Wanneer is het tijd voor een CRM-update?

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 28-02-17

wanneer-is-het-tijd-voor-een-CRM-update.jpeg

De technische ontwikkeling op het gebied van CRM gaat razendsnel. CRM-ontwikkelaars blijven daarom hun systemen verbeteren en komen geregeld met updates en upgrades. Als CRM-gebruiker is het goed om hiervan op de hoogte te blijven en te volgen welke verbeteringen worden doorgevoerd.

Maar wanneer moet je meegaan met een software-update en wanneer niet? In dit artikel geef ik enkele tips.

Regelmatig onderhoud garandeert de stabiliteit, betrouwbaarheid en performance van je CRM-systeem. Maar updaten gaat (vaak) gepaard met kosten, daarom is het goed om te weten wanneer een update echt nodig is en wanneer niet.

Er zijn een aantal indicaties die je helpen bepalen of je CRM toe is aan een update.

Download de CRM checklist

1. Beschik je al over mobiel CRM?

Mobiel CRM is voor veel organisaties niet meer weg te denken. De functie is voornamelijk van belang voor sales en support medewerkers en helpt om informatie van de klant altijd en overal in te zien, te bewerken en te benutten. Mobiele toegang tot het CRM-systeem vergroot de productiviteit van de medewerkers en zal indirect de klanttevredenheid verhogen.

Ga na of je CRM al mobiele toegang heeft en zo niet, of het toegevoegde waarde heeft voor jouw bedrijf.

2. Integratie met social media

Op social media kun je veel informatie vinden over je klanten en prospects, maar ook volgen wat er over jouw organisatie en concurrenten wordt gezegd, welke behoeften en vragen er spelen en snel en adequaat in contact treden met (potentiële) klanten of relaties. Wanneer jouw CRM social media heeft geïntegreerd, dan worden bovenstaande processen verder geautomatiseerd en kun je bepalen welke informatie je opslaat of benut en wat niet.

Kijk of jouw CRM-software geïntegreerd is met social media en zo ja, welke platformen. Pluk je hier de vruchten van of schiet het systeem er in te kort?

3. Integratie met marketingsoftware

Marketing en verkoop, wellicht voor jou twee processen, maar de koper ziet dit als één traject – een traject waarin je hem/haar wil informeren en overtuigen. Door je CRM te koppelen aan marketingsoftware bedien je de ontvanger van het moment van eerste webbezoek tot en met dat deze trouwe klant is. En wel geautomatiseerd op basis van data en een persoonlijke manier van bereiken. Door de koppeling zorg je voor een effectieve en efficiënte samenwerking tussen sales en marketing.

Voorbeelden van marketingsoftware zijn HubSpot, Mailchimp en ClickDimensions.

Wil je weten wat de vele mogelijkheden van CRM zijn en of jouw huidige systeem hieraan voldoet? Of wil je weten waarop je moet letten bij het implementeren van een ideaal CRM-systeem? Download dan onze CRM-checklist!  

Download de CRM checklist

 

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
Het verschil tussen Microsoft Dynamics 365/CRM in eigen beheer en de cloud

Net als Maximizer CRM biedt Microsoft Dynamics 365 de keuze om het CRM in eigen beheer of in de cloud te draaien. In dit blog...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 11 september, 2019
Succesvol CRM-software implementeren

Wil je gebruik maken van CRM-software die bij jouw organisatie past om de relatie met jouw prospects en klanten te verbeteren?...

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt - 9 september, 2019