Website analytics: verkeersbronnen uitgelegd

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 21-11-18

 

website analytics - uitleg verkeersbronnen

Het meten van website analytics is één van de belangrijkste onderdelen van (online) marketing. Het grote voordeel van online marketing is dat vrijwel alles meetbaar is. Maar de hoeveel aan statistische data die dat met zich meebrengt, kan overweldigend zijn. Hoe gebruik je al deze website analytics effectief?

Een goede start is het analyseren van de herkomst van je bezoekers. In dit artikel leg ik uit wat elke verkeersbron betekent. Verschillende website analytics-software kunnen verschillende benamingen gebruiken voor verkeersbronnen, maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer. 

De volgende punten lees je in dit artikel:



1. Organisch zoekverkeer

wat is organisch zoekverkeerZoekverkeer is op te delen in twee groepen: organisch en betaald verkeer. Maar wat is organisch zoekverkeer? Organisch zoekverkeer is verkeer dat via niet-gesponsorde zoekresultaten in een zoekmachine op je website komt. Organisch verkeer is verkeer dat klikt op een zoekresultaat die de zoekmachine toont na een zoekopdracht, zie de afbeelding hiernaast. Betaald verkeer komt via een advertentie op je website na een zoekopdracht.  Over betaald verkeer vertel ik verderop in dit artikel meer.

Waarschijnlijk is het zo dat het meeste organische zoekverkeer via Google binnenkomt. Dit is wereldwijd de populairste zoekmachine.

Voorheen kon je in je statistieken precies zien welke zoekopdrachten voor het meeste verkeer zorgden. Hele waardevolle data die je kon gebruiken bij het optimaliseren van je website. Maar sinds dat Google SSL-encryptie implementeerde in de zoekfunctie, kun je niet meer zien welke zoekopdrachten verkeer op je website genereren.

eBook Trends in online marketing

2. Referrals

Een andere term die je tegenkomt bij website analytics is 'referrals', ook wel verwijzend verkeer genoemd. Dit is al het bezoek wat via een link op een andere website op jouw website terecht komt. Dit kan een verwijzing op een forum of in een blog zijn, maar ook klanten of partners die naar jouw website linken. Je kunt hier precies zien vanaf welke site en welke pagina’s er verwezen wordt naar jouw website. 

Sommige analytics tools rekenen verkeer via social media ook als referrals. Met de groeiende populariteit van social media is het belangrijk dat je dit verkeer eruit filtert en meet in een apart segment. Veel analytics-software (waaronder HubSpot) doet dit al automatisch. Welke software je ook gebruikt, bekijk goed wat er onder verwijzend verkeer valt en filter het nodige eruit.

3. Social media

Wat is de wereld in 2019 zonder social media? Steeds meer analytics-tools meten social media als apart kanaal. Dit kan via één van jouw social media uitingen zijn, maar ook van anderen die over je praten op social media. En dit hoeft niet alleen via Facebook of Twitter te zijn. Maar ook minder bekende platformen als bijvoorbeeld StumbleUpon en Digg worden gemeten. Als je zelf een bericht plaats op verschillende social media kanalen, dan kun je overwegen een tracking token aan je link toe te voegen.

4. E-mail marketing

Dit is het verkeer wat via mailings die je uitstuurt op je website komt. Je kunt precies meten welke mailings wel verkeer trekt en welke niet. Handig als je e-mailcampagnes wilt optimaliseren. Vergeet niet om tracking tokens aan je links toe te voegen. Anders wordt het verkeer soms niet gemeten als e-mail marketingverkeer. HubSpot doet dit al voor je en toont e-mailverkeer als losse statistiek.

Een link die je van iemand anders in je mailbox krijgt, wordt niet gemeten als e-mailmarketing.

5. Betaald zoekverkeer

betaald zoekverkeerDit is zoals eerder gezegd het verkeer wat via een advertentie op je website komt. Ook wel PPC (Pay Per Click) campagnes genoemd. Deze data is noodzakelijk om de effectiviteit van de betaalde zoekmachine campagnes te meten. Welke advertenties zorgen voor verkeer en nog belangrijker: welke advertenties zorgen voor conversie. Je kunt het betaalde zoekverkeer in Google herkennen aan de notering 'advertentie'. 



6. Direct traffic

Hier verstaan we verkeer onder wat geen verwijzende URL heeft. Als bijvoorbeeld iemand de URL van jouw website in zijn browser invoert, dan is er geen URL waar dit bezoek vandaan komt en wordt het als direct traffic gemeten. Dit is een goede manier om vast te stellen hoeveel mensen jouw naam en website kennen.

Toch is dit niet helemaal waar. Veel mensen bekijken hun social media tegenwoordig via hun mobiele telefoon of tablet. Als er binnen de verschillende social media apps op een link geklikt wordt, dan wordt er geen verwijzende URL meegegeven. Het gevolg is dat dit ook onder direct traffic wordt gemeten. Ook hier zijn tracking tokens een oplossing.

7. Other campaigns

Als je verkeer hebt wat op je website komt waarvoor je een tracking URL gebruikt, maar die niet binnen één van de bovenstaande categorieën valt, dan kun komt het in ‘other campaigns’ terecht.

Waar moet je op letten bij website analytics?

Het is belangrijk dat je de statistieken regelmatig bijhoudt en controleert of verkeer juist gemeten wordt. In het geval van e-mailcampagnes moet je erop letten dat je tracking URL’s gebruikt zodat verkeer niet als direct of verwijzend verkeer gemeten wordt.

Daarnaast is het belangrijk dat er een goede balans in je bronnen is. Als bijvoorbeeld het percentage direct verkeer opeens stijgt, maar het absolute aantal bezoekers stijgt niet evenredig mee, dan betekent dat andere kanalen minder goed presteren.

Meer informatie voor jouw website 

De afgelopen jaren hebben wij ons ontwikkeld tot expert op het gebied van CRM en online marketing. Om je op weg te helpen naar een betere website, hebben wij de volgende artikelen voor jou uitgezocht:

Trends in online marketing

Nu je weet wat verkeersbronnen inhouden, kun je ze gebruiken voor verdere analyses. Door het bezoekersgedrag per kanaal te meten ben je in staat om gerichter te optimaliseren. Wil je je zoekverkeer verhogen met behulp van een handige gids? Download hieronder ons eBook Trends in online marketing, waar je veel tips en tricks vind die jouw website statistieken laten stijgen! 

eBook Trends in online marketing

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019