De top 10 voordelen van CRM-software

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 06-09-18

De toepassing van CRM heeft een positief effect op de resultaten van bedrijven, mits succesvol toegepast. Maar er zijn meer voordelen van CRM-software die jouw organisatie kan optimaliseren! In dit artikel lichten wij de top 10 voordelen van CRM toe.

crm voordelen

1. Beter inzicht in je klanten

Een CRM-systeem centraliseert alle bestaande data van jouw klanten en legt alle interacties met de klanten van elke afdeling vast in het systeem. In het verleden had voornamelijk het sales team het meeste contact met klanten. Nu hebben alle afdelingen in de organisatie dezelfde inzichten en is het mogelijk om een buitengewone klantervaring te creëren met behulp van CRM.

2. De mogelijkheid om elke klant te bedienen en blijven te bedienen

Met een passend CRM-systeem voor jouw bedrijf is het mogelijk om de data om te zetten in toepasbare inzichten. Met behulp van gegevensanalyse en visualisatietools is het mogelijk om het koopgedrag van jouw klanten te evalueren. Daarnaast is het mogelijk om specifieke klantprofielen te bekijken en bepaal je zo welke acties ondernomen moeten worden om de beste aftersales te bieden aan deze klanten. De klanten van jouw organisatie zijn zo uitvoerig uitgebeeld, dat de werkelijke waarde voor het bedrijf kan worden vastgesteld. Voor zowel nu als in de toekomst.

3. Overal toegang tot real-time gegevens

Dankzij de evolutie van CRM in de Cloud en real-time data synchronisatie hebben alle werknemers in jouw bedrijf toegang tot de meest recente klantinformatie op hun mobiel, tablet of computer. Dit is tijd besparend en verhoogd de productiviteit van de werknemers. Het is niet meer nodig om continu te bellen naar andere afdelingen over de huidige status van de klant. Ideaal voor werknemers die elke dag op pad zijn!

4. Effectievere marketingactiviteiten

De marketingafdeling van jouw bedrijf merk snel de voordelen van een goed werkend CRM-systeem. De werknemers op de marketingafdeling profiteren van de directe toegang tot verkoop informatie, met als resultaat dat zij specifieke marketingcampagnes kunnen uitvoeren. Tools binnen CRM maken het mogelijk om elke marketingcampagne te analyseren en bij te houden. Met deze informatie kunnen campagnes in de toekomst geoptimaliseerd worden met betere resultaten.  

5. CRM verbetert je verkoopcijfers

Het gebruik van een CRM-systeem biedt verschillende tools voor het verkoopteam die helpen met het evalueren van verkoopactiviteiten en het identificeren van klantgedrag. Zo is het mogelijk om hun verkoopstrategieën aan te passen op de huidige situatie. Het verkoopproces is op deze manier effectiever en geeft betere resultaten. 

6. Betere klantbinding

Klantbinding is voordeliger en kost minder tijd dan het zoeken van een nieuwe klant. Met een goed CRM-systeem is het mogelijk om:

  • Een betere relatie te bouwen met je huidige klanten;
  • Een buitengewone service te bieden;
  • Je huidige klanten tevreden te houden.

CRM geeft jouw bedrijf een georganiseerd systeem dat ervoor zorgt dat elke klant automatisch wordt benaderd met waardevolle interacties die de ervaring en tevredenheid verbeteren.

7. Optimaal gebruik van kansen en het maximaliseren van de waarde

Met een goede implementatie van het CRM-systeem kun je koopgedrag en andere trends identificeren voor bepaalde klant segmenten. Het toepassen van deze kennis maakt het mogelijk om verkoop kansen onmiddellijk te benutten en je klantenservice te optimaliseren, met als doel de toegevoegde waarde te verhogen.

8. Verbeterde productiviteit

CRM helpt organisaties met tijd besparen en het verhogen van de omzet. Dit wordt mogelijk doordat individuele teams meer efficiënt werken en afdelingen effectiever samenwerken.

9. Je blijft je concurrenten voor

Een optimaal CRM-platform geeft je een concurrentievoordeel. Gegevensanalyse maakt het mogelijk om sneller te anticiperen op marktveranderingen en gebeurtenissen met een mate van flexibiliteit en reactievermogen die voorheen onmogelijk was.

10. Het vinden van nieuwe potentiële klanten wordt eenvoudiger

Bestaande gegevens in het CRM-systeem worden geanalyseerd en gevisualiseerd om gedetailleerde klantprofielen te creëren. Met deze klantprofielen wordt het eenvoudiger en voordeliger om nieuwe potentiële klanten te identificeren die voldoen aan de criteria van jouw ideale klant. Verkoop- en marketingcampagnes kunnen op maat worden gemaakt om op deze potentiële klanten in te spelen.

Meer informatie over CRM

Download het CRM-handboek

Bij Systony hebben wij al 15 jaar ervaring met CRM-advies en CRM-software. Door de kennis die wij bezitten en met ruim 400 CRM-implementaties zijn wij in staat om de voordelen van CRM te identificeren en bedrijven te begeleiden met hun CRM.

Uit ervaring kunnen wij vertellen dat CRM een onmisbare toepassing is voor elk bedrijf met een klantgerichte visie en groei in zijn doelstellingen. Een succesvolle implementatie resulteert vaak in een verbeterde klantenservice, tevredenheid van klanten, productiviteitsverbeteringen en groei in omzet. Met de juiste CRM-oplossing, begeleiding en training zijn deze voordelen voor elke organisatie bereikbaar.

 

Handboek CRM selectie

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
De gratis functies en beperkingen van HubSpot CRM

HubSpot CRM is een gratis CRM-oplossing, ideaal voor start-ups, kleine -en middelgrote bedrijven. Grotere bedrijven lopen...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 28 maart, 2019
Val op met salesvideo’s en verbeter je verkoopresultaten

 

Als verkoper moet je jezelf differentiëren ten opzichte van je concurrentie. Door persoonlijke video’s te gebruiken tijdens...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 14 maart, 2019