Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Ontdek de voordelen van maatwerk-software

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 24-9-15 10:27

Ontdek de voordelen van maatwerk-softwareDe keuze voor maatwerk-software kan een flinke investering zijn in zowel tijd als geld. Zo moet de software ontwikkeld en geïmplementeerd worden en moeten werknemers ermee leren werken.

De keuze voor standaard- of maatwerk-software moet daarom goed worden overwogen. Ga je voor de specifieke functionaliteiten van maatwerk of kies je voor alle functionaliteiten die standaardsoftware biedt? Blijkt maatwerk-software de beste keuze, kan het de organisatie veel opleveren. Meer dan de vaak goedkopere standaardoplossing. 

In dit artikel leg ik uit wat de voordelen van maatwerk-software kunnen zijn ten opzichte van een kant-en-klaar softwarepakket.

Maatwerk-software ondersteunt het hele bedrijfsproces

Maatwerk-software wordt volledig ontworpen naar de wensen en eisen van jouw organisatie. Daardoor zal de te ontwikkelen software ieder gewenst bedrijfsproces en –onderdeel optimaal ondersteunen en precies aansluiten op de wensen en eisen – niets teveel en niets dat ontbreekt. 

Bij standaardsoftware komt het vaak voor dat het niet helemaal geschikt is, omdat het niet helemaal aansluit op het bedrijfsproces. Hierdoor kan er niet optimaal mee gewerkt kan worden. Of er is nog extra maatwerk bovenop de standaard software nodig, waardoor een standaardpakket veel duurder uitvalt.

De ontwikkeling van maatwerk-software begint met een inventarisatie van de wensen en eisen rondom iedere stap in het bedrijfsproces. Zo zal de uiteindelijke operationele software alle functionaliteiten bevatten die nodig zijn. Medewerkers zullen dus efficiënt met de software kunnen werken.

Helemaal aangepast aan de organisatie

Omdat maatwerk-software zo wordt ontwikkeld dat het hele bedrijfsproces ondersteund wordt, zal de software geen overbodige functies bevatten. Standaardsoftware wordt ontwikkeld om een brede doelgroep aan te spreken. Voor veel organisaties betekent dit dat deze software op veel vlakken meer functies bevat dan waar ze gebruik van zullen maken. Hiervoor moet wél betaald worden, ofwel onnodige kosten. De mensen die ermee moeten werken worden tevens geconfronteerd met overbodige functionaliteit wat de gebruikersacceptatie kan hinderen. 

Het gevolg is dat een organisatie met een pakket werkt, wat voor het grootste deel niet gebruikt wordt en daardoor misschien niet optimaal wordt geaccepteerd. Maatwerksoftware bevat alleen die functies die nodig zijn.

Naast de functionaliteit van maatwerksoftware heb je ook inspraak over het uiterlijk van de software. Dit betekent dat medewerkers zich sneller ‘thuis voelen’ met de software en er sneller mee uit de voeten kunnen. Complexe standaardsoftware vereist vaak uitgebreide training. Met kwalitatieve maatwerksoftware die volledig ontwikkelt is naar de wensen en eisen van jouw organisatie spaar je die trainingskosten (grotendeels) uit, omdat het precies zo ontworpen wordt dat de mensen uit jouw organisatie er gemakkelijk mee kunnen werken.

Makkelijk schaalbaar

Software die ontworpen is naar de wensen en eisen van jouw organisatie kan eenvoudig aangepast of uitgebreid worden als mee als jouw organisatie verandert. Zo veranderen bedrijfsprocessen en kan het zijn dat er extra functionaliteiten nodig zijn. Dan is aanpassing van de software mogelijk. Standaardsoftware voorziet hier over het algemeen niet in, waardoor het toevoegen van extra functionaliteiten vaak een dure optie is.

Standaardsoftware werkt vaak op basis van licenties. Een groei in de organisatie kan dus inhouden dat meer personen van de software gebruik moeten maken, hetgeen weer extra licentiekosten met zich meebrengt. Bij maatwerksoftware betaal je alleen de ontwikkelkosten, zodat je vaak kosteloos gebruikers kunt blijven aansluiten. 

Eenvoudig te koppelen met andere systemen

Organisaties maken vaak gebruik van meerdere systemen en softwarepakketten. Deze pakketten genereren vaak data die door meerdere software gebruikt moet worden om het bedrijfsproces te ondersteunen. Met maatwerksoftware is het tot stand brengen van koppelingen tussen verschillende systemen vaak eenvoudig te realiseren bij het ontwikkelen ervan. Bij standaardsoftware is dit vaak niet of beperkt mogelijk, waardoor er alsnog maatwerk ontwikkeld moet worden.

Snelle ontwikkeling mogelijk

Vroeger betekende maatwerk vaak een langlopend project voordat het uiteindelijke systeem opgeleverd werd. Alle code moest handmatig getypt worden. Tegenwoordig wordt maatwerk opgebouwd door gebruik te maken van standaard bouwstenen, wat de ontwikkeltijd aanzienlijk verkort. Hierdoor bespaar je niet alleen in tijd, maar ook in geld.

Maatwerksoftware wordt zo lang onderhouden als nodig is

Als je maatwerksoftware laat ontwikkelen dan maak je aparte afspraken over de support en het onderhoud ervan. Bij standaardsoftware ga je akkoord met de support die de leverancier biedt. Zo worden issues en bugs niet altijd gelijk opgelost. Als je maatwerk software laat ontwikkelen heb je ook inspraak in de support die ervoor geleverd wordt. Zo weet je zeker dat je software altijd werkt en bij eventuele fouten snel gemaakt wordt.

Als maatwerk de beste keuze voor jouw organisatie blijkt te zijn, dan krijg je software die het gehele bedrijfsproces ondersteunt en eenvoudig aangepast kan worden, mochten er veranderingen plaatsvinden in dit proces. Daarnaast is de hele omgeving zo ontworpen dat degenen die met de software moeten werken hier gemakkelijk mee uit de voeten kunnen en is er support op maat inbegrepen.

 

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Showcase mobiele app van HubSpot

Wist je dat je altijd toegang hebt tot jouw HubSpot CRM data? Dankzij de mobiele app van HubSpot ben je altijd up-to-date. In...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 25 augustus, 2021
Overstappen van Salesforce naar HubSpot CRM: Hoe gaat dat?

Je bent nu niet tevreden over Salesforce als CRM-systeem en wilt graag overstappen naar HubSpot CRM. Maar hoe gaat dit in zijn...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 17 juni, 2021
10 vragen om te bepalen of je een CRM nodig hebt

Stel, je bent een ondernemer met maar worstelt al een tijdje met het managen van je contactpersonen. Je hebt gedacht aan een...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 3 mei, 2021