Wat onderscheidt HubSpot CRM van andere CRM-systemen?

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 25-09-18

hubspot crm
Een goed en gratis CRM-systeem, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het waar én is HubSpot CRM een gebruiksvriendelijk en prettig systeem om mee te werken. HubSpot CRM is een gratis basispakket, ideaal voor start-ups en kleine ondernemingen. Ook voor grotere organisaties kan HubSpot CRM een goede match zijn, de mogelijkheden van het CRM-systeem zijn namelijk uit te breiden met diverse Hubs. In dit artikel zet ik op een paar functies op een rij die HubSpot CRM onderscheiden van andere CRM-systemen.

Gratis CRM-systeem

Het grootste onderscheid is uiteraard het prijskaartje. Voor HubSpot CRM betaal je niets, er wordt tevens belooft dat het voor altijd gratis blijft.

HubSpot bestaat uit meerdere krachtige standalone tools. Als je de tools samen gebruikt, vormen ze een onoverwinnelijke combinatie. HubSpot biedt naast CRM ook een Sales Hub, Service Hub en Marketing Hub. Ook van deze Hubs is er een gratis versie, wel met beperkte mogelijkheden. Voor de uitgebreide functionaliteiten zijn er diverse betaalde pakketten.

Onbeperkt aantal gebruikers en 1 miljoen contacten

Waar je bij andere CRM-systemen vaak een licentie aanschaft per gebruiker, kan je bij HubSpot CRM gratis een onbeperkt aantal gebruikers aanmaken. Je hoeft je geen zorgen te maken om een beperkt aantal contacten, jouw organisatie kan namelijk gratis 1 miljoen contacten toevoegen in HubSpot CRM.

Zelfs een multinational kan zonder problemen met het gehele bedrijf gebruik maken van HubSpot CRM, zonder te hoeven betalen voor het gebruik van het systeem. Mocht je toch meer contacten nodig hebben, dan is het mogelijk om tegen betaling het aantal contacten uit te breiden.

Gezamenlijke database voor contacten

CRM draait om het beheer van contacten. HubSpot CRM stelt je in staat om meer uit contactinformatie te halen. Met de Marketing Hub kan je waardevolle leads generen. Deze leads worden automatisch in de contactdatabase geplaatst, wanneer deze marketing qualified of sales qualified zijn. Je hoeft dus niet zelf leads over te zetten, dit wordt geheel automatisch gedaan. Tevens krijg je een melding wanneer een lead is toegevoegd, zodat de salesafdeling altijd overzicht houdt op nieuwe leads.

HubSpot CRM vult automatisch gegevens aan

Je bespaart tijd door de slimme functionaliteiten van HubSpot CRM. Wanneer een nieuw contact of bedrijf wordt ingevoerd, vult het systeem zelf gegevens aan. Deze gegevens komen vanuit een grote bedrijfsdatabase met informatie van meer dan 17 miljoen bedrijven. Zo kunnen bijvoorbeeld bedrijfsadressen en -telefoonnummers automatisch worden toegevoegd.

Tevens kunnen er automatisch social media profielen aan contacten worden toegevoegd. Op die manier kan je een completer beeld krijgen van jouw contacten.

Koppeling met onder andere Gmail, Office365 en Outlook

HubSpot CRM biedt standaard een koppeling met Gmail en Outlook. Alle e-mails die je stuurt of ontvangt kunnen automatisch worden opgeslagen bij het contactpersoon. Je hoeft nooit meer handmatig mails in te voeren. Bij andere mailboxen kan je door middel van een bcc-mailadres alsnog automatisch de e-mails in HubSpot CRM archiveren.

Wanneer je de Sales Hub van HubSpot gebruikt, dan zijn er extensies beschikbaar voor de koppelingen. Deze zijn beschikbaar voor Gmail, Outlook en Office365. Hiermee kan je al het e-mailverkeer tracken en templates gebruiken in je mailbox.

Archiveer automatisch alle communicatie met contacten

HubSpot CRM kan niet alleen automatisch e-mailwisselingen opslaan, maar kan ook telefoongesprekken archiveren. Het is zelfs mogelijk om telefoongesprekken te voeren vanuit het systeem. Indien gewenst kunnen hier complete opnames van worden opgeslagen, het opslaan van fragmenten is ook een mogelijkheid.

Per contact wordt er een volledige tijdlijn van contactmomenten getoond. Hier kunnen gespreksnotities worden toegevoegd voor extra informatie. Als je HubSpot CRM uitbreidt met Sales Hub Enterprise kunnen er zelfs automatisch transcripten van telefoongesprekken worden gemaakt en toegevoegd.

Dashboards

Stel zelf dasboard samen om altijd overzicht te hebben van alle gegevens waar jij zicht op wil hebben. Bij de dashboards kan je instellen welke gegevens getoond moeten worden, maar ook over welke periode. Wil je bijvoorbeeld alle nieuwe sales qualified leads van deze maand zien of bijvoorbeeld alle openstaande deals?

Alle mogelijkheden

Naast deze functies biedt HubSpot CRM veel meer mogelijkheden. Lees meer over de mogelijkheden of ontdek het zelf. Vraag direct een gratis account aan. Wij bieden je daarnaast een gratis adviesgesprek aan, om je voor te bereiden voor een succesvolle implementatie.

Vraag gratis een account aan voor HubSpot CRM

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Gratis CRM-software of een betaald, uitgebreider pakket - welke oplossing past bij jouw organisatie?

Als je een CRM-oplossing zoekt voor jouw organisatie zul je ontdekken dat er vele soorten CRM-pakketten op de markt zijn. Er...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 23 november, 2018
De valkuilen van CRM-implementatie

Het implementeren van CRM wordt vaak onderschat. In dit artikel vertel ik je over de meest voorkomende valkuilen van...

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt - 20 september, 2018