Wat is het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 09-09-19

Ben jij benieuwd naar het verschil tussen Microsoft Dynamics CRM en Microsoft Dynamics 365? In dit blogartikel praat ik je bij over de exclusieve features en verbeteringen van het nieuwe Microsoft Dynamics 365.

In 2016 heeft Microsoft het Dynamics CRM volledig vervangen en ge-rebrand naar Microsoft Dynamics 365 voor Customer Engagement. Microsoft Dynamics 365 is een gecombineerd CRM-en ERP platform met de volledige Dynamics AX suite voor ERP en de Business Edition voor finance gebaseerd op Dynamics NAV.
Binnen Dynamics CRM bestonden het CRM en ERP als losse systemen. Met Dynamics 365 schaf je een totaal oplossing aan en kies je zelf welke Microsoft tools voor jouw organisatie belangrijk zijn. In tegenstelling tot Dynamics CRM bestaat Dynamics 365 uit 7 onderdelen:

Kortom, Microsoft heeft de Dynamics CRM functionaliteiten flink uitgebreid.

Dynamics 365 met Office 365

In tegenstelling tot Dynamics CRM is Dynamics 365 veel beter geïntegreerd met de Office 365 producten. Zo gebruikt Relationship Insights nuttige informatie uit je Outlook om goede inzichten te geven van je klantrelaties. Daarnaast kun je met Microsoft Flow geautomatiseerde workflows maken met informatie uit Azure, Outlook en Dynamics 365. Zo kan bijvoorbeeld de klantenservice een regel aanmaken om het sentiment van een email te analyseren. Bij een negatief sentiment word er automatisch een ticket aangemaakt binnen Dynamics 365 zodat problemen tijdig kunnen worden ontdekt en opgelost.

microsoft-dynamics-365-demo

Nieuwe Features Dynamics 365

Met een tal van functies ter bevordering van de productiviteit is Microsoft Dynamics 365 een uitermate compleet en flexibel CRM en voorziet in alle behoeften van jouw sales, marketing- en klantenservice teams. Het helpt organisaties bij het managen van verkoopkansen, je klantenrelaties te beheren, contactmomenten te registreren en klachten tijdig te behandelen voor uitmuntende klantenservice. Naast de geavanceerde CRM tools heeft Dynamics 365 ook verschillende business management systemen zoals een volledig ERP. Dit maakt het een zeer aantrekkelijke optie voor MKB-bedrijven die willen werken in één alomvattend CRM platform.

Dynamics 365 en LinkedIn

Microsoft Dynamics 365 heeft een uitgebreide integratie met LinkedIn waardoor belangrijke wijzigingen van het LinkedIn profiel direct gewijzigd word in het CRM. Dit is met name ideaal voor recruiters en verkoopmedewerkers die op dagelijkse basis in contact zijn met nieuwe leads, prospects en klanten of mogelijk kandidaten.

Kunstmatige Intelligentie

Microsoft Dynamics 365 gebruikt kunstmatige intelligentie om gebruikers meer inzicht te geven in hun relaties. Een van de nieuwste features is Relationship Assistant. Het analyseert en verzameld informatie uit jouw complete Microsoft platform en maakt zogeheten ‘action cards’ aan om bijvoorbeeld jouw sales pipeline draaiende te houden. Het geeft suggesties over welke openstaande emails je nog moet beantwoorden, stuurt reminders voor openstaande taken, geeft je een seintje als je close-date nadert voor een belangrijke lead, adviseert in het meest ideale tijdstip voor jouw vervolgactie en ga zo maar door.

Microsoft Flow and Power Apps

Deze twee tools bieden jouw de mogelijkheid om, zonder technische kennis, het systeem naar eigen smaak in te richten of te wijzigen. Zoals hiervoor ook al even benoemd kun je met Microsoft Flow workflows aanmaken op alle beschikbare apps en services van Dynamics 365. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je en melding wilt ontvangen zodra jouw organisatienaam- of brand genoemd word in een social media uiting of online nieuwsbericht. Vervolgens kun je automatisch een record laten aanmaken in het systeem voor verdere opvolging.
Met de PowerApps van Microsoft kun je, wederom zonder de technische expertise in pacht, zelf nieuwe applicaties maken en verbinden met Dynamics 365 door gebruik te maken van een simpele drag-and-drop app builder.

Power BI

Power BI is de business analytics tool van Microsoft waarmee je informatie kunt visualiseren in custom-made rapporten en dashboards. Naast het gebruik van de bestaande gegevens binnen je eigen Microsoft Dynamics 365 portaal heb je de mogelijkheid om externe data te importeren en deze toe te voegen aan rapportages zodat je altijd de meeste relevante informatie tot je beschikking hebt.

Prijzen en type licenties

Het oude prijsmodel van Dynamics CRM was zo opgebouwd dat je als gebruiker betaalde voor één licentie en je daarmee toegang kreeg tot alle beschikbare features en modules. Je betaalde dus ook voor features die je niet gebruikte.
Dit is nu veranderd met de nieuwe Dynamics 365 waarbij je alleen betaald voor de modules die je wilt gebruiken.

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

De 8 geheimen voor een succesvolle CRM-acceptatie

Als je CRM succesvol wilt implementeren, dan moet er niet puur naar budget worden gekeken. Er moet gefocust worden op wat jouw...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 19 maart, 2019
Val op met salesvideo’s en verbeter je verkoopresultaten

 

Als verkoper moet je jezelf differentiëren ten opzichte van je concurrentie. Door persoonlijke video’s te gebruiken tijdens...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 14 maart, 2019