Succesvol CRM-software implementeren

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 09-09-19

succesvol crm implementeren zorgt voor meer succesWil je gebruik maken van CRM-software die bij jouw organisatie past om de relatie met jouw prospects en klanten te verbeteren? Zorg er dan voor een goede voorbereiding zodat de CRM-implementatie goed verloopt. Dit vergroot de kans op succes aanzienlijk. In dit artikel leg ik uit waar je op moet letten om succesvol CRM-software te implementeren.

Voordelen van een goed CRM-systeem

De mogelijkheid om jouw klanten en hun aankoopgedrag beter te begrijpen staat waarschijnlijk bovenaan. Een organisatie die geeft om haar klanten weet precies hoe mensen over hun producten en diensten denken. Het belangrijkste doel van het CRM-project is meestal om prospects effectief op te volgen en zodoende klanten te werven. Hierbij is het van belang dat je de behoefte van de prospect goed in kaart brengt, zodat je vanuit jouw organisatie een passende oplossing voor die behoefte kunt bieden.

De implementatie van een intelligent systeem voor klantinteracties vergroot de potentie en frequentie van succesvolle verkopen. Zodra jouw prospect jou beter kent en jij de prospect beter kent, is de stap naar een winstgevende deal sneller gezet.

Succesvolle CRM-implementatie

Een projectplan dat wordt uitgevoerd door een capabele en communicatieve projectleider is een belangrijk component voor een succesvolle implementatie. De projectleider moet ervoor zorgen dat alle CRM gebruikers goed geïnformeerd en getraind zijn.

Mijlpalen zijn een ander belangrijk aspect voor een succesvolle implementatie omdat zij ervoor kunnen zorgen dat organisaties hun verkoopafdeling efficiënter en krachtiger maken. Als de eerste resultaten niet overeenkomen met de verwachtingen of als de kosten/opbrengst ratio te hoog is dan kun je in deze fase nog bijsturen.

Blijf gefocust en moedig participatie aan

De focus van intelligente en moderne CRM-software is de klant. Met behulp van de CRM-software kun je de klant op de juiste manier benaderen en beïnvloeden zodat hij of zij de volgende stap in het aankoopproces zet.

Om dit te bereiken zul je iedereen over het implementatieproject moeten informeren. Zorg ervoor dat CRM een hoge prioriteit krijgt binnen de organisatie en stel haalbare doelen die gevierd mogen worden als ze bereikt zijn.

Bij een CRM-implementatie is het menselijke aspect erg belangrijk, waarbij iedereen zich moet realiseren dat het niet de technologie is die zorgt voor succes, maar het contact met de klant. Dit klantcontact moet je voortdurend monitoren en evalueren om het te kunnen verbeteren.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.

Handboek CRM selectie

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

Het verschil tussen Microsoft Dynamics 365/CRM in eigen beheer en de cloud

Net als Maximizer CRM biedt Microsoft Dynamics 365 de keuze om het CRM in eigen beheer of in de cloud te draaien. In dit blog...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 11 september, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019