De toegevoegde waarde van Marketing Automation

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 14-03-19

marketing_automation_waarde-1

Marketing automation lijkt momenteel hét door de marketing-wereld gonzende modewoord. Maar wat is de betekenis van marketing automation? En waarom zouden marketeers het moeten toepassen? Marketing automation is een softwareplatform dat organisatorische prestaties stroomlijnt en repetitieve taken automatiseert. Het maakt de marketing binnen jouw organisatie makkelijker en efficiënter!

In dit artikel ontdek je wat marketing automation is en wat voor toegevoegde waarde dit voor jouw bedrijf kan hebben.

Marketing automation is niet alleen software

Marketing automation-platforms hebben nieuwe marketing- en acquisitiestrategieën ontsloten en marketeers de mogelijkheid gegeven om te handelen in overeenstemming met de slimme shopper. Het geeft bedrijven nieuwe tools en functies die niet alleen behulpzaam zijn bij strategieën voor bijvoorbeeld inbound marketing, maar deze ook geheel hervormen. Marketing automation labellen als een simpel stukje software doet het fenomeen geen recht aan. De betekenis en uitvoering van marketing automation is zo veel meer! Marketing automation wordt gezien als zowel de grootste marketingtrend als marketinguitdaging in 2019. 

New call-to-action

Heb ik marketing automation nodig?

Marketing automatisering kan veel voordelen bieden voor organisaties. In 2018 paste één op de drie B2B-marketeers marketing automation toe! Maar heb jij als organisatie marketing automation nodig? Er is maar één manier om daar achter te komen: Evaluatie. Mijn advies is om te beginnen met het analyseren van jouw huidige werkzaamheden en het identificeren van je behoefte, bijvoorbeeld:

Gegevens

  • Kun je je gegevens gemakkelijk onderverdelen zonder dat dit tot honderden Excel-spreadsheets leidt?
  • Kun je je gegevens bijwerken met details van alle interacties die een persoon met jouw bedrijf heeft?
  • Worden jouw gegevens automatisch bijgewerkt met alle interacties en online-activiteiten?

Je hebt marketing automation nodig als je jouw gegevens niet eenvoudig kunt analyseren of als je niet in staat bent om de online-activiteiten van jouw prospects en klanten te volgen en registreren. Marketing automation-software staat toe om op basis van regels lijsten van gegevens te creëren die de gegevens in real-time gesegmenteerd houden, maar staat ook toe om automatisch alle activiteiten bij te houden van klanten en prospects op jouw website, social media, en verzonden berichten.

Communicatie

  • Hoe communiceer je met jouw klanten en prospects?
  • Heb je een website?
  • Gebruik je e-mail, social media, blogs en landingspagina's?
  • Kun je de effectiviteit van elk medium meten voor het genereren van leads?
  • Kun je gemakkelijk een cross medium-campagne managen en een lead volgen over verschillende kanalen?

Je hebt marketing automation nodig als je voor jouw communicatie sterk afhankelijk bent van digitale media zoals websites, e-mails, social media en blogs. Marketing automation is heel handig bij het managen van jouw online communicatie, voor online-activiteiten kunnen ingewikkelde workflows worden opgezet en naar wens geautomatiseerd. Er kan ook gemeten worden hoe elk medium presteert en welke rol zij vervullen in de lead-cyclus. Zo kun je bijvoorbeeld achterhalen hoeveel leads van jouw social media terechtkomen op jouw website en wat de gemiddelde aankoopwaarde is van deze leads.

Leads

  • Wat beschouw je als een lead?
  • Gebruikt lead scoring voor elke actie die een prospect voltooit, worden de resultaten enkel doorgegeven aan de verkoopafdeling als er een bepaalde score is behaald?
  • Als je aan lead scoring doet, gebeurt dit dan handmatig?
  • Hoe nurture je je leads?
  • Als je je leads voedt, hoe bepaal je dan welke inhoud je geeft als reactie op de eerste call to action?
  • Reageer je handmatig op alle aanvragen?

Je hebt marketing automation nodig als je gebruik maakt van de een of andere vorm van lead scoring. Het brengt wel wat werk met zich mee, zeker als je nog geen gebruik maakt van lead  scoring-strategieën. Lead scoring staat toe de kwaliteit van de leads naar de verkoopafdeling te verhogen, en het stuwt conversiepercentages omhoog. Met marketing automation gaat dat ook nog eens allemaal automatisch.

Statistieken

  • Kun je de gegenereerde opbrengst op elke campagne en de return on investment meten?
  • Hoeveel tijd besteedt je aan het beheer, het bewerken en bijhouden van je marketing data om deze effectief in te kunnen zetten, en leads te kunnen genereren en voeden?
  • Als je de tijd die je besteedt aan administratieve werkzaamheden zou kunnen inzetten bij het genereren van nieuwe content en campagnes om meer kwalitatief gevoede leads te genereren, zou je jouw doelen dan bereiken?statistics_marketing_automation

Je hebt marketing automation nodig als je een belangrijk deel van de tijd besteedt aan het verzamelen van campagnestatistieken. Marketing automatisering neemt de inspanning en rompslomp van het maken van rapportages en metingen weg door deze automatisch te genereren. Door het eenmalig instellen van de gewenste rapportagevorm creëert je vrije tijd om nieuwe campagnes in de markt te zetten die nieuwe leads kunnen aantrekken.

Return on investment van marketing automation

Zoals met alles, heeft ook marketing automation-software een prijs. Je kunt de software kopen, of als Software As A Service gebruiken tegen een maandelijks tarief. Het is dus belangrijk om vóór de aankoop van de software een berekening van de return on investment te maken:

  • Hoeveel kost het beheer van jouw social media, blogs en e-mailverkeer, en hoeveel ben je kwijt aan het effectief meten alle online-kanalen?
  • Hoeveel leads ga je produceren en wat zijn de kosten per lead?
  • Hoeveel leads worden omgezet in verkoop, en wat is het conversiepercentage?
  • Wat zijn de kosten per gerealiseerde verkoop?
  • Wat verdien je met een gemiddelde verkoop, en dus; wat is de huidige return on investment?

Vervang nu de kosten van het abonnement of de aanschaf van de marketing automation-software door er 12% meer leads en een lead tot verkoopverhouding van 48% voor in te vullen. Reken alles nog een keer door met deze nieuwe gegevens. Komt er een positieve return on investment uit? Zo ja, dan weet je wat je te doen staat! 

Waar de bovengenoemde percentages vandaan komen? Dit zijn de resultaten die ik bereikte na de eerste 90 dagen marketing automation.

Meer informatie over marketing automation

De volgende links geven je meer inzicht over marketing automation:

Marketing automation met HubSpot Marketing Hub

Gratis marketing automation uitproberen? Met de HubSpot Marketing Hub ontdek je in 30 dagen wat marketing automation voor jouw organisatie kan betekenen. Vraag een gratis testaccount aan! 

hubspot marketing hub

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019