Donderdagochtend rond 08.00 uur drukste moment met e-mailcampagnes

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 20-07-18

e-mail inbox
In mijn vorige blog schreef ik al over de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018. Uit het onderzoek kwam naar voren dat e-mailcampagnes onverminderd effectief zijn. Uit het onderzoek zijn meer interessante zaken naar voren gekomen. In dit blog ga ik in op de momenten waarop campagnes worden verzonden.

Uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 is gebleken dat vorig jaar 88 procent van alle campagnes op werkdagen werd verstuurd. Hiermee is het gemiddelde één procent is gedaald ten opzichte van 2016. Voor B2B-campagnes ligt het percentage een stuk hoger. Namelijk 98 procent van de B2B-campagnes werd op een werkdag verstuurd. Voor B2C-campagnes ligt het percentage op 84 procent. Slechts 16 procent van de B2C-campagnes wordt in het weekend verzonden. 

Het grootste aandeel van de campagnes wordt dus op werkdagen verstuurd, waarbij donderdag de meest populaire dag is om een e-mailcampagne de deur uit te doen. De donderdag haalt 22 procent aandeel, gevolgd door dinsdag met 19 procent en vrijdag met 17 procent. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de benchmark van een jaar eerder. Als je wil dat een e-mail echt geopend wordt, dan kan deze het beste op maandag worden verstuurd. Op maandag is de confirmed open rate gemiddeld 39,4 procent. Dit is duidelijk beter dan andere dagen. Als er gekeken wordt naar de click trough rate, dan scoren de dinsdag en donderdag juist beter dan maandag. Al is het gemiddelde met 7,1 procent slechts 0,2 procent hoger dan maandag. 

Wat in de benchmark opvalt is de enorme piek om 08.00 uur. Ruim 12 procent van alle e-mailcampagnes wordt in dit uur verstuurd. Alle andere uren duiken onder de 9 procent. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat campagnes rond 08.00 uur slechter scoren dan op andere verzendmomenten. De e-mails worden minder geopend en er wordt minder op links geklikt. Echter zijn de verschillen ook niet heel groot. Een campagne in de ochtenduren is nog steeds effectief, al is het wel handig om deze niet rond 08.00 uur te doen. 

De top 4 met uren waarin de meeste e-mailcampagnes worden verstuurd, bestaat uit de volgende uren:   
1. Tussen 08.00 en 09.00 uur
2. Tussen 16.00 en 17.00 uur
3. Tussen 12.00 en 13.00 uur
4. Tussen 10.00 en 11.00 uur

Bereken je ROI met de Inbound Resultaat Calculator

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 19 maart, 2019