt.
Als je content schrijft moet het ingaan op die informatiebehoefte, dus schrijf bij voorkeur vanuit een adviserende rol. Je wilt hulp bieden, als de lezer het als waardevol beschouwt zal deze automatisch jouw merk top-of-mind houden.

Tip 5 – Kies de juiste kanalen

Goede content verhoogt je online vindbaarheid. Maar daarnaast wil je je content ook pushen en recyclen – ofwel, haal het maximale uit je content!

Daarom is het goed te bekijken welke kanalen de meeste en beste leads opleveren. Op basis van die wetenschap kun je bepalen om in het vervolg meer in te zetten op de goed scorende kanalen. Hierbij kun je ook denken om de content te ondersteunen aan de hand van sponsored berichten.

Tot slot

Eén van de hoofddoelen van contentmarketing is het genereren van kwalitatieve leads en maximaliseren van online omzet. Benieuwd hoe je snel en eenvoudig meer en betere leads kunt genereren? Download dan ons eBook 10 tips voor leadgeneratie.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021