Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

5 tips voor meer succes met contentmarketing

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 8-9-16 13:56

tips-succes-contentmarketing.jpg

Content is een belangrijke pijler van online marketing. Niet alleen zorgt goede content voor een betere vindbaarheid, ook helpt het je om leads vroeg in het oriëntatieproces aan je te binden. Maar succes behaal je niet zomaar. Daarom bespreek ik in dit artikel vijf tips die helpen bij het creëren en promoten van kwalitatieve content.

Tip 1: Onderzoek het gedrag en de gewoonten van je doelgroep

Goede content wordt altijd geschreven met de doelgroep in het achterhoofd. Daarom moet je altijd weten wie de doelgroep is, wat zij willen weten en wat hun doelen zijn. Beter nog is om persona’s te creëren. Je gaat hierbij dieper op de personen binnen de doelgroep in. Zo kom je ook te weten waar de doelgroep zijn informatie vandaan haalt, welke pijnpunten zij hebben en wat voor oplossing zij willen zien.

Al deze informatie helpt je bij het maken van content waar jouw doelgroep naar op zoek is.

Tip 2: Creëer een strategie om goede onderwerpen te bedenken

Zorg ervoor dat je altijd toegang hebt tot een stroom van nieuwe inhoud en ideeën. Dit realiseer je door een strategie te bedenken die het vinden van onderwerpen makkelijk maakt. Een aantal tips:

  • Kijk naar eerder geschreven artikelen uit de markt. Niet alleen op internet, maar ook in vakbladen en –literatuur.
  • Gebruik online tools als Buzzsumo om te zien welke onderwerpen goed gelezen worden op social media door jouw doelgroep.
  • Typ belangrijke trefwoorden in de zoekbalk van Google zodat je ziet op welke gerelateerde onderwerpen gezocht wordt. Kijk vervolgens naar wat er al geschreven is en hoe je hier een eigen draai aan kan geven.
  • Vraag aan collega’s die veel in contact zijn met klanten en prospects om erachter te komen naar welke informatie zij op zoek zijn.
  • Bekijk eerder gepubliceerde content. Dit helpt je om tot nieuwe inzichten te komen.

Tip 3: Hergebruik content

Het creëren van nieuw content kost meert tijd dan het hergebruiken van bestaande content. Vaak heb je meer geschreven dan je denkt. Deze content kan meestal opnieuw worden gebruikt:

  • Combineer bestaande blogartikelen van hetzelfde onderwerp tot een nieuw eBook of gebruik delen uit een eBook voor blogartikelen.
  • Herschrijf oude blogs zodat ze weer up-to-date zijn. Dit zorgt ook voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines.
  • Deel oude maar nog actuele content opnieuw op social media om het weer onder de aandacht te brengen.
  • Kijk eens naar content zoals bedrijfsbrochures en presentaties. Deze content kan met wat aanpassingen ook gebruikt worden.

Tip 4: Maak gebruik van een contentkalender

Het publiceren en promoten van teveel content kan soms even slechte resultaten geven als het beschikbaar stellen van te weinig content. Wanneer je je doelgroep constant belaagt met content gaan zij zich irriteren en zullen zij afhaken.

Aan de andere kant, als je te weinig content deelt kan je doelgroep je vergeten en zelfs ervoor kiezen om je niet meer te volgen.

Door een contentkalender te maken bepaal je per dag van de maand welke content je wanneer publiceert en deelt. Dit geeft je inzicht in de manier waarop je de content promoot en het maakt het makkelijker om bij te sturen waar nodig.

Tip 5: Besteed contentmarketing uit

Merk je dat je niet de aangewezen persoon bent om content te schrijven doordat je bijvoorbeeld geen tijd ervoor kan vrijmaken, dan wordt het tijd om de taak bij iemand anders neer te leggen. Het inhuren van een (ervaren) contentmarketeer kan een groot verschil maken.

Merk je dat het je niet goed lukt op kwalitatieve content te creëren omdat je bijvoorbeeld te weinig tijd hebt, dan is het wellicht verstandig de contentmarketing uit te besteden. Het inhuren van een content marketeer kan de kwaliteit en het succes aanzienlijk verhogen.


Bloggen is een belagrijk onderdeel van contentmarketing. Wil je weten hoe je succesvol blogt voor jouw organisatie? Download dan ons eBook Zakelijk bloggen.

eBook zakelijk bloggen 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021