Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Wat is een CRM-systeem en wat zijn de grootste voordelen? 💥

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 17-6-20 15:16

Je bent opzoek naar een oplossing dat alles uit je business kan halen en ervoor zorgt dat je optimaal kansen benut. Een voordehand liggende oplossing is een CRM-systeem. Maar wat is een CRM-systeem en wat zijn de grootste voordelen? 

Een CRM-systeem zorgt ervoor dat teams efficiënter werken én je meer uit leads kan halen. In bovenstaande video vertellen we je meer over de voordelen van een CRM-systeem.

Wat is CRM?

CRM is een afkorting van Customer Relationship Management en is een manier om jouw contacten op een goede manier te beheren. In het Nederlands wordt dit het ook wel klantrelatiebeheer, relatiebeheer of relatiemarketing genoemd.

Wat is een CRM-systeem?

Dan door naar de vraag waarvoor je hier kwam: Wat is een CRM-systeem?

Een goed CRM-systeem stelt je in staat om efficiënter te werken en leads beter op te volgen. Het systeem geeft je een duidelijk overzicht van onder andere bedrijven, contactpersonen, verkoopkansen en openstaande tickets.

Op basis van alle informatie en (automatisch) aangemaakte taken, geeft een CRM-systeem je een to-do lijst. Hierop kan bijvoorbeeld ook staan dat er een tijdje geen contact is geweest met een lead en dat het handig is om deze te bellen. 📞

Zo weet je eenvoudig welke werkzaamheden moeten worden opgepakt, waarmee je het maximale uit je werkdag kan halen én zorgt voor een goede opvolging van leads.

Een goed CRM-systeem stelt je in staat om efficiënter te werken en leads beter op te volgen. Het systeem geeft je een duidelijk overzicht van onder andere bedrijven, contactpersonen, verkoopkansen en openstaande tickets.

Alle kennis binnen de organisatie in één systeem

Wanneer een organisatie groeit of wanneer er medewerkers vertrekken, komt het belang van het vastleggen van informatie weer duidelijk naar voren. Wanneer medewerkers vertrekken bestaat het risico dat zij waardevolle kennis meenemen en dat is natuurlijk een groot verlies. Dit voorkom je door deze kennis vast te leggen in een CRM-systeem. 

De informatie is beschikbaar voor iedereen, ook voor nieuwe medewerkers die op deze manier sneller en beter de klanten leren kennen.

Ander groot voordeel is dat alle kennis ook voor andere afdelingen beschikbaar is. Afdelingen werken op deze manier beter samen en wisselen informatie uit, waar iedereen de vruchten van plukt.

Voorbeeld: Een accountmanager heeft om 13.00 uur een afspraak bij een bestaande klant. Voor hij uit de auto stapt, kijkt hij even een extra keer in het CRM-systeem. Hier ziet hij dat de klant om 11.15 uur contact heeft gehad met de klantenservice over een groot probleem en dat dit probleem net is opgelost. De accountmanager is op de hoogte en kan hier tijdens zijn gesprek rekening mee houden.

Samenwerking tussen verkoop en marketing

Een goed CRM-systeem zorgt voor een goede samenwerking tussen afdelingen en laat deze relevante informatie met elkaar uitwisselen. Een belangrijke informatiebron is hierbij de marketingafdeling.

De marketingafdeling houdt zich bezig met het genereren van leads en kan de verkoopafdeling een grote stroom aan relevante informatie leveren. Wanneer marketingautomatisering in wordt gezet, wordt van de website een leadmachine gemaakt. Met informatieve artikelen en relevante downloads krijgt de websitebezoeker de informatie waar hij of zij naar zoekt en wordt zo door de buyer journey begeleid.

Ondertussen verzamelt marketing automation een reeks aan informatie, zoals onder andere persoonsgegevens (door de downloads waarvoor zij deze gegevens invullen) en websitegedrag (welke pagina’s zijn allemaal bezocht).

Al deze relevante leadinformatie wordt automatisch ingevoerd in het CRM-systeem, waarmee het direct beschikbaar is voor de verkoopafdeling. Daarnaast zorgt marketing automation ervoor dat marketing qualified leads worden omgevormd tot sales qualified leads, waardoor de verkoopafdeling waardevolle leads voorgeschoteld krijgt die geschikt zijn voor opvolging.

Welk CRM-systeem is het beste?

CRM-systemen zijn er in alle vormen en maten, het ene systeem heeft weer andere functionaliteiten dan het andere systeem. Om het MKB-bedrijven eenvoudiger te maken, hebben wij de vier beste CRM-systemen voor MKB’ers geselecteerd en opgenomen in ons portfolio.

Je weet nu wat een CRM-systeem is. We hebben nog wat handige links voor je verzameld die je meer informatie bieden:

👉🏼Complete demovideo over HubSpot CRM
👉🏼Instructievideo Maximizer CRM
👉🏼Instructievideo Microsoft Dynamics 365
👉🏼Instructievideo Teamleader

Benieuwd welk CRM-systeem het beste bij jouw organisatie past? Vul de CRM-Matchmaker in of neem vrijblijvend contact op met Martijn of Maarten!

Ontdek hier jouw CRM-match

Om echt goed voorbereid te zijn is het belangrijk om jouw eisen, wensen en behoeften voor een CRM-oplossing in kaart te brengen. Dit doe je met onze handige CRM-checklist! Download hem via deze link. 

Download de CRM checklist

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

Het beste CRM voor grote sales teams

Je bent opzoek naar een geschikt CRM-systeem, maar het moet wel aan de wensen en behoeften voldoen van een groot sales team.

...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 18 november, 2020
6 redenen waarom je een CRM-systeem nodig hebt

Waarom heb je een CRM-systeem nodig? De belangrijkste reden die ik je kan geven: het maakt je leven een stuk beter.

Wie wil...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 16 november, 2020
Moet je kiezen voor een betaald of gratis CRM-systeem? 🚀

Ben je opzoek naar (gratis) CRM-software? Zoals je misschien al hebt gemerkt zijn er vele soorten CRM-systemen op markt. De...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 31 oktober, 2020