De voor- en nadelen van HubSpot Sales Hub

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 23-05-19

voordelen nadelen hs sales

HubSpot bestaat uit meerdere krachtige standalone tools, die samen een onoverwinnelijke combinatie vormen. Naast het gratis CRM zijn er betaalde Hubs voor Sales, Marketing en Service.

Eerder hebben wij al de voor- en nadelen van HubSpot CRM op een rij gezet, ditmaal is de HubSpot Sales Hub aan de beurt, een krachtige sales software. In dit artikel zetten zet ik voor voordelen, maar ook de nadelen op een rij.

De voordelen op een rij

HubSpot Sales Hub kent vele voordelen, de grootste voordelen hebben wij voor je op een rij gezet. Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden van deze sales software? Lees er meer over op onze website of vraag vrijblijvend een demo aan.

Voordeel: Uitgebreide mogelijkheden

Organisaties met een verkoopafdeling zullen al snel tegen beperkingen van HubSpot Free CRM aanlopen. De HubSpot Sales Hub biedt een krachtige uitbreiding op de functionaliteiten en zorgt ervoor dat jouw verkoopmedewerkers de juiste tools in handen hebben. Zo beschikt de sales software onder andere over e-mailsjablonen, tekstfragmenten, salesvoorspellingen, e-mailsequences, (automatische) taken en de mogelijkheid om via HubSpot te bellen én deze gesprekken op te nemen.


Voordeel: Gratis beginnen en later opschalen

Zoals eerder genoemd is HubSpot CRM gratis. Het is een CRM-systeem waarbij gebruikersvriendelijkheid hoog in het vaandel staat. Klik hier om een gratis HubSpot CRM account aan te vragen en een start te maken met het systeem. Het is net als de Sales Hub een standalone tool, maar vormt samen een krachtige combinatie. De Sales Hub bestaat uit meerdere versies, waaronder een gratis basis versie.

Met de gratis versie kan jouw organisatie al aan de slag met HubSpot en gebruik maken van de vele functionaliteiten. Voor meer functies en mogelijkheden kan het systeem later worden opgeschaald. Hierbij is het niet nodig om dit voor alle gebruikers te doen. Waar je bijvoorbeeld 50 CRM-gebruikers hebt, kan je zonder enige problemen het aantal Sales Hub-gebruikers beperken tot 5 tot 10 personen. Daarbij is het zo dat de gratis gebruikers meeprofiteren van de functies die de betaalde licenties hebben. Zo kunnen de betaalde licentiehouders de sales workflows, email templates en sequences maken en instellen en de gratis gebruikers deze benutten.


Voordeel: Je kan werken vanuit jouw eigen inbox

HubSpot biedt extensies voor Gmail en Outlook, waarmee je vanuit jouw mailbox toch gebruik kan maken van de tools. Je hoeft niet heen en weer te schakelen tussen programma’s om informatie uit te wisselen of bepaalde functies te gebruiken.

Daarnaast kan HubSpot jouw mailbox volledig vervangen, het is namelijk mogelijk om vanuit HubSpot e-mails te ontvangen en te versturen. Gebruikersgemak wordt hiermee fors verhoogd, vanuit een contactpersoon in HubSpot verstuur je bijvoorbeeld eenvoudig een e-mail. Hierbij kan je ook gebruik maken van e-mailsjablonen en tekstfragmenten.


Voordeel: Naadloze samenwerking met HubSpot CRM en andere hubs

HubSpot CRM en de Hubs voor Sales, Marketing en Service zijn standalone tools. Indien je één of meerdere systemen gebruikt, werken deze naadloos samen. Er is geen integratie of extra werk nodig, alle gegevens worden automatisch gedeeld.

Leads gegenereerd met de Marketing Hub worden automatisch ingevoerd in het CRM-systeem, waarna verkoopmedewerkers weer automatisch een melding en verkooptaak krijgen wanneer de lead sales qualified wordt.

New call-to-action


De nadelen van de Sales Hub

De HubSpot Sales Hub heeft meerdere voordelen, maar ook nadelen. Ook deze zetten wij voor je op een rij.


Nadeel: Nog niet zo robuust als de Marketing Hub

HubSpot is begonnen als marketing automatiseringsplatform. Het is dan ook niet zo gek dat zij hier, nog steeds, flink in uitblinken. De ontwikkelaars hebben echter niet stilgezeten en hebben HubSpot CRM en diverse Hubs ontwikkeld welke nu fungeren als alomvattend CRM systeem. Deze tools zijn goed ontwikkeld, maar als je werken met de Marketing Hub gewend bent, dan kan je verschil merken tegenover hun sales software.

Het ontwikkelteam van HubSpot blijft steeds werken aan verbeterde functionaliteiten en nieuwe functies, ook de Sales Hub zal steeds robuuster worden.


Nadeel: De prijs kan in eerste instantie afschrikken

HubSpot Sales Hub is een krachtige en innovatieve tool in vergelijking met andere sales software. Dit is ook in de prijs te zien, deze prijs kan in eerste instantie afschrikken. Zoals eerder aangegeven zijn er meerdere versies van de Hub. Zo zijn er naast de gratis basisversie een starter, professional en enterprise editie en variëren van €46 - €110 per gebruiker per maand.

Als je de prijzen van de HubSpot Sales Hub ziet, kan je in eerste instantie schrikken. Het is een maandelijkse investering die op kan lopen naar 110 euro per gebruiker, in het geval van de Enterprise-versie. Hierbij beschik je wel over álle mogelijkheden van de Hub. Daarnaast beschik je natuurlijk nog steeds over de gratis HubSpot CRM mogelijkheden waardoor je gratis en betaalde licenties kunt mixen.

Stel je hebt een bedrijf met 100 medewerkers die gebruik maken van CRM waarvan 10 sales medewerkers de Sales Hub Enterprise dienen te gebruiken, dan kost dit je slechts gemiddeld 11,10 euro per gebruiker per maand. Voor dat bedrag beschik je over een volledig werkend CRM-systeem inclusief Sales Hub Enterprise voor 10 salesmedewerkers.

Nieuwsgierig geworden naar de Sales Hub?

De Sales Hub is een krachtige sales software met veel functionaliteiten om jouw verkoopmedewerkers te ondersteunen in hun werk. Samen met andere Hubs en/of HubSpot CRM wordt er een sterke combinatie gevormd.

Ben je benieuwd naar de Sales Hub? Vraag dan vrijblijvend een demo aan. Wij laten je graag zien welke functies HubSpot Sales Hub biedt én geven je een passend advies.

New call-to-action

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.