HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Koppel Navision aan je CRM-systeem: maak slimmer gebruik van alle data

Koppel Navision aan je CRM-systeem - maak slimmer gebruik van alle data

Werkt jouw organisatie met Navision en een los CRM-systeem? Heb je er al eens over nagedacht om jouw ERP-systeem aan je CRM-systeem te koppelen? Daarmee maak je jouw organisatie superslagvaardig. Wist je dat?

De Navision-CRM-koppeling draagt zelfs bij aan een betere interne communicatie. Hoe fijn klinkt dat? Géén eilandjes meer. Collega’s die van elkaar weten wat ze doen. Bovendien maakt de koppeling een einde aan rotklusjes, waarbij je onnodig data moet invoeren. Fantastisch toch?!

De belangrijkste voordelen ontdek je in dit artikel:

Navision aan je CRM-systeem koppelen: wat zijn de voordelen?
Alle data op één centrale plaats.
Automatische tijdbesparende en foutloze processen.
Afdelingen en collega’s die fantastisch samenwerken.
Synchroniseer alle data van Navision en je CRM-systeem.
Overzichtelijke complete rapportages.
Navision en HubSpot: een krachtige combinatie!
Wat levert de Navision-HubSpot koppeling jou op?

Navision aan je CRM-systeem koppelen: wat zijn de voordelen?

Microsoft Dynamics Navision is een bekend ERP-systeem (Enterprise Resource Planning systeem). Met een ERP-systeem beheer je bijvoorbeeld logistieke processen, productiegegevens, verkoopgegevens, voorraden, facturaties en HR-activiteiten.

Een ERP-systeem aan je CRM-systeem koppelen heeft veel voordelen. Dit geldt voor Navision, maar ook voor andere ERP-systemen. Zoals SAP, Unit4, Exact, Afas, IFS, Odoo, Infor, Netsuite, Oracle en SYSPRO. Lees gauw verder… dan vertel ik je welke voordelen de koppeling heeft.

Alle data op één centrale plaats

Beheer alle data op één centrale plaats. Voor alle CRM-gebruikers is zo zichtbaar wat er bij leads, prospects en klanten speelt. Hoe meer data je combineert hoe gerichter je zaken doet. De gecombineerde data van al deze systemen tezamen geeft je ongelofelijk veel inzicht.

Voor haar werkgever zoekt Laura een nieuw ERP-pakket. Na wat Googlen komt ze op de website van Erpy Software terecht. Voordat ze een voorstel uitwerkt wil ze zich eerst wat meer verdiepen. Laura downloadt een brochure over het ERP-systeem. Die neemt ze eerst maar eens door.

Het CRM-systeem van Erpy Software heeft Laura’s websitebezoek geregistreerd. Hoe Laura op de website terecht is gekomen. Wat ze allemaal op de website heeft gedaan. Welke pagina’s ze heeft bekeken en hoe lang. Welke informatie ze interessant vindt. Bovendien is Laura’s e-mailadres bekend sinds ze de brochure gedownload heeft.

Automatisch komt Laura in een speciale workflow van het CRM-systeem terecht. Gelijk na het downloaden ontvangt Laura een gerichte e-mail. Misschien wil ze de ERP demovideo van Erpy Software bekijken? Zo wordt Laura langzaam een warme lead voor de afdeling sales.

Het CRM-systeem registreert dus allerlei (online) activiteiten van Laura. Wordt Laura’s werkgever uiteindelijk klant? Dan weet iedereen welk proces Laura en haar werkgever hebben doorlopen (tot de deal en daarna). Met een goed ingericht allround CRM-systeem volg je het gehele commerciële proces. Van A tot Z! Je weet altijd precies waar jouw leads, prospects en klanten zich in de (sales)funnel bevinden.

Koppel je ook je andere belangrijke systemen? Zoals van de afdelingen marketing, sales, boekhouding, personeelszaken en klantenservice? Dan heb je een geweldig totaaloverzicht van al deze klantdata. Dit helpt het management om de beste resultaatgerichte keuzes voor de toekomst te maken! Bovendien helpt dit om jouw (toekomstige) klanten fantastisch te helpen. Alle CRM-gebruikers weten namelijk precies wat er bij (toekomstige) klanten speelt! Altijd en overal.

TIP: Lees in ons artikel over klantgericht ondernemen hoe je het maximale uit jouw organisatie haalt. Jouw (gekoppelde) CRM-systeem is daarbij de basis.

Automatische tijdbesparende en foutloze processen

Automatiseer foutgevoelige en tijdrovende werkzaamheden en processen. Hier stel je speciale workflows voor in. Focus je op de (commerciële) activiteiten, die er echt toe doen!

De afdeling marketing gebruikt bijvoorbeeld workflows om nieuwe klanten aan te trekken. Deze (toekomstige) klanten stuur je vervolgens waardevolle informatie, die bij het koopproces helpt. Zo stoomt de marketing afdeling (toekomstige) klanten klaar voor de afdeling sales. In bovenstaand voorbeeld kreeg Laura bijvoorbeeld automatisch een ERP demovideo toegestuurd. Dit proces noem je lead nurturing.

Ook processen van andere afdelingen automatiseer je. De afdeling sales maakt bijvoorbeeld gebruik van sales workflows en sales sequenties. Sales sequenties zijn reeksen van automatische sales activiteiten. Je gebruikt ze om jouw leads nog warmer te maken. Om relaties te onderhouden, die nog niet aan jouw product of dienst toe zijn. Of omdat je een lead maar niet telefonisch te pakken krijgt.

Is de sales sequentie geslaagd? Dan maakt een salesmedewerker een offerte of order op. Nu komt jouw ERP-systeem erbij kijken. De offerte of order komt gelijk in Navision èn het CRM-systeem te staan. Dankzij data synchronisatie. Real-time als dat nodig is. Zo is de informatie altijd actueel. In welk systeem je ook kijkt en op welk moment je dat doet. Een dubbele handmatige invoer van data is dus verleden tijd!

Ook jouw klantenservice, HR en boekhoudkundige processen kun je automatiseren. Tenminste als je de systemen hiervan koppelt. Maar ik denk dat je nu al een goed beeld hebt van hoe het werkt.

Allerlei data maak je dus op één centrale plaats beschikbaar, namelijk in jouw CRM-systeem. Daardoor beschik je altijd over een fantastisch actueel en compleet overzicht. Met deze informatie geef je makkelijker richting aan jouw bedrijfsactiviteiten. Dankzij data synchronisatie komt de data in al jouw gekoppelde systemen automatisch overeen.

Afdelingen en collega’s die fantastisch samenwerken

Veel organisaties kampen met interne communicatie knelpunten. Weet je dat je die met een allround CRM-systeem eenvoudig oplost? Een goede CRM-strategie en CRM-implementatie zijn hierbij de sleutels.

Accountmanager Alexander ontvangt een melding vanuit het CRM-systeem. Zijn klant ‘Cupido Ontbijtservice’ heeft de offerte nog niet geaccepteerd. Wat raar! Alexander belt er gelijk achteraan. Hij maakt vervolgens een notitie in het CRM-systeem. Zo zien al Alexanders collega’s gelijk wat er aan de hand is.

Natuurlijk kun je jouw klanten zo veel klantgerichter bedienen! Het is hierbij wel nodig om alle belangrijke bedrijfsprocessen goed op elkaar af te stemmen. Zoals de sales, marketing, service, logistieke en financiële bedrijfsprocessen. De koppeling met jouw ERP-systeem is daarom een belangrijk onderdeel van jouw CRM-project.

TIP: De gecombineerde data helpt jou om je organisatie effectief te leiden. Ben je benieuwd hoe? Lees ons artikel: Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?

Synchroniseer alle data van Navision en je CRM-systeem

Synchroniseer relevante (real-time) data van jouw leads, prospects en klanten. Zo is de informatie in jouw ERP-systeem en CRM-systeem dus altijd hetzelfde en up-to-date!

Blij legt Maria haar telefoon neer. Ze had zo’n leuk verkoopgesprek met James. Ze stuurt hem gelijk een offerte via het CRM-systeem. Natuurlijk licht ze de offerte nog even toe met een persoonlijke video. Daar heeft het CRM-systeem een handige tool voor. Zo’n persoonlijke video helpt altijd wel om een deal sneller te sluiten.

De offerte heeft ze eerst in Navision opgemaakt (maar dit had ze ook in het CRM-systeem kunnen doen). Haar financiële collega’s zijn dus gelijk op de hoogte. Het CRM-systeem bevestigt het nog even aan ze met een automatische notificatie. Zo kunnen ze de offerte niet missen.

Misschien heeft James nog vragen. In Maria's agenda verschijnt daarom een taak, dat ze hem morgen even belt. Ook dit telefoongesprek registreert het CRM-systeem. Na een week ontvangt Maria automatisch een herinnering voor de opvolging van de offerte.
Superhandig! En wordt de offerte uiteindelijk bevestigd akkoord gegeven? Dan wordt dit ook teruggekoppeld aan Navision.

In dit voorbeeld werken Navision en het CRM-systeem perfect samen. Het complete plaatje is alleen zichtbaar in het CRM-systeem.

Overzichtelijke complete rapportages

Breng de informatie op handige dashboards samen. Het management krijgt zo een fantastische helicopterview. Ideaal om de beste strategische beslissingen te nemen!

De webshop van Formidabel Schoenen blijft maar groeien. Kirsten had nooit gedacht dat het zo snel zo’n succes zou worden. De WooCommerce webshoptools van HubSpot zijn echt geweldig! Nu is Kirsten benieuwd welke schoenen het beste scoren en waarom. Welke schoenen worden het meeste bekeken? Zijn dat de best verkochte schoenen? Het dashboard maakt al deze informatie inzichtelijk.

Maak in jouw rapportages gebruik van doelen en KPI’s. Zo werk je naar meetbare resultaten toe. Steeds is inzichtelijk hoe je ervoor staat en wat je moet veranderen. Meet bijvoorbeeld wat het effect van jouw marketingcampagne is op het aantal verkooporders. Of hoeveel van de leads uiteindelijk klanten worden.

Richt jouw campagnes met behulp van workflows in op basis van real-time data. Ontdek wat het beste werkt en hoe je jouw kansen optimaal benut.

New call-to-action

Navision en HubSpot: een krachtige combinatie!

De voordelen van een Navision-CRM-koppeling zijn je nu vast duidelijk. De vraag is: beschik je over een geschikt CRM-systeem? De beste resultaten bereik je met goed geselecteerde CRM-software. Heb je de perfecte match? Dan heb je de ideale tools in handen om jouw organisatie te laten groeien!

Als CRM implementatie expert hebben wij veel ervaring met verschillende CRM-systemen. We hebben namelijk 4 (!) toonaangevende CRM-systemen vertegenwoordigd (Maximizer CRM, Teamleader, Microsoft Dynamics 365 en HubSpot). Voor ons springt er maar één systeem met kop en schouders bovenuit. Daarom focussen wij ons alleen nog op HubSpot.

TIP: HubSpot is het meest gebruiksvriendelijke CRM-systeem, dat er is. Bovendien is het intuïtief, compleet en schaalbaar. Lees hier meer over in ons artikel: Waarom HubSpot CRM volgens ons een gouden medaille verdient.

Als Navision-gebruiker wil je nu natuurlijk weten hoe het met de Navision-koppeling zit. Wij helpen je graag om het dataverkeer tussen Navision en HubSpot te regelen. Daar is namelijk wel wat technische kennis voor nodig. De Navision-HubSpot-koppeling moet je bovendien onderhouden. Bij updates moet de API (koppeling) soms worden aangepast. Ook die zorg nemen wij jou graag uit handen.

Wat levert de Navision-HubSpot koppeling jou op?

Natuurlijk zijn de Navision-HubSpot-koppeling voordelen afhankelijk van jouw organisatie. Om je een idee te geven noem ik hieronder wat voorbeelden:

  • Houd alle communicatie met klanten (en je collega’s) centraal bij. Zelfs telefonische klantgesprekken en WhatsApp berichten!

  • Wil je een automatische notificatie van iets ontvangen? Stel het in!

    Welke klanten hebben al een tijdje niets meer besteld? Khalid bekijkt de organisaties, die al langer dan 6 maanden geen bestelling hebben gedaan. Die gaat hij allemaal maar eens bellen deze week.

    HubSpot kan de laatste besteldatum op bedrijfsniveau van het ERP-systeem overnemen. Laat hier een workflow op los. Bijvoorbeeld alle klanten die langer dan 6 maanden geleden iets besteld hebben. Zo krijgen accountmanagers inzichtelijk welke contacten ze moeten benaderen.

  • Stuur jouw klanten een (automatische) offerte en/of mailing vanuit HubSpot toe.

  • Zeg maar doei tegen vermoeiende en terugkerende taken. Zoals het overtikken van gegevens van het ene systeem naar het andere. Of het invullen van allerlei onnodige formulieren. Automatiseer allerlei overbodige handmatige handelingen. Zo bespaar je een boel tijd!

    In Navision maakt Tess een offerte op. Het ERP-systeem is namelijk leidend voor het factuuradres. Het CRM-systeem neemt de NAW-gegevens automatisch over. Via HubSpot verstuurt ze de offerte vervolgens naar haar klant. Zo kan ze namelijk gebruik maken van allerlei handige verkooptools.

  • Na een synchronisatie is de data in Navision en HubSpot exact hetzelfde. HubSpot is zelfs in staat om automatisch slordigheidsfoutjes te corrigeren! Zo houd je data in jouw systemen dus mooi schoon en actueel.

  • Heeft jouw organisatie groeiambities? Je creëert een superdegelijke basis om te groeien. Kansen signaleer je sneller en knelpunten ook. Voer vervolgens verbeteringen en innovaties door waar je echt wat aan hebt!

  • Hoe meer data hoe meer inzicht. Als je deze data maar op de juiste manier samenvoegt. De handige dashboards van HubSpot helpen jou om de markt te veroveren.

    Houd bijvoorbeeld allerlei financiële indicatoren in jouw CRM-systeem bij. Zoals wat de omzetcijfers van jouw klanten zijn. En de YTD (year-to-date) versus de YTD Last Year. Of de laatste besteldatum en openstaande posten. Veel van dit soort data kun je namelijk synchroniseren.

Met de complete data in jouw CRM-systeem bedien je jouw klanten optimaal. Met geweldige klantervaringen bouw je waardevolle relaties op. Bovendien leveren blije en terugkerende klanten jou fantastische reviews op. Het is de ideale manier om meer omzet te creëren!

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van een Navision-koppeling met HubSpot CRM? Floris, Maarten en Martijn popelen om het jou te laten zien!

Maak vrijblijvend een afspraak

Lees verder

CRM Kenniscentrum - Gratis downloads en advies.
Zo pak je jouw CRM Selectie aan - Een compleet handboek, dat jou stap voor stap door het CRM-selectieproces leidt.
Ontdek het beste CRM-systeem - Snel weten of HubSpot CRM iets voor jouw organisatie is? Bekijk dan onze HubSpot CRM demo video.
Navision aan je CRM-systeem koppelen - Bekijk de video en je weet hoe het werkt.

New call-to-action

Ontvang updates per email