Creëer succesvolle landingspagina’s

Marnix Otten
Door Marnix Otten op 28-10-14

Keep_calm_and_convertSchrijven voor conversie is een vak apart, zeker als het schrijven voor succesvolle landingspagina’s betreft. De landingspagina is die pagina waar je een bezoeker vraagt om enkele gegevens als tegenprestatie voor het bieden van premium content of dienst van waarde (zoals een webinar of demo) aan die bezoeker.

Het is mooi meegenomen als je over een vlotte pen beschikt. Maar het schrijven van wervende teksten voor landingspagina’s is ook een kwestie van techniek. In dit artikel geef ik je de tips & tricks voor het opstellen van succesvolle teksten voor je landingspagina.

Eerder hebben wij al een blogartikel gepubliceerd waarin we het opzetten van een effectieve landingspagina hebben behandeld. Hierin gaven we onder andere de volgende aanbevelingen:

• Less is more
Je wilt de bezoeker laten converteren en hierbij zo min mogelijk afleidende zaken bieden. Dus laat een menustructuur, hyperlinks, et cetera achterwege.

• Schrijf overtuigend
Een duidelijke en overzichtelijke opbouw van tekst is belangrijk om de lezer snel te overtuigen. Gebruik een actiegerichte titel, gebruik een korte inleidende alinea, geef een opsomming van de voordelen die de lezer geniet na de actie (download, inschrijving, etc.).

• Gebruik relevante afbeeldingen en video’s
Mensen zijn visueel ingesteld. Maak hier gebruik van door bijvoorbeeld de te downloaden content af te beelden en/of een video op te nemen in plaats van tekst.

• Formulieren op maat
Dit is een essentieel deel van een landingspagina. Na tekst en uitleg wil je hier de bezoeker zijn of haar gegevens afvangen in ruil voor de actie. Zorg ervoor dat je alleen dát vraagt wat echt nodig is op dat moment. Iedere vraag die je teveel stelt verhoogt de drempel tot het komen van een daadwerkelijke actie.

• Doe de blinktest
Open de pagina vanuit de ogen van je doelgroep, bekijk deze enkele seconden en ga dan na of je antwoord kunt geven op de vragen ‘wat wordt er aangeboden?’, ‘wat is het voordeel van het uitvoeren van de actie?’, ‘waarom heb ik er nu behoefte aan?’ en ‘hoe kan ik het krijgen?’.

• A/B testing:
Zorg dat je test met landingspagina’s die iets van elkaar verschillen en meet welke pagina’s het best presteren. Onderdelen die je kunt testen zijn titels en subtitels, teksten (inhoudelijk en qua opmaak), opmaak en indeling van de pagina, afbeeldingen, call-to-actions, lengte van het formulier. 

Tips voor meer conversie

In dit artikel geef ik enkele tips voor het schrijven van teksten voor landingspagina’s die vertrouwen wekken en optimaal converteren.

1. Gebruik testimonials

Eén van de meest krachtige technieken heeft eigenlijk weinig met schrijven zelf te maken. Het is je tevreden klant laten spreken om zo vertrouwen te wekken. Dus: ‘’het eBook heeft me nieuwe inzichten gegeven op gebied van …’’ of ‘’het webinar geeft praktische tips voor het genereren van leads’’.

Geef bij een testimonial altijd een quote en de vermelding van wie de quote komt inclusief de functietitel en organisatie. Optioneel kun je een foto plaatsen van de persoon in kwestie.
Uiteraard kun je ook meerdere testimonials plaatsen. Houd echter wel voor ogen dat je niet teveel wilt afleiden van hetgeen je echt moet overbrengen, namelijk het hoe, wat, waar en waarom van je aanbod + call to action.

2. Benadruk het voordeel, niet de producten of services zelf

Je doelgroep geeft niets om je producten of diensten.

Zo, die zit. Uiteraard leg ik dit graag even uit. Vroeger was het heel normaal om producten en/of diensten te demonstreren, aan te prijzen en deze af te zetten tegen die van de concurrentie. Dit type verkoop is niet meer van deze tijd, omdat potentiële klanten de oplossing al kennen. Door de enorme beschikbaarheid over gerichte informatie op internet en via de zoekmachines is de doelgroep in staat zichzelf te informeren en alle details en prijzen van jouw product/dienst te vergelijken met die van je concurrent.

Focus je daarom op de voordelen voor de lezer en in mindere mate op het product of de dienst zelf. Laat zien dat de conversieactie voor de lezer waardevol is en niet (alleen) commercieel qua insteek. Het meest handige om dit aan te vliegen is het voordeel al in de intro te benoemen en vervolgens een opsomming te geven van het ‘WIIFM’, ofwel het ‘what’s in it for me’ voor de lezer. Wat ook kan is de subtitel te gebruiken voor een sterke oneliner waaruit het grote voordeel spreekt. 

3. Spendeer tijd aan een goede titel

Of je het wilt horen of niet: bezoekers lezen maar zelden je volledige landingspagina tekst. Ze scannen, slaan stukken over en bepalen na enkele seconden of het interessant genoeg is of niet. Dit wil niet zeggen dat je teksten en de kwaliteit ervan er niet toe doen, maar benadrukken dat de tekst scanbaar moet zijn. Een goede titel is hierbij van groot belang, omdat deze vaak als eerste wel wordt gelezen.
De titel moet wervend zijn en samen met de subtitel uitdragen waar de pagina over gaat en wat er voor de bezoeker te halen is.

In het vorige blog over het opzetten van goede landingspagina’s wordt de opbouw van de pagina nader beschreven.

4. Houd het simpel

Vermijd jargon, gebruik geen dure woorden en eigenlijk het belangrijkste – spreek de taal van je doelgroep. Simplicity sells!

Onthoud daarbij dat je schrijft als een mens. Klinkt misschien stom, maar vaak worden zinnen in een soort robotstijl gepubliceerd. Schrijf zoals jij en je doelgroep spreken.

5. Gebruik cijfers & wees specifiek

Zorg dat je zaken onderbouwt, het liefst met cijfers en statistieken. Je kunt bijvoorbeeld stellen:

‘Je conversieratio zal exploderen’, maar geloofwaardiger is ‘Het afgelopen kwartaal heeft eBook X het conversieratio met ruim 87% doen stijgen.‘

De conversie op de 2e optie zal hoogstwaarschijnlijk hoger zijn, omdat het meer vertrouwen uitspreekt.

6. Zorg dat je landingspagina responsive is

Heb je eenmaal een goede opbouw, pakkende teksten, juiste headers, krachtige call–to–actions en een optimaal opgezet formulier voor de landingspagina, zorg er dan ook voor dat de pagina mobiel goed te openen is! Steeds meer mensen openen landingspagina via smartphone of tablet, het zou zonde zijn als je verkeer zonder conversie vertrekt omdat de pagina niet correct weergegeven wordt.

Met marketingautomatisering en in het bijzonder marketingautomatiseringsplatform HubSpot creëer je altijd mobielvriendelijke pagina’s.

Het creëren van goede landingspagina’s is een belangrijke voorwaarde om online succesvol te kunnen zijn. Het is een onderdeel van Inbound Marketing, een strategie die iedere organisatie zou moeten aanhouden om online gevonden te worden en bezoekers te kunnen converteren naar loyale klanten aan de hand van gerichte, waardevolle content.

Bereken je ROI met de Inbound Resultaat Calculator

Marnix Otten
Geschreven door Marnix Otten
Marnix is een gepassioneerd marketingmanager met ruime ervaring op gebied van zowel off- als online marketing. Nu ligt zijn hart bij inbound marketing automatisering en laat hij organisaties zien hoe zij maximaal online resultaat kunnen behalen.
Marnix is een Bourgondiër en staat als amateurkok ook geregeld zelf in de keuken.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019