HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

4 redenen waarom zakelijke groei versnelt met marketingautomatisering

4-redenen-zakelijke-groei

Marketingautomatisering helpt jou om de volgende stap te zetten in het genereren van sales qualified leads. Maar hoe werkt het en hoe versnelt het de zakelijke groei van jouw organisatie? Wij leggen het uit in dit blogartikel.

Wat is marketingautomatisering?

Marketingautomatisering is software die, zoals de naam al doet vermoeden, een deel van je marketing automatiseert. Het stelt je in staat om aan de hand van triggers bepaalde acties uit te voeren, met als doel websitebezoekers zo goed mogelijk te bedienen met relevante content. Onder andere met het aanbieden van downloads en e-mails vorm je een bezoeker om tot een sales qualified lead. Met deze zogeheten nurturemails ‘trek’ je de websitebezoeker door jouw marketingfunnel heen. Deze werkwijze wordt Inbound Marketing genoemd.

We hebben voor je op een rij gezet wat de 4 redenen zijn waarom zakelijke groei wordt versneld met marketing automation.

Reden 1: Betere online vindbaarheid

Marketingautomatisering helpt je om online beter gevonden te worden. Deze online vindbaarheid is van levensbelang voor veel organisaties, omdat tegenwoordig het oriëntatieproces van potentiële klanten vaak online plaatsvindt. Bij het oriëntatieproces wil je op pagina 1 van de zoekresultaten verschijnen, iets wat niet wordt bereikt met een verouderde website zonder relevante en nieuwe content.

Als het gaat om online vindbaarheid, komt de term SEO al snel naar voren. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met zoekmachineoptimalisatie wordt met jouw website een goede basis gelegd om hoog te scoren in de zoekmachines. Je hebt hier niet alleen een technisch goede website voor nodig, maar ook veel relevante content. De content is namelijk hetgeen dat ervoor kan zorgen dat jouw website gaat scoren. Bij zoekmachines draait het namelijk om ‘Vindt de gebruiker wat hij/zij zoekt?’. Als jouw website de content aanbiedt die de gebruiker van de zoekmachine zoekt, dan wordt dit door de algoritmes van zoekmachines als positief gezien en ook zo beoordeeld. Hoe meer mensen vinden wat zij zoeken, hoe hoger jouw website in de zoekmachines komt.

De content biedt je aan door onder andere informatieve websitepagina’s, een blog en downloads. Op het blog zorg je voor een stroom aan nieuwe berichten. Hiermee geef je bezoekers niet alleen een reden om terug te keren naar je website, maar zorg je ook dat je website actueel blijft. Deze actualiteit is ook een belangrijk punt van zoekmachineoptimalisatie. De zoekmachines zien dat de website actief wordt bijgehouden met relevante content.

Met de downloads ga je niet alleen dieper in op de voor jouw organisatie relevante onderwerpen, maar ben je ook actief bezig met het genereren van leads. Op jouw website kan je bijvoorbeeld eBooks en factsheets aanbieden. Om deze te downloaden moet een websitebezoeker gegevens achterlaten, waarna per e-mail de download wordt toegestuurd. Met het verkrijgen van de gegevens is de websitebezoeker een marketing qualified lead geworden. Vervolgens kan je door middel van nurtureflows de lead door jouw marketingfunnel leiden.

Marketingautomatisering zorgt niet voor de content, dit moet je zelf doen of laten uitbesteden. Wel zorgt marketing automation voor de tools om het optimale resultaat uit je content te kunnen halen. Dit wordt gedaan door de juiste techniek, want naast content is een goede technische staat van je website ook erg belangrijk. Zo zal bijvoorbeeld een langzame website met relevante content niet optimaal gaan scoren in zoekmachines.  Ook biedt marketingautomatisering tools om jouw content sterker te maken, bijvoorbeeld met de tool om te zien welke zoekwoorden er het beste gebruikt kunnen worden in jouw teksten.

Online vindbaarheid bestaat niet alleen uit zoekmachineoptimalisatie, maar ook het aanwezig zijn op de juiste kanalen. Marketingautomisering biedt de tools om op social media kanalen jouw publiek te targeten met voor hun relevante content. Niet alleen beheer je social media accounts, ook kan je deze uitgebreid analyseren zodat je de gebruikte strategie kan verbeteren.

resultaten-internet-computer

Reden 2: Converteer websitebezoekers

Zoals eerder aangegeven helpt marketingautomatisering je om websitebezoekers om te vormen tot uiteindelijk sales qualified leads.

Een goed vindbare website is de eerste stap, websitebezoekers converteren is de tweede stap. Met relevante downloads, zoals eBooks en factsheets, bied je een bezoeker waarde in ruil voor gegevens. Je vraagt bijvoorbeeld een voornaam en e-mailadres, in ruil voor een eBook met uitgebreide informatie over een onderwerp. Na het invullen van de gegevens krijgt de websitebezoeker het eBook per e-mail toegestuurd.

Echter klinkt dit eenvoudiger dan het is, er is meer nodig dan alleen een download op de website zetten. Gelukkig beschikt je over relevante content en marketing automation over de juiste tools.

De download wordt aangeboden op een zogeheten landingspagina. Op deze pagina is alles ertoe gericht dat de bezoeker ook daadwerkelijk jouw content downloadt. Het is daarom ook een speciaal opgemaakte pagina, waar verleidingen om weg te klikken zijn weggehaald. In de basis bestaat een landingspagina uit een formulier en begeleidende tekst.

Op jouw website zorg je vervolgens voor verwijzingen naar de landingspagina, dit wordt gedaan met call-to-actions. Dit zijn opvallende knoppen die je bezoeker moeten verleiden een contentstuk te downloaden. Stel je hebt een eBook over een brandveilige keuken, dan plaats je een call-to-action op jouw websitepagina die hier ook over gaat. Maar ook plaats je calls-to-action bij relevante blogartikelen over dit onderwerp. Verwijs op alle relevante locaties naar jouw download. Niet alleen om de websitebezoeker met meer informatie te bedienen, maar ook om de websitebezoeker sneller te converteren. 

Verder kunnen ook chattools worden ingezet om websitebezoekers te converteren. Met een chatbot of een livechat verlaag je de drempel voor websitebezoekers om contact op te nemen. Zij kunnen eenvoudig en snel een vraag stellen, waarna je direct gericht service kan bieden. Hierbij kan je natuurlijk ook verwijzen naar relevante downloads.

Reden 3: Vorm leads om tot sales qualified leads

Nadat websitebezoekers zijn geconverteerd tot marketing qualified leads, is het tijd om het volgende traject in gang te zetten. Het doel is om de leads om te vormen tot sales qualified leads, zodat zij geschikt zijn voor opvolging door de verkoopafdeling.

Met het verkrijgen van de eerste gegevens is een basis gelegd. Er zijn gegevens en door de soort download is er ook een beeld van de interesse. Maar marketingautomatisering geeft in dit stadium al meer informatie. Het platform kan aangegeven welke websitepagina’s de lead heeft bezocht en indien er een zakelijk e-mailadres is gebruikt, dan kan jouw marketingautomatiseringstool ook nadere informatie over het bedrijf geven.

Het is zaak om de interesse van de lead verder te voeden door gericht relevante content aan te bieden. Door middel van zogeheten nurturemails probeer je de interesse aan te wakkeren door meer downloads aan te bieden, waarbij een slim trucje is gebruikt. Stap voor stap wil je meer informatie van de lead, dit doe je door slimme formulieren toe te passen op de landingspagina. Waar bij de eerste download bijvoorbeeld alleen een naam en e-mailadres in moest worden gevoerd, vraag je bij de tweede download in welke branche het bedrijf acties is of in welk product er interesse is. Bij de derde download kan je weer andere nadere informatie vragen.

De reeks nurturemails wordt geregeld vanuit een workflow. Deze kan ook rekening houden met andere downloads van de lead, zodat je altijd relevante content voorschotelt. Zo kan je wanneer een lead eBooks A en B heeft gedownload, vervolgens in e-mails eBook C en factsheet 1 aanbieden. Wanneer je ziet dat de lead deze andere content niet heeft gedownload, kan je op basis hiervan andere contentstukken aanbieden of juist eBook C en factsheet 1 nogmaals onder de aandacht brengen.

Met iedere actie van de lead worden punten opgebouwd. Aan de hand van de leadscore wordt bepaald in welk stadium van de marketingfunnel de lead zich bevindt en wanneer deze sales qualified is, oftewel: Geschikt om op te volgen!

New Call-to-action

Reden 4: Meet de resultaten

Uiteraard wil je weten welke resultaten jouw marketing oplevert. Waar dit met offline marketing erg lastig te meten is, is dit online heel eenvoudig. Met marketingautomatisering wordt dit al helemaal eenvoudig, aangezien de software hiervoor beschikt over een uitgebreide rapportagetool.

Met de rapportages heb je direct inzicht in de prestaties van jouw marketing. Niet alleen over afgelopen maanden en jaren, maar ook real time. De statistieken helpen om de marketinginzet te analyseren en waar nodig snel bij te kunnen sturen, wat het rendement van de investeringen optimaliseert.

Niet alleen kan je zien hoe het websiteverkeer scoort, hoe goed e-mails worden geopend en hoe vaak een blog wordt gelezen, ook kunnen bijvoorbeeld complete campagnes worden geanalyseerd. Bij een campagnerapportage is inzicht in hoe alle onderdelen van de campagne presteren, zoals blogs, call-to-actions, landingspagina’s, e-mails, et cetera. Het hele conversiepad wordt onder de loep genomen, waarbij zwakkere schakels direct aan het licht komen en kunnen worden aangepast.

Is marketingautomatisering iets voor mijn organisatie?

De vraag is eigenlijk niet of marketingautomatisering iets voor jouw organisatie is, maar welke software de juiste is! Vandaag de dag is online marketing niet meer weg te denken en is online vindbaarheid van groot belang. Met marketingautomatisering zorg je met relevante content dat je online goed wordt gevonden. Een websitebezoeker haal je door jouw ‘leadmachine’ en coverteer je naar een sales qualified lead. 

Bij het selecteren van de juiste marketing automation tool is het belangrijk om te kijken naar de functies en ook de limieten. Ga je vaak en grote e-mailcampagnes versturen? Dan zal je een licentie nodig hebben met een hoog limiet, zodat je het optimale uit jouw marketing kan halen.

HubSpot Marketing Hub als marketingautomatisering

Bij Systony gebruiken wij naar alle tevredenheid HubSpot Marketing Hub als marketingautomatisering. Het platform stelt ons in staat om bovengenoemde zaken goed te regelen en het optimale uit onze marketing te halen. Tevens is gebruiksvriendelijkheid een belangrijk punt bij de inzet van tools, dit is bij HubSpot Marketing Hub gelukkig uitstekend in orde.

HubSpot is het all-in-one platform dat jouw organisatie ondersteunt met tools voor marketing, sales, klantenservice en CRM. Het platform kan dus veel breder ingezet worden dan voor alleen marketing. Grote voordelen zijn onder andere dat CRM en alle Hubs naadloos samenwerken en een onoverwinnelijke combinatie worden, de gebruikersacceptatie en gebruiksvriendelijkheid fors verhoogd worden wanneer je één krachtig platform gebruikt in plaats van meerdere losse tools en de verdere ontwikkelingen van HubSpot. Het platform blijft zich ontwikkelen en lanceert regelmatig nieuwe functionaliteiten. Zo is HubSpot sinds kort in het Nederlands beschikbaar en zijn de tools voor sequences en social media campagnes verbeterd.

hubspot-dashboard

Wat kan HubSpot Marketing Hub betekenen voor mijn organisatie?

Ben je benieuwd naar de functionaliteiten van HubSpot Marketing Hub? Download dan het Productoverzicht HubSpot! Hierin vertellen wij alles over de functies van CRM en de Hubs.

Daarnaast hebben wij een video waarin wij uitleggen wat marketingautomatisering kan betekenen voor jouw organisatie:

Liever persoonlijk contact over hoe HubSpot jouw organisatie kan helpen en een demo van het platform zien? Boek dan vrijblijvend een afspraak in de agenda van Martijn of Maarten!

New call-to-action

Ontvang updates per email