HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De top 10 voordelen van CRM-software

Pas je een CRM-systeem succesvol toe? Dan helpt het CRM-systeem jou om betere bedrijfsresultaten te behalen! Ontdek de top 10 voordelen van CRM-software in dit artikel.

CRM-voordeel 1 - Beter inzicht in je klanten
CRM-voordeel 2 - Klanten (blijvend) bedienen
CRM-voordeel 3 - Overal toegang tot real-time gegevens
CRM-voordeel 4 - Effectievere marketingactiviteiten
CRM-voordeel 5 - CRM verbetert je verkoopcijfers
CRM-voordeel 6 - Betere klantbinding
CRM-voordeel 7 - Optimaal benutten van kansen & een betere service
CRM-voordeel 8 - Verhoogde productiviteit
CRM-voordeel 9 - Je blijft je concurrenten voor
CRM-voordeel 10 - Makkelijker nieuwe klanten aantrekken

wat zijn de top 10 voordelen van CRM-software? Wij leggen de voordelen van CRM graag aan je uit.

CRM-voordeel 1 - Beter inzicht in je klanten

Vroeger hadden voornamelijk salesteams contact met klanten. Maar dat is allang niet meer zo. Ook andere afdelingen spelen tegenwoordig een belangrijke rol bij klantencontact. Zoals de afdelingen marketing en service

Een CRM-systeem centraliseert alle beschikbare data van jouw klanten. Daarnaast legt het alle interacties met deze klanten vast. Afdeling breed! Met centrale data hebben alle afdelingen in de organisatie dezelfde inzichten. Zo is het makkelijker om fantastische klantervaringen te creëren! 

CRM-voordeel 2 - Klanten (blijvend) bedienen 

Gebruikt jouw organisatie een passend en goed afgestemd CRM-systeem? Dan levert de data jou een heleboel waardevolle inzichten op.

Evalueer bijvoorbeeld het koopgedrag van jouw klanten. Een modern en allround CRM-systeem heeft daar allerlei handige (geautomatiseerde) tools voor. Stel daarna klantprofielen van jouw leads en klanten vast. Gebaseerd op echte data. Ook hier helpt jouw CRM-systeem je mee. Bepaal vervolgens welke acties je onderneemt. Zo bedien je jouw klanten optimaal!

TIP: Met marketing automation genereer je makkelijker leads. Wil je weten hoe? Bekijk onze video hierover!

TIP: Weet je dat je jouw verkoopproces veel efficiënter inricht met sales sequenties? Wij vertellen je over de mogelijkheden in ons blog: De verschillen tussen marketing workflows en sales sequenties.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

CRM-voordeel 3 - Overal toegang tot real-time gegevens

Je hebt tegenwoordig overal toegang tot CRM-gegevens. De meeste CRM-systemen zijn namelijk via de cloud toegankelijk. De data kun je dan met een mobiel, tablet of computer raadplegen.

Daarnaast is real-time data synchronisatie mogelijk. Superhandig! Zo hebben alle werknemers in jouw bedrijf altijd toegang tot de meest recente klantinformatie.

Natuurlijk bespaart dit tijd en verhoogt het de productiviteit. Jouw verkopers hoeven namelijk niet meer steeds te bellen over een klantstatus. Ideaal voor werknemers die veel op pad zijn!

TIP: Bekijk onze video hoe de mobiele app van het CRM-systeem van HubSpot werkt.

CRM-voordeel 4 - Effectievere marketingactiviteiten

Maakt jouw organisatie gebruik van een goed werkend CRM-systeem? Dan merkt de marketingafdeling snel de voordelen.

De marketingafdeling heeft namelijk direct inzicht in belangrijke verkoopinformatie. Zo is het natuurlijk veel makkelijker om effectieve marketingcampagnes op te zetten. Marketingmedewerkers analyseren hun marketingcampagnes bovendien met slimme tools van het CRM-systeem. Dit helpt om (toekomstige) marketingcampagnes te optimaliseren.

TIP: Heb je wel eens van marketing automation en workflows gehoord? Met deze tools automatiseer je allerlei marketingactiviteiten. In onze video hierover leggen we je uit hoe het werkt.

CRM-voordeel 5 - CRM verbetert je verkoopcijfers

Een ander voordeel van CRM-software is: betere verkoopcijfers.

Een allround CRM-systeem heeft verschillende tools voor het verkoopteam. Deze tools helpen onder andere om verkoopactiviteiten te analyseren. Ook maken zij helder hoe het klantgedrag eruit ziet. 

Pas jouw verkoopstrategieën hierop aan! Zo bereik je veel makkelijker en meer verkoopresultaten! 

Wil je jouw verkoopcijfers door het dak laten gaan? In de volgende video leggen we je uit hoe je dat doet:


CRM-voordeel 6 -
Betere klantbinding

Klantenbinding is voordeliger en kost minder tijd dan het zoeken naar nieuwe klanten. Met een goed CRM-systeem is het mogelijk om:

  • Een betere relatie met je klanten op te bouwen
  • Een fantastische service te leveren
  • Je klanten tevreden te houden

Implementeer je jouw CRM-systeem succesvol? Dan is het een geweldig hulpmiddel om jouw bedrijf beter te organiseren

Benader jouw leads en klanten (automatisch) met waardevolle informatie. Ondersteun jouw klanten zo goed en persoonlijk mogelijk. Evalueer je processen en verbeter ze als dat nodig is. Bedien jouw klanten optimaal en zorg voor geweldige klantervaringen. Behoud je klanten en houd zo de achterdeur dicht!

CRM-voordeel 7 - Optimaal benutten van kansen & een betere service

Om dit alles te bereiken moet je jouw CRM-systeem goed implementeren. Alleen dan lukt het je om met jouw data trends te signaleren. Zoals in het koopgedrag van bepaalde klant segmenten.

Bij de keten Riraro autodealers in Groningen is iets geks aan de hand. Ineens worden er veel meer Volkswagen Up!'s aan mannen verkocht. Het was altijd een typische vrouwenauto. Yusuf van de afdeling marketing begrijpt er niets van...

Het is handig dat Riraro autodealers dit weet. Deze keten kan haar informatie nu namelijk beter afstemmen op de doelgroep mannen. Het CRM-systeem helpt zo dus om meer uit verkoopkansen te halen.

Ineens ontvangt Nadia meer vragen over het onderhoud van de mobiele airco's. De klantenservice van Cooling N.V. overstroomt met vragen. Het is al een week heel erg warm buiten. Mensen hebben behoefte aan koele lucht. Tegelijkertijd zoeken ze een systeem waar ze nog jaren plezier van hebben. 

Een allround CRM-systeem kan Cooling N.V. veel voordeel opleveren. Wat denk je bijvoorbeeld van een chatbot op de website? De chatbot verwijst leads en klanten automatisch door naar artikelen in de kennisbank. Zo neemt de druk op de klantenservice af. En klanten vinden veel sneller het antwoord op hun vragen.

Is er dan toch nog behoefte aan persoonlijk contact? Dan is daar chatsoftware voor beschikbaar. Of laat klanten een service ticket invullen voor hun vragen. Met dit soort tools is de klantenservice toegankelijker en helpt ze klanten sneller.

Tip: Wil je het maximale uit jouw organisatie halen? Lees dan ons blog: Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie. 

CRM-voordeel 8 - Verhoogde productiviteit

Een verhoging in de productiviteit binnen jouw organisatie. Dat is een ander voordeel van een CRM-systeem. Individuele medewerkers werken namelijk gestructureerd. En teams werken efficiënt samen. Een hogere productiviteit betekent een besparing van tijd. Ideaal voor als je jouw omzet wilt verhogen!

TIP: Kan de interne communicatie wel wat beter bij jouw organisatie? Een CRM-systeem helpt jou om interne communicatie knelpunten op te lossen. 

CRM-voordeel 9 - Je blijft je concurrenten voor

Analyseer je gegevens. Reageer sneller en makkelijker op marktveranderingen en gebeurtenissen. Een optimaal afgestemd CRM-platform geeft je een concurrentievoordeel. Met jouw CRM-systeem weet je namelijk altijd precies wat er speelt.

CRM-voordeel 10 - Makkelijker nieuwe klanten aantrekken

Ik ben alweer aangekomen bij het laatste voordeel.

Je analyseert en visualiseert de data in jouw CRM-systeem. Met deze informatie creëer je buyer persona's. Dit zijn gedetailleerde profielen van jouw ideale klanten. Deze buyer persona's helpen jou om (toekomstige) klanten aan te trekken. Bij je sales- en marketingactiviteiten houd je daarom rekening met deze klantprofielen. 

De 'Happy' tentenlijn van Outdoor & Travel Shop Skyhigh is vooral in trek bij jonge gezinnen. Zij zijn gek op deze trendy tenten, die allerlei leuke gadgets bevatten. De oudere generatie kiest liever voor de bekende merken.  

Jouw marketing- en verkoopcampagnes stem je op jouw buyer persona's af. Jonge gezinnen staan centraal in de marketingcampagne van de Happy tentenlijn. Op de foto zie je een stralend gezin met 2 vrolijke spelende kinderen. De ouders kijken lachend toe, terwijl zij voor de tent zitten. Bij de bekende namen kiest Skyhigh voor een andere buyer persona.

In jouw klantprofielen houd je rekening met de wensen en behoeften van  doelgroepen. Deze doelgroepen herkennen zich daardoor in jouw informatie. Natuurlijk zijn ze dan eerder geïnteresseerd in jouw producten en/of diensten! 

Dit hoef je gelukkig niet allemaal zelf te doen. Veel van jouw werkzaamheden besteed je aan jouw CRM-systeem uit. Daar gebruik je workflows voor. Laat je jouw CRM-systeem op deze manier voor je werken? Dan wordt het een stuk eenvoudig en voordeliger om leads te genereren! 

TIP: Wil je weten hoe je het maximale uit jouw CRM-systeem haalt? Lees dan ons blog: Klantgericht ondernemen met het juiste CRM.

TIP: Bij een effectieve sales strategie staan jouw leads en klanten centraal. Ontdek hoe je dit doet in ons blog: Waarom je voor sales sequenties buyer persona’s moet maken

Meer informatie over CRM

In deze video gaan we in op de vier grootste voordelen van CRM:

 

Misschien vind je deze artikelen ook interessant?

Download het CRM-handboek

Heeft jouw organisatie een klantgerichte visie? Heeft het de ambitie om te groeien? Dan is een goed CRM-systeem onmisbaar. 

Sinds 2003 helpt Systony organisaties met CRM-advies en CRM-software. Na al die jaren kunnen we ons een echte CRM implementatie expert noemen. We weten precies hoe je een CRM-implementatie het beste aanpakt. 

Je zal zien... na een succesvolle CRM-implementatie:

  • Heb je meer tevreden klanten.
  • Functioneert jouw klantenservice beter.
  • Is de organisatie productiever.
  • Groeit de omzet.

Deze voordelen zijn voor iedere organisatie bereikbaar. Als je maar kiest voor de juiste CRM-oplossing, begeleiding en training.

Om je te helpen hebben wij een CRM-handboek voor je ontwikkeld. Stapsgewijs vertellen we je daarin hoe je een CRM-selectieproces aanpakt. Download het gratis.

New call-to-action

Ontvang updates per email