E-mailcampagnes blijven onverminderd effectief

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 26-06-18

nationale e-mail benchmark

Op 20 juni is de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 gepubliceerd. Voor het onderzoek zijn in 4,5 miljard verzonden e-mails binnen 177.000 campagnes van bijna 3.000 bedrijven onderzocht. Het gaat om gegevens over heel 2017. 

Uit het onderzoek is gebleken dat de confirmed open rate (COR) sinds 2015 is gestegen. De confirmed open ratio is het aantal unieke personen dat een e-mail heeft geopend, gedeeld door het aantal succesvol afgeleverde e-mails. Waar in 2015 het percentage op 35,2 procent lag, steeg dit in 2016 naar ruim 37 procent. Vorig jaar is dit percentage opnieuw gestegen, al was de groei minder groot dan een jaar eerder. In 2017 lag het percentage op gemiddeld 38 procent. 

Waar de click to open rate (CTO) de afgelopen jaren daalde, is er nu een duidelijke stabilisatie te zien. De click to open rate is het aantal unieke personen dat heeft geklikt op een link in de e-mail, gedeeld door het aantal unieke geopende e-mails. Van 2014 tot 2016 daalde de click to open rate van 18,6 naar 16,4 procent. In 2017 is dit percentage met een gemiddelde van 16,3 procent stabiel gebleven. 

Ook de resultaten van de click through rate zijn hoog. Vooral als deze vergelijks worden met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. In Nederland lag dit percentage in 2015 op 7 procent. Een jaar later daalde dit licht naar 6,90 procent. Vorig jaar klom het percentage weer omhoog naar 7 procent. De click though rate is het aantal unieke personen dat heeft geklikt op een link in de e-mail, gedeeld door het aantal succesvol afgevelerde e-mails. Als de cijfers vergeleken worden met Amerikaanse cijfers, dan is er een groot verschil te zien. De click trough rate lag in het eerste kwartaal van 2017 gemiddeld op 3,20 procent, zo blijkt uit cijfers van Statista.com. Nederland scoort ruim het dubbele. 

Concreet: de resultaten van het onderzoek zijn positief. En dat is goed nieuws voor bedrijven die werken met inbound marketing! Bij inboud marketing bied je de doelgroep interessante en relevante premium content aan, in ruil voor de gegevens van die persoon. Deze data zet je in om die persoon te helpen in zijn/haar koopproces. En die hulp wordt weer geboden op grond van e-mailmarketing.  

Tips voor e-mailmarketing

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 19 maart, 2019