Wat is Inbound Marketing?

Bram van Oort
Door Bram van Oort op 23-01-14

Hier bij Systony zijn we heel erg enthousiast over het fenomeen Inbound Marketing. En dat is niet zonder reden!

We weten door vele statistieken dat Inbound Marketing geen rage is. Het is een blijvertje. Volgens HubSpot’s State of Inbound Marketing rapport doet bijna 60% van alle bedrijven aan online marketing. Als je niet één van die bedrijven bent, dan wordt het tijd dat je gaat kijken naar de voordelen die Inbound Marketing kan hebben voor jouw organisatie.

Wat betekent Inbound Marketing voor jou?

Inbound Marketing werkt, ouderwets adverteren niet meerWe weten dat Inbound Marketing veel voordeel kan hebben voor MKB’ers die op zoek zijn naar nieuwe manieren om hun boodschap met de wereld te delen. We weten ook dat MKB’ers slimmer moeten omgaan met hun marketing budget, omdat consumenten door het internet en nieuwe technologieën de traditionele marketing kunnen uitfilteren. Spam filters blokken ongewenste e-mails en tv-recorders en video-on-demand geven je de mogelijkheid om reclames over te slaan. In tegenstelling tot de oude outbound marketingmethodes, kun je met Inbound Marketing snel bedrijfsresultatenboeken en vervolgens monitoren, meten en bijstellen.

Inbound Marketing zorgt voor een bewezen proces waardoor het nattevingerwerk in onze marketingstrategieën overbodig wordt. In plaats daarvan kunnen we ons focussen op de doelen van het grote geheel en dat bereiken met datagedreven beslissingen.

Ontdek HubSpot Marketing Hub

Wat is het proces?

Sinds 2006 is Inbound Marketing de meest effectieve marketingmethode om online zaken te doen. In plaats van de oude outbound marketing methodes zoals advertentieruimte kopen, emailbestanden kopen en hopen op leads, focust Inbound Marketing zich op het creëren van kwalitatieve content die zorgt voor bezoekers. Door jouw content te baseren op de interesse van je klanten, genereer je inbound verkeer die je kunt converteren, klant maken en uiteindelijk kunt verheugen met jouw producten of diensten.

De Inboud Marketing Methode kent vier stappen: aantrekken, converteren, sluiten en ontzorgen. Deze stappen staan voor het pad wat iemand aflegt van onbekende naar promoter van jouw merk.

  • Aantrekken: Verandert onbekenden in bezoekers;
  • Converteren: Verandert bezoekers in leads;
  • Sluiten: Verandert leads in klanten;
  • Ontzorgen: Verandert klanten in promoters.

De Inbound Marketing methode bestaat uit 4 stappen van onbekende naar promoter

Waarom Inbound Marketing logisch is

Er zijn drie specifieke redenen waarom Inbound Marketing efficiënter is dan traditionele marketing.

  1. Het kost minder. Outbound marketing betekent geld uitgeven. Inbound marketing betekent content creëren en daar over praten. Een blog kost niks en een Twitteraccount maken is gratis. Net zoals Facebook, LinkedIn en Pinterest. Elk kanaal kan duizenden klanten naar je site trekken en vaak zijn je klanten er al aanwezig. De marketing ROI voor inbound campagnes zijn hoger; volgens het laatste rapport van HubSpot zeggen marketeers dat Inbound Marketing zorgt voor een twee keer zo lage cost-per-lead dan outbound methodes.

  2. Betere targeting. De oude outbound technieken om mensen te bereiken zoals cold-calling, massa mailings of e-mail campagnes hebben weinig targetingopties. Door maar één of twee attributen in een database te gebruiken probeer je klanten te bereiken die misschien niet geïntresseerd zijn in de producten of diensten die je aanbiedt. Wanneer je Inbound Marketing gebruikt, benader je alleen de mensen die zichzelf gekwalificeerd hebben; door de interesse die ze tonen in jouw content, is het veel waarschijnlijker dat ze geïnteresseerd zijn in jouw product. Hierdoor zullen je leads hoogwaardiger zijn, dan die van traditionele outbound technieken.

  3. Het is een investering, geen lopende kosten. Investeren in de middelen om goede content te creëren zorgt voor blijvende voordelen voor je organisatie. Deze goede content zorgt er namelijk voor dat je geplaatst wordt in de zoekresultaten van Google. De regel is: hoe relevanter de content, hoe hoger je geplaatst wordt bij een bepaalde zoekopdracht. Hier blijf je staan, totdat iemand anders nog relevantere content plaatst. In vergelijking met pay-per-click advertenties zoals Google Adwords, zul je daar je positie verliezen zodra je stopt met betalen. Met als gevolg dat je lastiger te vinden bent voor potentiële klanten.

Of je nu een kleine onderneming bent die op zoek is naar een nieuwe manier om leads te generen. Of een groter bedrijf die marketingkosten wil reduceren, maar sales verhogen; Inbound Marketing kan voor grote voordelen zorgen. Als je een goed product hebt en de nodige skills om goed met je klanten te communiceren, dan kun je zelfs concureren met de grootste marketingbudgetten.

Ontdek meer over de HubSpot Marketing Hub!

 

Bram van Oort
Geschreven door Bram van Oort
Bram is een bevlogen inbound marketing consultant en een online duizendpoot. Digitale marketing is waar hij in uitblinkt, gespecialiseerd in online vindbaarheid en conversieoptimalisatie. Voor online advies of technische vragen rondom marketingsoftware kun je altijd bij Bram terecht.
Bram kun je als filmkenner tegenkomen in diverse filmhuizen. Ook reist Bram graag het avontuur achterna om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019