HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe analyseer je een weblog voor meer succes?

analyseer je weblog voor meer succesEen zakelijke weblog als onderdeel van je website kan een hoop voordelen hebben. Zo word je website beter vindbaar als je regelmatig relevante artikelen publiceert en kun je meer leads genereren als je in artikelen naar interessante premium content verwijst. Maar hoe weet je of je weblog goed presteert en wat er beter kan om het succesvoller te maken? In dit artikel leg ik uit welke statistieken belangrijk zijn om het succes van een weblog te bepalen.

Algemene blogstatistieken

Het eerste waar je naar kijkt is hoeveel verkeer het weblog genereert. Zet deze statistiek af tegen de vorige maanden, zodat je inzicht krijgt of de populariteit van je blog stijgt. Ook is het interessant om te onderzoeken welk percentage van het totale verkeer via het weblog binnenkomt. 

Daarnaast is de conversieratio van het blog belangrijk. Bekijk hoeveel leads er per maand worden gegeneerd en wat het verschil is met de maand ervoor. Ook deze statistiek kun je afzetten tegen het totaal aantal leads wat in een maand gegenereerd wordt.

Om daadwerkelijk gericht en effectief te kunnen optimaliseren is het totaal aantal bezoekers en leads niet genoeg. Kijk daarom ook naar de herkomst van het verkeer en breek het totale verkeer op in verkeer per kanaal. Blijft het organische verkeer achter, dan kun je gaan kijken of de artikelen op het gebied van SEO nog geoptimaliseerd moeten worden. Hetzelfde geldt voor het verkeer via social media, e-mailmarketing en referrals. Door het verkeer per kanaal te analyseren en te vergelijken ben je in staat gericht veranderingen door te voeren, waardoor je weblog snel succesvoller wordt.

De best presterende artikelen

Maak elke maand een overzicht van de best presterende artikelen. Hierbij kijk je zowel naar het verkeer wat deze artikelen genereren als naar de conversie van deze artikelen. Deze artikelen hoeven niet perse geoptimaliseerd te worden, maar geven wel inzicht in hoe minder presterende artikelen geoptimaliseerd kunnen worden. Naast het verkeer en leads wat deze artikelen genereren wil je het volgende weten:

  • Welke onderwerpen worden behandeld in de artikelen? Dit zijn onderwerpen waar vaak op gezocht wordt, het kan dus lonen om hier meer over te schrijven.
  • Waar komt het verkeer vandaan? Welke onderwerpen genereren voornamelijk organisch verkeer en welke artikelen doen het goed via social media? Deze informatie is belangrijk bij het promoten van oude en nieuwe artikelen.
  • Welk soort artikelen scoren goed? Zijn dit korte en luchtige berichten en uitgebreide analyses? Schrijf in de toekomst meer van dit soort artikelen.

Bekijk daarnaast ook naar de artikelen die wat minder presteren qua verkeer, maar wel een hoge conversie hebben. Dit zijn artikelen waarbij de kwaliteit van het verkeer hoog is. Kijk hier naar manieren hoe het verkeer verhoogt kan worden, terwijl de conversie hoog blijft. Breng deze artikelen bijvoorbeeld nogmaals onder de aandacht via social media of verstuur een mailing naar contacten in je database.

Slecht presterende artikelen

Om een succesvolle weblog te onderhouden is het ook belangrijk dat je analyseert welke artikelen niet goed presteren. Dit zijn artikelen die weinig verkeer en weinig leads genereren. Het is belangrijk dat je eerst het verkeer van deze artikelen verhoogd, want zonder verkeer is het niet goed mogelijk om leads te genereren.

Bekijk bij deze slecht presterende berichten of het artikelen zijn die interessant en relevant zijn voor de doelgroep en of ze SEO geoptimaliseerd zijn. Pas de artikelen waar nodig aan. Onderwerpen die steevast weinig verkeer trekken zijn wellicht niet interessant voor de doelgroep. Wees kritisch en schrap waar nodig onderwerpen of kijk hoe ze met een andere invalshoek toch interessant worden.

Bekijk ook de promotie van deze berichten. Hoe is er gepromoot via social media? Misschien kan de promotie geïntensifieerd worden door berichten te herhalen of moeten de berichten meer wervend geschreven worden. Analyseer ook het tijdstip van plaatsen en experimenteer met het toevoegen van afbeeldingen aan social media berichten.

Wil je meer inzicht in jouw blogartikelen? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief

Bron foto: Found Blur Motion (license)

Ontvang updates per email