Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Behaal een betere ranking met on-page SEO

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 9-4-15 14:16

Betere resultaten met on-page SEOSearch Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat de pagina’s van jouw website beter gevonden worden in zoekmachines. Dit is belangrijk, want een potentiële koper oriënteert zich tegenwoordig eerst online.  On-page SEO zijn alle technieken op de website die ervoor zorgen dat je stijgt in de zoekresultaten.

In dit artikel behandel ik de technieken die je kunt toepassen voor een betere ranking met on-page SEO.

SEO vroeger en nu

De laatste jaren is SEO veel veranderd. Dit is logisch, want de algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer. Zo kan de zoekmachinespider van Google tegenwoordig herkennen waar een tekst over gaat en is zo in staat nog relevantere zoekresultaten aan de gebruiker te tonen.

Het verschil tussen vroeger en nu is dat de focus van optimalisatie nu meer op de bezoeker ligt en minder op het beter ranken. Kort gezegd, met de steeds slimmer wordende algoritmes scoren pagina’s die geoptimaliseerd zijn steeds beter en zoekmachine geoptimaliseerde websites slechter.

Om een betere ranking met on-page SEO te behalen is het belangrijk om voor de doelgroep te schrijven. Daarbij zijn de volgende elementen op een website belangrijk.

Bodytekst

Tekst is voor zoekmachinespiders het belangrijkste onderdeel van een pagina. Schrijf zoveel mogelijk over één onderwerp per pagina, zodat de relevantie voor zoekmachines groter is. Verwerk long tail keywords in de tekst en maak ook gebruik van synoniemen.

Omdat websitebezoekers over het algemeen teksten niet aandachtig lezen maar scannen, is het aan te raden om gebruik te maken van opsommingen en belangrijke woorden te arceren door ze dikgedrukt of cursief te weergeven. Onderstreep geen woorden, want bezoekers kunnen dit verwarren voor een hyperlink.

Koppen en tussenkoppen

Aan een kop en tussenkoppen kunnen websitebezoekers snel zien waar een pagina over gaat. Zoekmachines vinden dit dus ook belangrijk. Voorzie (tussen)koppen van relevante zoekwoorden.

Elke pagina heeft één kop welke gerelateerd is aan het onderwerp van die pagina. Deze staat in HTML binnen de H1-tag.

H1 tag kop

In HTML-code ziet dit er als volgt uit:

h1 tag HTML kop

Ook het gebruik van zoekwoorden in tussenkoppen heeft invloed op de online vindbaarheid. Hiervoor wordt de H2-tag gebruikt. Zorg ervoor dat tussenkoppen inhoudelijk relevant zijn en dat de tekst eronder er goed op aansluit.

Het gebruik van afbeeldingen

Mensen zijn visueel ingesteld en het gebruik van afbeeldingen helpt bezoekers bij het bepalen of een pagina relevant voor ze is. Helaas kunnen zoekmachinespiders alleen tekst lezen en kunnen ze afbeeldingen niet zien. Toch zijn er een aantal punten waarop afbeeldingen bijdragen aan de vindbaarheid, omdat deze spiders ook de achterliggende code van een webpagina scannen.

  • Geef de afbeelding een bestandsnaam waar zoekwoorden in voorkomen. Gebruik tussen worden een verbindingsstreepje (-). Voorbeeld: inbound-marketing-mkb.jpg.
  • Beschrijf in één zin waar de afbeelding over gaat en zet dit in de alt-tag van de afbeelding. Gebruik zoekwoorden in deze zin.
  • Zorg ervoor dat de tekst in de buurt gerelateerd is aan de afbeelding.

URL-structuur

De URL-structuur van een website draagt ook bij aan de vindbaarheid. Zorg voor een duidelijke structuur waar zoekwoorden in verwerkt zijn. Duidelijke URL’s zijn ook duidelijker voor de bezoeker en zien er betrouwbaarder uit.

Maak de URL bij voorkeur niet te lang en gebruik geen liggende streepjes (_), maar een verbindingsstreepje (-). De reden hiervoor is dat woorden verbonden door een liggend streepje gezien worden als één woord en met een verbindingsstreepje als twee.

Title tag en meta description

De title tag bevat de titel van de pagina. Deze wordt op twee plekken gebruikt: in het browservenster en als kop van een zoekresultaat. Voorzie de titel van een webpagina van relevante zoekwoorden en zorg dat deze niet langer dan 70 karakters (inclusief spaties) is, anders wordt deze niet helemaal weergegeven in de zoekresultaten.

zoekresultaat in Google

HTML title tag

De meta description wordt door zoekmachines gebruikt als samenvatting van de pagina onder de titel in zoekresultaten. Deze omschrijving is niet bepalend voor de vindbaarheid, maar is wel belangrijk. Mensen kunnen namelijk in één oogopslag zien waar de pagina over gaat voordat ze de pagina bezoeken. Door de meta description wervend en informerend te schrijven vergroot je de kans dat erop geklikt wordt. De meta description mag niet langer dan 156 tekens zijn, anders wordt deze afgekapt. Als er geen meta description is ingevuld zal de zoekmachine een stuk tekst uit de pagina pakken.

HTML meta description

Interne links

Zoekmachines kijken ook naar het netwerk van links binnen een site. Door in de tekst links te verwerken die naar relevante pagina’s verwijzen wordt het voor de zoekmachine-spider makkelijker om de website te scannen. Daarnaast wordt de autoriteit van een pagina verdeeld over de pagina’s waarnaar je intern linkt. Voor de gebruiker heeft dit als voordeel dat navigeren tussen pagina’s nog makkelijker wordt.

Handleiding Meer online verkeer

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Account Based Marketing: zo meet je het succes

Het meten en verantwoorden van resultaten is voor ons als marketeers enorm belangrijk. Op deze manier bewijzen we het succes...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 12 oktober, 2020
HubSpot pakt uit met INBOUND 2020 – Alles wat je moet weten.

Het is op moment van schrijven donderdagochtend 24 september, de ochtend na Inbound 2020. Mijn hoofd tolt nog na van alle...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 24 september, 2020
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?

Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 15 september, 2020