Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Zal Social Media als marketing tool belangrijker worden in 2014?

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 7-1-14 12:37
Social media is recentelijk toegevoegd aan de marketing tool box van de meeste bedrijven. Net als bij de komst van e-mail en het internet een paar decennia geleden, is social media een blijvertje en is het zeer waardevol om social media in te zetten, maar het is zeker niet het enige instrument waar marketeers zich op moeten richten. Social media dient namelijk nooit als enige onderdeel van een marketing campagne te worden ingezet, het is er om andere strategieën te vullen.
social-media-maximizer-crm-hubspot_(1)
Met steeds meer gebruikers wereldwijd zullen de social media in de komende jaren een grotere rol gaan spelen als marketing tool. Met Twitter als voorbeeld, liet een rapport van Brandwatch zien dat 97% van de grote merken in 2013 hebben getweet; dit was 90% in 2012 en 62% in 2011. Wat zijn de social media trends en hoe kun je social media inzetten?

Social Succes

Als onderdeel van een uitgebreid content-marketingplan hebben de verschillende social media platformen bewezen waardevol te zijn bij het verbinden van bedrijven met klanten, aldus statistieken van een artikel van Social Media Today uit augustus 2013.

93% van alle marketeers zeggen dat ze op dit moment zakelijk gebruik maken van de social media. En nog belangrijker; 75% van hen is van plan om hun investeringen in een social media-strategie in het komende jaar te verhogen.

Social media-marketing wordt niet langer gedomineerd door een specifiek kanaal. Met meer dan 250 miljoen gebruikers en zijn influencers-programma wint LinkedIn terrein onder zakelijke gebruikers door zich te positioneren als een van de grootste bronnen van content creation voor professionals. Andere netwerken zoals Google+ kunnen bedrijven ook helpen bij het verhogen hun SEO-ratings en het aantrekken van organisch zoekende bezoekers.

Waarom een social media-strategie werkt

Wat zullen het volgende jaar de specifieke voordelen zijn van het investeren van tijd, geld en energie in de sociale media? Wijdverspreide belichting en meetbare kosteneffectieve marketingresultaten zijn belangrijke factoren, dat is zeker.

HubSpot, een populaire inbound marketing softwareoplossing (marketingautomatisering) voor zakelijke klanten, heeft marketingstatistieken die duidelijk pleiten voor het investeren in een social strategy.

In een artikel uit april 2013 blogde het bedrijf een aantal belangrijke sociale statistieken, waaronder de volgende: 

  • meer dan een kwart van de totale op het internet doorgebrachte tijd in de VS wordt besteed aan social sites.
  • een kwart van de Twitter- en Facebook-gebruikers verwachten binnen een uur antwoord op hun klachten.
  • bijna de helft van de online-consumenten gebruiken social media voor het nemen van een beslissing tot aanschaf.

Social media-marketeers leiden ook steeds meer verkeer naar hun websites door het leveren van frequente updates op social sites die de zakelijke relaties verbeteren en waardevolle informatie over de markt bieden.
Social media-sites zullen niet meer verdwijnen, hun invloed neemt in de zakenwereld dagelijks toe. Facebook bereikte de mijlpaal van 1 miljard gebruikers dit jaar en marketingexperts denken dat bedrijven in 2014 YouTube agressiever zullen gaan gebruiken als een marketingtool voor hun social media-strategie.

Kleine bedrijven negeren de social media vaak omdat zij geen direct meetbare resultaten zien. De statistieken hierboven tonen het bereik van social media aan en of u het leuk vindt of niet; het is een blijvertje.
Ongeacht hun grootte moeten bedrijven social media zien als een langetermijninvestering die niet noodzakelijkerwijs onmiddellijk resultaten oplevert maar wel zal helpen bij het opbouwen van een merkbekendheid die social proof is.

Social media als marketing tool levert op zichzelf misschien niet de meest effectieve of winstgevende strategie op, maar dankzij de lage implementatiekosten mag het niet worden verwaarloosd onder het voorwendsel van ineffectiviteit. U kunt in onze blog-artikelen meer informatie vinden over het implementeren van social media voor de verkoopbevordering of hoe kleine bedrijven social selling in hun verkoopteams en CRM kunnen integreren.

eBook Trends in online marketing

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021