Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Begin met linkbuilding voor een betere vindbaarheid

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 23-4-15 10:05

Een betere vindbaarheid door linkbuildingLinkbuilding is een effectieve methode om jouw website online beter vindbaar te maken in de zoekmachines. Bij linkbuilding zorg je ervoor dat andere websites naar jouw website linken. Je bouwt zo een netwerk van inkomende links op. Het lijkt eenvoudig, maar het vergroten van de online vindbaarheid door linkbuilding is complexer dan je denkt. Het gaat niet alleen om het aantal links, maar ook om de kwaliteit van deze links. Het opzetten van een goede linkbuildingstrategie kost tijd, maar zal haar vruchten afwerpen als het eenmaal staat.

In dit artikel leg ik uit hoe je kwalitatieve links naar je website kunt genereren, waar je op moet letten en waarom dit zorgt voor een betere vindbaarheid.

Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

Linkbuilding is het genereren van relevante links naar jouw website. Deze links worden ook wel inbound links genoemd. Hoe meer relevante links naar jouw website verwijzen, hoe meer autoriteit je opbouwt en hoe beter je gevonden wordt. Linkbuilding valt onder off-page SEO. Hiermee worden de technieken bedoeld die in tegenstelling tot on-page SEO buiten je website plaatsvinden. Als je veel aandacht besteed aan het opzetten van een linkbuildingstrategie, dan zorgt linkbuilding voor een betere vindbaarheid.

Wel is linkbuilding in de loop der jaren sterk veranderd. De algoritmes van zoekmachines worden complexer en slimmer. Het draait allemaal om relevantie en kwaliteit. Bij het verzamelen van inkomende links is dat niet anders. Niet iedere link die naar jouw website leidt wordt even zwaar geteld en soms is het zelfs zo dat inkomende links negatieve invloed hebben op de ranking van jouw website.

eBook Trends in online marketing

Waar wordt er op gelet bij linkbuilding?

De algoritmes die zoekmachines gebruiken om te bepalen of inkomende links bijdragen aan de vindbaarheid van jouw website letten op de volgende punten:

  • Welke website linkt er naar jou?
    Websites die over hetzelfde onderwerp gaan als jouw website worden gezien als relevanter. Deze links zijn volgens de algoritmes relevanter en dragen meer bij aan de vindbaarheid dan websites die over een ander onderwerp gaan;
  • Wat is de autoriteit van de linkende website?
    Links vanaf sites met een hogere autoriteit dragen meer bij aan de online vindbaarheid van jouw website. De autoriteit van een website wordt bepaald door de inkomende links naar die website. Meer kwalitatieve links betekent een hogere autoriteit;
  • Hoe linken websites naar je?
    Relevante linktekst (ankertekst) hebben meer effect dan algemene linkteksten zoals “klik hier”. De ankertekst is de linktekst waar de bezoeker op kan klikken om naar een andere website te gaan;
  • Naar welke pagina linken websites?
    Links naar dieperliggende pagina’s hebben meer waarde dan links naar bijvoorbeeld de homepage.

Er zijn ook een aantal punten die negatief kunnen uitpakken voor de vindbaarheid van jouw website:

  • Links vanaf of naar spamsites
    Websites die als enige doel hebben om te linken naar andere sites worden gezien als spam en moeten vermeden worden;
  • Betaalde inbound links
    Links waarvoor betaald is, mogen niet gebruikt worden voor linkbuilding. Alle betaalde inkomende links moeten voorzien zijn van een no-follow tag. No-follow is een methode waarbij je de zoekmachinespiders vertelt dat ze de link niet mogen volgen. Een link met een no-follow tag wordt niet bezocht door de spider en heeft geen effect op de vindbaarheid van een website;
  • Link farms
    Link farms zijn netwerken van sites die allemaal naar elkaar linken. Vaak worden deze farms automatisch aangemaakt en dit levert snel veel relevante links op. Omdat dit een onnatuurlijke manier is van het genereren van links wordt dit gezien als spam. Zoekmachines straffen dit af.

Overtreding van deze regels kan leiden tot een slechte online vindbaarheid of volledige verwijdering uit de resultaten. Dit is afhankelijk van de ernst van de overtreding.

Hoe verzamel je kwalitatieve links?

Vroeger was het gebruikelijk om websites te benaderen om een link naar jouw website te plaatsen. Dit kost een hoop moeite en is weinig effectief. Logisch, want de vraag van een andere partij of je een link wilt plaatsen op je website klinkt niet heel aantrekkelijk. Een link naar een andere website plaats je namelijk alleen als het iets toevoegt aan jouw website.

De beste manier om inbound links te genereren is ervoor zorgen dat mensen naar jouw website willen linken. Dit doe je door kwalitatieve content te publiceren die zo interessant is dat anderen er naar gaan verwijzen. Bloggen is bijvoorbeeld een goede manier waarmee je vaak content publiceert die voor anderen de moeite waard is om naar te linken.

Daarnaast loont het om actief mee te doen aan communities en forums die gerelateerd zijn aan jouw producten en/of dienstverlening. Reageer op vragen van anderen en laat zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Plaats links naar een pagina op jouw website als die pagina iets toevoegt aan de discussie.

eBook Trends in online marketing

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Wat is Account Based Marketing?

Bij Systony zijn wij groot fan van Inbound Marketing. Wanneer Inbound Marketing goed wordt uitgevoerd, genereert het meer...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 1 juli, 2020
[VIDEO] Wat is Marketing Automation en hoe helpt het jou verder?

Waarschijnlijk heb je de term Marketing Automation of marketingautomatisering al eens voorbij horen komen. Maar wat is dit...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 3 juni, 2020
Maak online marketing meetbaar met attribution reporting in HubSpot

Waar veel marketeers moeite hebben met het meten van online marketingresultaten, komt HubSpot met een oplossing. Met...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 2 juni, 2020