Het combineren van sales en marketing door techniek te gebruiken

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 21-04-16
Het combineren van sales en marketing door techniek te gebruiken

Sales, marketing en leadgeneratie. Het is een hele opgave om deze drie te combineren. Maar wanneer het jouw bedrijf lukt om succesvol deze verschillende disciplines samen te laten werken, zul je echte groei gaan zien. Het doel hierbij is om potentiële klanten aan te trekken en te converteren naar klant. Dit is geen gemakkelijke taak, want potentiële klanten kunnen tegenwoordig alles zelf online vinden. Daardoor is de het lastiger geworden om de potentiële klant in een vroeg stadium aan je te binden.

Maar hoe moet je al deze verschillende disciplines (sales, marketing en leadgeneratie) combineren? Marketeers en verkopers hebben elk een totaal eigen manier van werken. Gelukkig is het tegenwoordig mogelijk om CRM, marketingautomatisering en andere applicaties te verbinden en samen te laten werken. 

Handboek CRM selectie

Het combineren van sales en marketing: smarketing

Lange tijd was er veel afstand tussen de sales- en marketingafdeling. Dit is merkwaardig, aangezien beide afdelingen aan hetzelfde doel werken: het bedrijf nog succesvoller maken. Marketing spendeert veel tijd om trends te analyseren, content te creëren om aan te bieden naast de producten en diensten en daarmee leads te genereren. Soms zijn dit zelfs leads waarvan de salesafdeling nooit had gedacht dat deze geschikt zouden zijn om op te volgen. Dat is de kracht van onderzoek en data.

Verkopers zijn veel onderweg, haasten zich om hun meetings te halen en maken lange dagen om deals te sluiten. Ze vragen zich af waarom marketing ze niet vaker betrekt in het opzetten van campagnes en waarom vragen ze geen advies vragen om de juiste doelgroep te bereiken. Verkopers hebben namelijk veel contact met de doelgroep en kennen ze daardoor erg goed. Komt dit je bekend voor?

 Sales en marketing: Smarketing

Bron: Maximizer.com

Er is een manier om sales en marketing digitaal samen te laten werken: het verbinden van CRM-software en marketingautomatisering. Door het combineren van beide applicaties ben je in staat om belangrijke gegevens van beide afdelingen uit te wisselen.

CRM-integratie en marketing-automatisering

Toen CRM en marketingautomatisering op de markt kwamen, waren in eerste instantie niet veel bedrijven geïnteresseerd om deze pakketten aan te kopen. Waarom zou je veel geld uitgeven om een afdeling te verbeteren dat tot op heden goed werkte?
Het kooptraject is door digitalisering totaal veranderd en de combinatie van CRM en marketingautomatisering speelt hier op in. De integratie van beide systemen helpt om je marketing- en salesteams effectief samen te laten werken door te ondersteunen met:

  • Timemanagement;
  • Taakverdeling;
  • Routine te ontwikkelen;
  • Doelen te stellen.

De benodigde informatie voor zowel sales als marketing is op deze manier aanwezig op een centrale plek. Benodigde informatie kan op deze manier gemakkelijk worden gevonden en worden bewerkt.

Smarketing en leadgeneratie

Het samenwerken van sales en marketing is van essentieel belang voor leadgeneratie. Marketing levert de resultaten van hun werk aan de salesafdeling. De salesafdeling gaat aan de slag door de leads op te volgen. Er moet een robuust platform aanwezig zijn waar het proces kan worden gemonitord en geanalyseerd kan worden. Het delen van informatie tussen de afdelingen is cruciaal voor het proces van leadgeneratie.

Overzicht leadgeneratie

MQL naar SQL 

Sales heeft niet de tijd om elke MQL (Marketing Qualified Lead) intensief op te volgen. Kwalificatie en overleg is tijdens deze fase van uiterst belang. Kwalificeren betekent dat leads gefilterd worden en zo krijgt sales alleen de leads met het meeste potentie aangeleverd. De combinatie van CRM en marketingautomatisering maakt vereenvoudigt en automatiseert dit proces.

Analyse helpt

Door het gebruik van beide programma’s is er veel data beschikbaar over het kooptraject. Deze gegevens kunnen worden geanalyseerd en daardoor is het mogelijk om het gehele kooptraject te optimaliseren. De gegevens van sales en marketing geven samen een compleet overzicht van:

  • Het klantenbestand;
  • Overzicht verloop van het gehele kooptraject – welke acties zijn er al ondernomen?

Door deze gegevens te analyseren kom je al snel tot verbeterpunten, waardoor het smarketing-proces verbeterd kan worden.
Het is van belang om jezelf te onderscheiden van je concurrentie, maar om dit te kunnen bereiken moet je weten wat op dit moment je sterke en minder sterke kanten zijn. CRM en marketingautomatisering kunnen helpen om de resultaten te analyseren. Op basis van deze gegevens kunnen interne processen worden geoptimaliseerd, waardoor de dienstverlening van je bedrijf verbeterd kan worden.

Handboek CRM selectie

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 9 september, 2019
De 8 geheimen voor een succesvolle CRM-acceptatie

Als je CRM succesvol wilt implementeren, dan moet er niet puur naar budget worden gekeken. Er moet gefocust worden op wat jouw...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 19 maart, 2019