Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 8-9-21 14:15

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead Scoring. Wat is het nou precies en hoe pas je het toe? 

Wat is HubSpot Lead Scoring?

Lead scoring is een manier om je online leads te classificeren door het toekennen van een score. Met deze score bepaal jij in welke fase van het koopproces de lead zich bevindt en welke acties er genomen moeten worden vanuit jouw sales- of marketingafdeling.

De punten ken je toe op basis van bepaalde acties die je leads doen op jouw website, of je kijkt naar bepaalde eigenschappen van je lead of van het bedrijf waar hij of zij werkzaam is.

Is er een lage lead score? Grote kans dat je lead nog niet klaar is om opgevolgd te worden door een verkoper, laat staan dat je lead iets bij jou wilt afnemen. Hij of zij zit nog in de oriëntatiefase, je kan het ze dan ook niet kwalijk nemen.

Heeft je lead wel een hoge lead score? De lead heeft zich verdiept in jouw product of dienst en ziet de toegevoegde waarde. Dit maakt het een warme lead en is klaar om opgevolgd te worden. Meer kans op slagen! 🤝🏼

Wil je meer weten over het begrip lead scoring? Lees dan dit blogartikel eens, hier vind je nog meer uitleg!

Starten met lead nurturing

Voordat je begint moeten we beslissen wanneer er welke score gegeven wordt. Aan welke verschillende acties en kenmerken moeten je leads voldoen?

Acties zijn bijvoorbeeld:

  • Het aantal bezochte websitepagina’s;
  • Ingevulde webformulieren;
  • Geopende e-mails

Kenmerken zijn bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsgrootte;
  • Locatie;
  •  

Natuurlijk kun je hier perfect je eigen invulling aan geven! Gebruik jouw ideale kenmerken en acties voor de opbouw van jouw lead score om je ideale doelgroep te kwalificeren!

Stel je lead score in en koppel ze aan een lifecycle stage

Binnen HubSpot kun je snel en eenvoudig je opgestelde lead score invoeren. In de video laat ik je precies zien hoe je dit doet. Daarnaast kan je bepaalde lifecycles stages koppelen aan de lead score, zoals ik je laat zien in de video:

Meer weten over lead scoring?

Lead score draagt bij aan een hogere productiviteit van jouw sales- en marketingafdeling. Wil je zelf ermee aan de slag gaan maar heb je nog vragen? Maak een afspraak om kennis te maken met één van onze adviseurs, we vertellen je er graag alles over!

advies gesprek systony

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Nieuw, de HubSpot Operations Hub

In deze video van onze reeks laten we zien dat HubSpot zich razendsnel ontwikkeld. Dat bewijst het platform nu ook weer met de...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 15 september, 2021
[VIDEO] De 6 voordelen van de HubSpot CMS Hub

 

De HubSpot CMS Hub is het eerste en enige CMS dat volledig is geïntegreerd met een CRM-systeem, namelijk HubSpot CRM. Dit...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 1 september, 2021