Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Zijn inbound marketing en CRM de perfecte combinatie?

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 22-11-13 11:17

Inbound marketing houdt van CRM

Inbound-marketing kan 'hot leads' voor uw bedrijf genereren, maar zonder een CRM die in de gaten houdt wat er gaande is zult u moeite hebben om deze leads eruit te filteren. Het volgen van deze leads zal ook uw verkoopteam op de hoogte houden van het gedrag van de leads en laten zien welke eraan toe zijn om benaderd te worden.

Maximizer-Hubspot-Connector

Als uw marketingafdeling handmatig leads doorgeeft aan uw verkoopteam, of als uw verkoopteam aan koude acquisitie doet (cold-calling), dan zijn inbound marketing en een CRM-systeem (Customer Relationship Management) precies wat u nodig heeft.


Als uw bedrijf een gezonde groei laat zien is een CRM de perfecte manier voor u en uw bedrijf om behoorlijk wat tijd te besparen. Door het toevoegen van inbound marketing aan de mix zult u ontdekken dat u sneller meer leads zult aantrekken en een hogere conversie zult bereiken.

Kan ik de één gewoon gebruiken zonder de ander?

Ja dat kan, maar waarom zou u? Afhankelijk van de inbound marketingsoftware die u gebruikt kunt u wellicht zelfs een betaalbare CRM-oplossing inzetten.

Maximizer CRM is zo'n softwarepakket dat bij deze beschrijving past. Voor de zeer redelijke prijs van ongeveer €465 eenmalig (on-premise) of €30 per maand (Cloud) beschikt u niet alleen over een topklasse CRM-applicatie, maar ook één die standaard te koppelen is aan HubSpot, het alles-in-één inbound marketing platform. Hoe deze koppeling werkt, ziet u in dit filmpje:

Wat zijn de voordelen van integratie van een CRM met mijn inbound marketing?

Het grootste voordeel van het combineren van deze twee krachtige stukken software is dat u van uw marketing-systeem een gesloten lus maakt. Dit betekent dat u in staat bent om niet alleen te bepalen welke kanalen leads genereren, maar ook welke tot verkoop leiden. U kunt zelfs zien hoeveel geld elk kanaal voor u verdient. Deze weg naar succes zal de ROI van social media, SEO en bloggen rechtvaardigen.

Het zal u helpen om uw marketinginspanningen te richten met de nauwkeurigheid van een laser. Met het integreren van uw CRM ontdekt u ook (afhankelijk van de inbound-marketingsoftware die u gebruikt) welke soorten content het meeste succes hebben. Dit betekent dat u betere content kunt creëren over onderwerpen die converteren en waar uw doelgroep echt op reageert.

Dit laat u op een holistische manier zien waar uw marketing werkt en waar niet. De meeste bedrijven hebben deze informatie niet tot hun beschikking. Denk aan het oude gezegde 'Ik weet dat de helft van mijn reclame niet werkt, maar welke helft?' Nou, deze vraag hoeft u zich nooit meer te stellen.

Een tijdige inspanning zal later meer werk voorkomen

Tijd is een groot goed, en hoe meer tijd u kunt besparen hoe minder geld u uitgeeft. Veel bedrijven besteden niet veel aandacht aan tijdmanagement, iets dat we bij Systony wel zeer serieus nemen. Of dit nu bereikt wordt door vergaderingen te beperken tot 15 minuten, of ze helemaal te schrappen en altijd te streven naar het creëren van effectievere processen.

Het zit hem niet in bezuinigingen, maar in het besparen van tijd door het verbeteren van de manier waarop u uw taken uitvoert. Dus als uw inbound-marketingsoftware en uw CRM met elkaar communiceren zal er veel tijd bespaard worden.

Het is niet nodig om handmatig leads van uw inbound marketingsoftware toe te voegen aan uw CRM. Alleen al dit kan enorm veel tijd besparen. U verkoopteam zal zo veel beter worden geïnformeerd omtrent het historische gedrag van uw leads. Nooit meer dat gezoek door grote hoeveelheden e-mails naar belangrijke informatie.

De coördinatie en samenwerking tussen de teamleden zal ook sterk verbeteren. De verkopers hoeven nooit meer andere teamleden te e-mailen in verband met de meest recente informatie over een bepaalde lead. Het is ook een stuk professioneler vanuit het perspectief van de klant als de verkoper de hele voorgeschiedenis kent. Niets is ergerlijker dan het voeren van gesprekken met bedrijven die niet op de hoogte zijn van de conversaties die u in het verleden met hen hebt gehad waardoor u alles weer opnieuw uit moet leggen. Het is frustrerend voor de klant en het komt erg onprofessioneel over.

Als u denkt over het integreren van uw CRM met uw inbound marketingsoftware, kan ik u adviseren dat zeker eens te proberen. U zult snel een aantal grote voordelen zien en zich afvragen hoe u het ooit zonder hebt kunnen doen.

Download de CRM checklist

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 juli, 2020
Veelgestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Marketeers kunnen een bedrijf effectief laten groeien met het gebruik van marketingautomatisering. De HubSpot Marketing Hub is...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 juli, 2020
[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

Ondernemers kunnen meer uit hun website halen met marketing automation. Een website is niet alleen een visitekaartje, maar...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 8 juli, 2020