Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Zo zet je je CRM-systeem in voor marketing

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 6-1-21 12:36

Zo zet je je CRM-systeem in voor marketing

Maak je al gebruik van een CRM-systeem? Een goed CRM-systeem is onmisbaar voor elke organisatie.

Je werkt namelijk veel efficiënter, voert beter relatiebeheer uit, behoud het overzicht en zo kan ik nog veel meer voordelen opnoemen die horen bij het gebruik van CRM.

Maar hoe zet je een CRM-systeem effectief in als marketeer? Er zijn namelijk heel wat CRM-functies die je waardevolle inzichten bieden die je kan verwerken in je marketingcampagnes.

Als marketeer bij een CRM-leverancier kan ik je hier natuurlijk alles over vertellen. 😉

Ik laat je in dit artikel zien welke functies ik inzet bij mijn dagelijkse marketingwerkzaamheden zodat ook jij als marketeer het maximale uit je CRM haalt.

Met de juiste CRM-oplossing voor jouw organisatie optimaliseer je je marketingboodschappen. Op deze manier voldoe je aan de behoeften van je klanten en geef je ze de aandacht die ze nodig hebben.

Ben je nog opzoek naar jouw CRM-match? En vind je het belangrijk dat marketing het ook effectief kan inzetten? Zorg er dan in ieder geval voor dat je onderstaande functies meeneemt in je lijst van wensen en eisen in een CRM-checklist.

Start met de CRM checklist

Om het overzichtelijk te houden pak ik de zes belangrijkste CRM-functies die je als marketeer nodig hebt:

  • Gespreksgeschiedenis van (potentiële) klanten
  • Klantprofielen
  • Formulieren voor leadgeneratie
  • Lead tracking
  • Filterfunctie voor klanten
  • E-mailautomatisering voor lead nurturing

Gespreksgeschiedenis van (potentiële) klanten

Heb je in je CRM een gedetailleerd verslag van elke interactie die je (potentiële) klant heeft gehad met jouw bedrijf? Dan beschik je over waardevolle informatie om te bepalen wat je klant nodig heeft en wanneer.

Voor een marketeer is het tenslotte belangrijk om de juiste boodschap te sturen op het juiste moment.

Dit is vooral een belangrijke functie als je je bezighoudt met Account Based Marketing.

Hiermee richten de marketing- en verkoopafdeling zich op enkele grote en belangrijke accounts door hoogstpersoonlijke content en informatie te bieden. Deze marketingcampagnes bouw je met de informatie die je al hebt staan in het CRM-systeem.

Door je (potentiële) klanten op zo’n persoonlijke manier te benaderen creëer je ook vertrouwen, wat een goede basis vormt voor je toekomstige relatie met deze klant.

In dit blog lees je meer over Account Based Marketing.

Klantprofielen

Bijna elk CRM-systeem biedt een gedetailleerd klantprofiel. Door alle informatie dat het CRM opslaat genereer je eenvoudig hoe het koopproces verloopt en welke punten in de customer journey belangrijk zijn.

Door deze gegevens te verzamelen krijg je een goed beeld welke marketinguitingen op welk moment je in kan zetten om toekomstige klanten en leads aan te trekken.

Formulieren voor lead generatie

Als (online) marketeer lever je veel inspanning om je bezoekers naar je website te trekken. Je investeert in een SEO-cursus en optimaliseert je website waar nodig. En dan?

Geïnteresseerden komen op je website en lezen aandachtig de inhoud van je website.

Uiteraard wil je dat deze bezoekers converteren en plaats je hier en daar een formulier zodat zij zich aan kunnen melden op je nieuwsbrief of een waardevol eBook kunnen downloaden.

leads genereren - zorg ervoor dat je CRM systeem je formulieren gelijk opslaat.

Dit is natuurlijk een goed voorbeeld voor Inbound Marketing! Maar je hebt toch al snel te veel losse formulieren op je website en het overdragen van al die gegevens naar je CRM loopt lastig.

Je wilt eigenlijk dat wanneer een lead een formulier invult, alle gegevens direct in je CRM-systeem staan.

Neem dit dan ook mee met de eisen voor een (eventueel) nieuw CRM-systeem. Het bespaart een hoop tijd om de gegevens te beveiligen en overal beschikbaar te hebben. Ik vind het ideaal. 

Daarnaast kan je gelijkgerichte mailingen uitsturen en deze leads opnemen in een lead nurturing programma.

HubSpot CRM demo

Lead tracking

Het volgen van je leads is als marketeer belangrijk en is in sommige CRM-systemen beschikbaar. Zo ontdek je bijvoorbeeld via welke kanalen zij op je website komen.

Daarnaast is het met lead tracking mogelijk om te zien welke webpagina’s ze bezoeken, op welke links zij klikken en welke video’s zij bekijken.

Met deze informatie maak je ook weer gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes en weet je precies waar je op moet richten in je marketinguitingen.

Ook helpt het je met het sturen van relevante content, zoals je ook veel ziet bij Account Based Marketing.

Filterfunctie voor klanten

Tegenwoordig kan je in elk CRM-systeem je contacten filteren, een superhandige functie voor iedereen die in het systeem werkt. Dus ook voor jou als marketeer!

Wanneer je je potentiële klanten en actuele klanten kan segmenteren op locatie, waarde, branchetype en contactmomenten, kun je zeer specifieke en gepersonaliseerde content en advertenties opzetten.

Zelf gebruiken wij HubSpot CRM, waarin ik snel en eenvoudig lijsten kan creëren op basis van.. alles!

Je kiest zelf je filters uit om je eigen gerichte doelgroep te segmenteren.

Maak segmentatielijsten als marketeer in je CRM

E-mailautomatisering voor lead nurturing

Ga voor een CRM-oplossing dat het werk van de marketingafdeling vermindert. Het sleutelwoord: marketingautomatisering

Zo kan je kijken naar een functie die automatisch e-maillijsten samenstelt en wat helemaal mooi is de mogelijkheid om automatisch e-mails te verzenden.

Dit noemen we lead nurturing en laat je leads sneller converteren naar klanten. Lead nurturing is het sturen van een geautomatiseerde reeks e-mails met waardevolle informatie waardoor ze zich verbonden gaan voelen met jouw product en bedrijf.

E-mailautomatisering wordt steeds belangrijker in de dagelijkse werkzaamheden van een marketeer, wat ook opgemerkt wordt door CRM-leveranciers. Hoewel het nog geen standaard is, wordt er wel steeds meer e-mailautomatisering toegepast in CRM-systemen.

Wil je weten hoe je lead nurturing precies opzet? Bekijk dit blog eens, ik vertel je er alles over.

HubSpot voor Marketeers

Nu weet je welke CRM-functies ik veel gebruik als marketeer bij Systony. Uiteraard verschilt per CRM-systeem de mogelijkheden, maar vaak komen de functionaliteiten op hetzelfde neer.

Daarnaast gebruiken wij alle Hubs van HubSpot, wat sommige CRM-functionaliteiten een stuk uitgebreider maakt.

De belangrijkste boodschap van dit artikel is dat je je CRM-systeem áltijd moet gebruiken als marketeer. Hierbij maakt het niet uit welk CRM je ter beschikking hebt, het zal je altijd waardevolle informatie geven!

Alle bovengenoemde functies vind je in ieder geval terug in HubSpot CRM. Bekijk onze gratis demovideo en kijk of het iets voor jou is!

HubSpot CRM demo

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Snel en makkelijk CRM implementeren – HubSpot CRM Fast Track

Je hebt het beste CRM-systeem gevonden voor jouw organisatie: het gratis HubSpot CRM. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws....

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 11 november, 2020
[VIDEO] Hoe PSOhub je kan helpen waar HubSpot stopt

Heb je net een mooie deal gesloten in HubSpot? Gefeliciteerd! Maar, wat nu? HubSpot stopt wanneer jij een deal sluit, waardoor...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 5 november, 2020