Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Wanneer kiezen voor maatwerk CRM?

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 1-4-20 9:00

wanneer-maatwerk-crmTijdens CRM-oriëntatie krijg je te maken met uiteenlopende CRM-pakketten. Elke softwareoplossing heeft een aantal basisfunctionaliteiten, maar bevat daarnaast unieke eigenschappen. Om te bepalen wat het meest geschikte CRM-systeem is voor jouw organisatie, wordt door alle keuzemogelijkheden niet eenvoudiger.

Het kan zijn dat geen van de beschikbare software voldoet aan alle wensen en eisen van jouw organisatie. CRM-software is vaak tot op zekere hoogte aan te passen, het is dus aan te raden om hier goed op te letten tijdens je oriëntatie. Als je veel specifieke wensen hebt is het slim om ook eens maatwerk CRM-software te overwegen. Het CRM-systeem wordt dan gebouwd op basis van jouw wensen en eisen. Dit klinkt kostbaar, maar dat is het vaak juist niet. Je betaalt namelijk precies voor wat je nodig hebt, niets meer en niets minder!

In dit artikel leg ik uit wanneer het verstandig is om te kiezen voor maatwerk CRM en waarom dit niet altijd duurder is.

CRM-integratie met andere systemen

CRM-software draait zelden op zichzelf. Vaak is er een koppeling met andere systemen zoals ERP- en boekhoudsoftware nodig. Standaard CRM-software kan niet altijd met zulke systemen gekoppeld worden, omdat de realisatie ervan te complex is en daardoor gegevens niet goed uitgewisseld kunnen worden.

Maatwerk CRM wordt dan een interessante optie, omdat het CRM-systeem dan zo opgebouwd wordt dat een koppeling met elk gewenst systeem mogelijk is.

Download de CRM checklist

Unieke functionaliteiten CRM-software

Soms is er de wens om unieke functionaliteiten te implementeren. Aanpassingen aan bestaande CRM-software is dan niet toereikend. De keuze voor maatwerk CRM ligt dan, afhankelijk van de grootte van de behoefte van de unieke functies, voor de hand.

Voor Foto Konijnenberg ontwikkelden we naast de standaard CRM-functionaliteiten ook een geïntegreerd backoffice-systeem. Dit systeem stuurt de webshop en winkellocaties aan en communiceert geautomatiseerd met de klant. Daarnaast faciliteert het de inkoop en het voorraadbeheer.

Waar een standaard CRM-pakket altijd de (potentiële) klant centraal stelt is het bij maatwerk mogelijk om een meer uitgebreid systeem te ontwikkelen, waarbij de mogelijkheid er is om ook projecten of producten centraal te kunnen stellen.

Te veel functionaliteiten

CRM-software herbergt een hoop functionaliteit. Maar niet iedere organisatie gaat gebruik maken van deze functies. En waarom zou je betalen voor functionaliteiten waar je geen gebruik van maakt?

Een goed voorbeeld hiervan is Specialized. Zij zouden veel gebruik maken van taakbeheer- en klantenservicefuncties, maar niet van de marketing- en salesmodules. Voor Specialized ontwikkelden we een maatwerk CRM-systeem met focus op up-to-date relatiegegevens, service tickets, communicatiestromen en taakbeheer. De relatiegegevens worden in het systeem opgenomen door de koppeling met de Oracle backoffice-applicatie, waarna de relaties worden voorzien van extra kenmerken, notities, documenten, e-mails en servicetickets.

In het geval van Specialized is een maatwerk CRM een goede keuze geweest. Functionaliteiten die niet gebruikt worden zijn weggelaten en veelgebruikte functionaliteiten worden geperfectioneerd, zodat het gebruik zo effectief en efficient mogelijk verloopt.

Kosten maatwerk CRM

Naast koppelingen met andere systemen en functionaliteiten spelen kosten ook een rol bij de keuze voor maatwerk CRM. Als een organisatie met veel gebruikers maar een deel van de functionaliteiten van een CRM-pakket gebruikt, dan is maatwerk CRM een aantrekkelijke oplossing. Je hoeft dan niet voor elke gebruiker een licentie af te sluiten en betaalt alleen voor de functies die jij nodig hebt.

Ook bij unieke functionaliteiten of geavanceerde koppelingen kan maatwerk een betere oplossing zijn. Standaard CRM-software zou dusdanig aangepast moeten worden, dat dit een hoop extra kosten met zich meebrengt.

Voordat je de keuze maakt tussen bestaande CRM-software of maatwerk is het belangrijk om goed te kijken naar alle wensen en eisen die de organisatie heeft. Inzicht in alle functionaliteiten en koppelingen die gemaakt moeten worden geven je een goed beeld of maatwerk CRM de juiste keuze is. Onze CRM-Checklist helpt daarbij!

Download de CRM checklist

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

Verkoopomzet voorspellen met Teamleader

Het voorspellen van de verkoopomzet is belangrijk voor bedrijven. Met voorspellingen breng je de vraag naar een product of...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 6 mei, 2020
De nieuwe updates van HubSpot op een rij | april 2020

HubSpot blijft werken aan doorontwikkeling van het platform en heeft recentelijk weer een groot aantal updates doorgevoerd....

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 30 april, 2020
Wat kost HubSpot? - 2020

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 april, 2020