Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

De invloed van social media op SEO

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 9-4-19 11:10

Social media heeft grote invloed op jouw SEO en online vindbaarheid. Door social media in te zetten word je online beter vindbaar!Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Veel informatie vergaren we via social kanalen en het is de ideale manier om relevante content te ontdekken. Het is daarom niet onlogisch dat social media een ranking factor is voor zoekmachines en dat een goede strategie bijdraagt aan de vindbaarheid van jouw website.

In dit artikel leg ik uit wat de invloed van social media op SEO en online vindbaarheid is.

 

Waarom social media invloed heeft op SEO

Om te begrijpen waarom SEO een rol speelt in de vindbaarheid van een website, is het van belang om te weten hoe zoekmachines zich hebben ontwikkeld in de afgelopen 20 jaar.

De eerste zoekmachines werden beheerd door mensen. Sites konden zich aanmelden en werden daarna opgenomen in de zoekmachine. Daarna ontstonden er zoekmachines die door middel van spiders het wereldwijde web doorzochten en sites indexeerden. Op basis van het aantal keer dat een woord voorkwam op een site werd je beter gevonden.

In 1998 is Google Pagerank geïntroduceerd. Sindsdien zijn inkomende links een belangrijke factor binnen SEO geworden. Maar in de loop der jaren is de waarde van inkomende links gedaald om de volgende redenen:

  • Veel sites delen niet graag links uit;
  • Links worden geblokkeerd om spam tegen te gaan;
  • Inkomende links worden gekocht waardoor ze minder betrouwbaar zijn.

Op social media worden links gedeeld omdat mensen het de moeite waard vinden om met hun volgers te delen. Deze links zijn waardevol en daarom heeft Google social media opgenomen als rankingfactor.

Het posten op social media is belangrijk voor de SEO van jouw website! Word online beter vindbaar met social media posts.

Kwaliteit boven kwantiteit

Net zoals bij linkbuilding geldt ook voor social media dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Niet alle social media accounts worden door zoekmachines gezien als gelijk. Zorg ervoor dat je actief bent op je eigen accounts en dat er regelmatig relevante links op geplaats worden, zowel naar je eigen website als naar andere websites.

Ook de volgers die je hebt zijn belangrijk. Zorg dat de kwaliteit van de volgers hoog is. Er zijn veel nepaccounts en deze zijn ook te koop of zelf aan te maken, maar het algoritme van zoekmachines is slim genoeg om deze accounts eruit te pikken. Ideaal gezien wil je dat accounts met een goede reputatie jouw links delen, dus het opbouwen van sociaal netwerk van hoge kwaliteit is een must.

Social sharing

Er wordt door het algoritme ook gekeken naar het aantal keer dat een pagina gedeeld is. Maak het voor bezoekers makkelijk om pagina’s en blogartikelen te delen door social sharing buttons toe te voegen. Zorg er ook voor dat de content die je creëert van hoge kwaliteit is. Als content uniek is en je doelgroep helpt, dan is de kans groter dat het gedeeld wordt.

Het grote voordeel van social media is dat het als een olievlek kan werken. Als content echt de moeite waard is, dan zal het steeds verder gedeeld worden waardoor het bereik exponentieel groeit.

 

eBook Trends in online marketing

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Account Based Marketing: zo meet je het succes

Het meten en verantwoorden van resultaten is voor ons als marketeers enorm belangrijk. Op deze manier bewijzen we het succes...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 12 oktober, 2020
HubSpot pakt uit met INBOUND 2020 – Alles wat je moet weten.

Het is op moment van schrijven donderdagochtend 24 september, de ochtend na Inbound 2020. Mijn hoofd tolt nog na van alle...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 24 september, 2020
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?

Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 15 september, 2020