HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Succesvol CRM-software implementeren

Hoe implementeer je een CRM met succes? Een CRM projectleider speelt een belangrijke rol bij CRM-implementatie.

Wil je met passende CRM-software de relatie met jouw prospects en klanten verbeteren? Bereid je dan goed voor op de implementatie van jouw CRM-systeem. Dit vergroot de kans op succes namelijk aanzienlijk. Waar moet je op letten om succesvol CRM-software te implementeren? In dit artikel leg ik je dat uit.

De voordelen van een goed CRM-systeem

Wil je jouw klanten optimaal bedienen? Dan moet je weten wat jouw klanten beweegt. Wat zijn hun interesses, behoeften en wensen? Hoe ziet hun aankoopgedrag eruit? Organisaties die om hun klanten geven weten precies hoe mensen over hun producten denken.

Een allround CRM-systeem helpt jou om je klanten beter te begrijpen. Het verzamelt (automatisch) allerlei data voor je. Deze gegevens gebruik je om jouw sales te vergroten. Het belangrijkste doel van een CRM-project is daarom ook meestal het effectief opvolgen van prospects. En om zodoende meer en makkelijker klanten te werven natuurlijk.

Moderne CRM-systemen bieden fantastische tools om jou te ondersteunen hierbij. Alleen moet je misschien wel een beetje omdenken. De traditionele methoden om doelgroepen te bereiken zijn namelijk vooral outbound. Denk bijvoorbeeld aan een verkoper, die jou ineens belt. En een schreeuwerige advertentie in de krant. Of een bioscoopreclame, die je ziet voordat de echte film start.

Maar om je doelgroepen optimaal te bedienen zijn inbound marketing, sales en service tactieken veel effectiever. Een allround CRM-systeem is daar het ideale gereedschap voor. Hoe meer gegevens jouw CRM-systeem (automatisch) verzamelt hoe beter je jouw dienstverlening kunt afstemmen. 

Kortom, moderne CRM-systemen zijn behoorlijk intelligente systemen. Ze nemen je veel werk uit handen als je ze slim inricht. Ze registreren alle interacties met jouw doelgroep. Daardoor kun jij beter reageren op de behoeften en wensen van jouw leads en klanten.

Tegelijkertijd voed je jouw doelgroep met passende informatie. Precies op het perfecte moment! Deze informatie is natuurlijk zoveel mogelijk afgestemd op persoonlijke behoeften. En daar gebruik je de data in jouw CRM-systeem dus voor. En met al deze data creëer jij steeds meer verkoopkansen.

Kennen prospects jou beter? En ken jij jouw prospects beter? Dan is de stap naar winstgevende deals natuurlijk veel makkelijker.

Succesvolle CRM-implementatie

Een succesvolle implementatie start altijd met een goed doordachte CRM-strategie. Dit is een plan, waarin je de CRM-implementatie goed voorbereidt. Alle belangrijke onderwerpen komen daarin aan bod. 

Een goede CRM-strategie helpt jou om:

  • Een goed CRM-fundament neer te zetten.
  • Allerlei (afdeling overstijgende) werkprocessen te stroomlijnen en optimaliseren.
  • Een efficiënte en productieve organisatie te realiseren.
  • Interne communicatie knelpunten op te lossen.
  • Jouw leads, prospects en klanten centraal te zetten bij jouw dienstverlening.
  • Een boost te geven aan je sales (meer leads, prospects, klanten en verkoop).
  • Loyale klantrelaties op te bouwen en onderhouden (met een fantastische service).
  • De prestaties van jouw organisatie, afdelingen, teams en medewerkers te monitoren, beheersen en bijsturen
  • Jouw organisatie effectief te laten groeien (meer omzet en winst).

Natuurlijk moet je daarbij wel voor de juiste randvoorwaarden zorgen. Je hebt bijvoorbeeld een geschikte projectleider nodig voor de uitvoering van het projectplan. De projectleider zorgt ervoor, dat alle CRM-gebruikers het CRM-systeem goed gebruiken en getraind zijn. Ook is het belangrijk, dat je de juiste CRM-leverancier kiest.

Het regelmatig evalueren van het CRM-systeem is ook erg belangrijk voor een succesvolle implementatie. Wordt het CRM-systeem goed en consequent gebruikt? Is de data nog schoon en up-to-date? Voldoet het CRM-systeem nog helemaal aan de behoeften en wensen van jouw organisatie? Worden de KPI's (Key Performance Indicators) behaald? Is er een aanpassing van het CRM-systeem nodig?

Door te blijven evalueren en afstemmen maak je jouw CRM-systeem steeds efficiënter en krachtiger. Komen de eerste resultaten niet overeen met de verwachtingen? Of is de kosten/opbrengst ratio te hoog? Dan kun je in deze fase nog bijsturen.

Blijf gefocust en moedig participatie aan

Met moderne CRM-software focus je dus op jouw leads en klanten. De CRM-software helpt jou om ze op de juiste manier te benaderen.  Je beïnvloedt je leads en klanten zo, dat het aankoopproces makkelijker verloopt. En daar gebruik je een inbound strategie voor.

Binnen jouw organisatie is draagkracht nodig. Je moet daarom al je collega's meekrijgen. Natuurlijk informeer je ze over het implementatieproject. Maar je moet ze er ook vanaf het begin al bij betrekken. Zorg ervoor dat het nieuwe CRM -systeem een hoge prioriteit krijgt. Stel haalbare doelen. Vier het als ze bereikt zijn! Zo houd je iedereen enthousiast.

Bij een CRM-implementatie is het menselijke aspect erg belangrijk. Iedereen moet zich realiseren, dat het contact met de klant het allerbelangrijkste is. De technologie is alleen maar een hulpmiddel. Dit klantencontact moet je voortdurend monitoren, evalueren en verbeteren.

Ben je benieuwd welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM-selectie.

New Call-to-action

Ontvang updates per email