Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 19-03-19

wat is hubspot?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het is van belang de consument kennis te laten maken met jouw merk, producten en dienstverlening door online waardevolle informatie te delen en gedurende het gehele aankoopproces de potentiële koper te blijven adviseren. Dit heet Inbound Marketing, dé basis voor effectieve en efficiënte marketing en verkoop.

Maar hoe start je met Inbound Marketing? En hoe verzamel, verwerk en gebruik je gegevens over je doelgroep om hen slim te blijven bereiken op de manier zoals zij dat willen? Alles-in-1 marketingplatform HubSpot biedt uitkomst als inbound marketing platform.

In dit blog bespreek ik de volgende punten:

Inbound Marketing en de rol van automatisering

Veel bedrijven besteden veel tijd en geld in dure marketingcampagnes, waarbij de focus ligt op het vertellen van wat hun product of dienstverlening precies inhoudt en kan. Dit is zonde, omdat door veranderend koopgedrag deze campagnes weinig tot niets opleveren. De doelgroep is op zoek naar gedegen en bij voorkeur persoonlijk advies, het liefst nadat zij eerst zichzelf hebben geïnformeerd via online bronnen. Zorg dat je online gevonden wordt en waarde toevoegt op de momenten dat de informatiebehoefte bij de potentiële koper het hoogst is. Dit is de basis van de Inbound methodiek.

Maar hoe verzamel je relevante gegevens over je bezoekers en hoe maak je vervolgens optimaal gebruik van die gegevens om de consument op de meest relevante momenten met de voor hem/haar meest interessante content te bereiken? Dit kan door slimme en krachtig opgezette marketingautomatisering.

Met het genereren van gegevens van en informatie over je bezoekers ben je in staat deze groep niet alleen te segmenteren op demografische kenmerken, maar ook op specifieke wensen en behoeften. Met behulp van deze informatie kun je een bezoeker indelen in specifieke lijsten en hen vervolgens geautomatiseerd opvolgen. Dit scheelt vanuit marketing veel tijd en kosten en de lead zal het idee hebben dat hij/zij persoonlijk benaderd wordt. Zo bedrijf je dus data gedreven, geautomatiseerde marketing op persoonlijk niveau. 

Vraag een Maximzer CRM trial aan

Wat is HubSpot?

Om terug te komen op de vraag: Wat is HubSpot? Hubspot is een alles-in-1 marketingplatform die jouw organisatie ondersteunt in alle marketing activititeiten. De software van HubSpot combineert alle belangrijke online tools tot één krachtige marketing automatisering platform. Dit platform is gericht op het aantrekken van relevante bezoekers met gerichte content en deze door geautomatiseerd advies te laten converteren naar lead en later klant. Maar uiteraard kan ook een stukje klantcontact geautomatiseerd worden onderhouden met HubSpot. Naast een marketingplatform is HubSpot ook leverancier van CRM-software en levert meerdere pakketten op gebied van verkoop en service. 

Hieronder uiteengezet wat HubSpot zoal in zich heeft.

1) Marketingautomatisering

Binnen HubSpot kun je voor al je doelen en/of gesegmenteerde doelgroepen (zogenaamde buyer personas) geautomatiseerde flows aanmaken. Ook kun je deze los opzetten. Op basis van online gedragingen en verzamelde gegevens zal HubSpot op de meest geschikte momenten de lead per email opvolgen.

2) Verbetert je online vindbaarheid

HubSpot bevat zelf SEO-tools voor betere online vindbaarheid. HubSpot zorgt ervoor dat al je content geoptimaliseerd wordt gepubliceerd. Dit gebeurt aan de hand van aanbevelingen. Zo worden keywords meegegeven, interne links gesuggereerd, duidelijke header-structuren voorgesteld, et cetera. En het mooie is, de SEO-tool past zich automatisch aan de laatste zoekmachine-updates en werkt zonder aparte plug-ins.

3) Slimme e-mailmarketing 

HubSpot helpt actief mee om de contactenlijst uit te breiden aan de hand van integratie met leadgeneratie-tools. Je kunt volledig gepersonaliseerde e-mails uitsturen die tevens matchen met de interesses van de ontvanger. Zo maak je indruk op de ontvanger.

4) Krachtig leadmanagement

HubSpot houdt alle acties van je lead bij en slaat deze op zodat er per lead een overzichtelijk profiel ontstaat. Of het nu gaat om een download, websitebezoek, een bekeken video of inschrijving op je blog – alles wordt geregistreerd in één systeem.

Aan ieder online contactmoment met een bezoeker kun je een score toekennen. Zo kun je het downloaden van een whitepaper zwaarder laten wegen dan het bekijken van een video. Als een lead een bepaalde totaalscore heeft bereikt, kan deze een stap doorschuiven in het aankoopproces of zelfs sales qualified dan wel klant worden. Dit proces wordt leadscoring genoemd. Zo bied je altijd die content die het meest relevant is op het juiste moment.

5) Blogging-module voor maximaal bereik

Bloggen draagt bij aan je online vindbaarheid en thought leadership. Met HubSpot wordt het opmaken van blogs eenvoudig, zodat je je volledig kunt richten op het schrijven. Ook wordt de blogpost SEO-geoptimaliseerd, is deze mobielvriendelijk en kan deze direct op social media gepubliceerd worden.

6) Uitgebreide statistieken, maar dan relevant en begrijpelijk

Verbeteren en optimaliseren van marketing begint bij het begrijpelijk en inzichtelijk maken van marketingdata. HubSpot maakt belangrijke data snel inzichtelijk. Eenvoudig zie je welke content het beste scoort onder welke doelgroep en onder welke voorwaarden van publicatie, hoe je webfunnels scoren, et cetera. Alles wat je moet weten komt terug in de analytics-module van HubSpot.

7) Koppeling met CRM

HubSpot communiceert moeiteloos met vrijwel alle CRM-systemen. Zo kun je in het CRM zien op welke marketingactiviteiten een relatie heeft ingehaakt, wat zijn/haar persoonlijke voorkeuren zijn en in welke fase van de customer journey de persoon zich bevindt. Dit is waardevolle informatie voor verkoop. Anderzijds kun je in HubSpot weer CRM-data halen, bijvoorbeeld welke producten en/of diensten zijn afgenomen, waar special interest ligt, etc. Belangrijke informatie als uitgangspunt om bijvoorbeeld sterke retentiemarketing op te bedrijven. 

Meer over HubSpot

HubSpot heeft in 2019 meer mogelijkheden in de software aangekondigd tijdens Inbound 2018. Het is nu mogelijk om naast je marketing ook je sales en CRM te optimaliseren met behulp van HubSpot. We hebben nog meer artikelen geschreven over de innovatieve software van HubSpot:

HubSpot Trial

Benieuwd of jouw organisatie toe is aan Inbound Marekting en een krachtig automatiseringssysteem? Vraag een trial aan en ervaar de gemakken van HubSpot zelf. 

Vraag een HubSpot trial

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019