HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Waarom LinkedIn Publishing hoort in iedere contentstrategie

Waarom LinkedIn Publishing hoort in iedere contentstrategie

LinkedIn is met meer dan 500 miljoen gebruikers het meest gebruikte B2B social media platform wereldwijd. In Nederland telt het netwerk meer dan 6 miljoen gebruikers en bijna 200.000 bedrijfspagina’s. LinkedIn biedt voor organisaties dus een uitstekend platform voor bereik en het delen van premium content en blogartikelen.

Ook is LinkedIn voor marketeers het meest gebruikte social platform wereldwijd voor het delen van content. Logisch want het netwerk heeft afgelopen jaren haar focus gelegd op het verbeteren van contentdeling. Zo is de vindbaarheid van gedeelde blogs op het platform en vanuit de zoekmachine sterk verbeterd. Dat zorgt ervoor dat er per week meer dan 160.000 blogartikelen worden gedeeld via LinkedIn.

Het delen van blogartikelen doe je door in een wervend berichtje/post te linken naar het betreffende blogartikel, maar aan te raden is om daarnaast LinkedIn Publishing te gebruiken. In dit artikel leg ik uit wat LinkedIn Publishing precies inhoudt en hoe jij het kunt inzetten voor betere online vindbaarheid en meer leads.

LinkedIn Publishing voor een groot bereik binnen LinkedIn

LinkedIn Publishing (voorheen LinkedIn Pulse) is de omgeving van LinkedIn waar je artikelen kunt schrijven, opmaken en delen met andere LinkedIn gebruikers.

Wanneer je het artikel publiceert wordt deze in de tijdlijn van al jouw volgers geplaatst. Wanneer die volgers het artikel liken en/of delen, wordt het artikel ook zichtbaar voor al hún volgers. Zo creëer je met één artikel al snel een groot bereik.

groot-bereik.png

Dat bereik wordt nog groter doordat artikelen tegenwoordig ook worden gevonden via het vrije zoekveld. Dus als een (voor jou onbekende) gebruiker binnen LinkedIn zoekt op een specifiek onderwerp is de kans groot dat jouw op dat moment relevante artikel wordt getoond in de zoekresultaten.

LinkedIn-zoeken.png

Op LinkedIn is de kans groot dat je direct beslissingsbevoegde professionals bereikt. Veel CEO’s en managers hebben namelijk een LinkedIn-account en gebruiken het platform dagelijks.

LinkedIn Publishing voor een groot bereik binnen Google

Naast het bereik binnen LinkedIn zal het artikel ook via de zoekmachine (bijvoorbeeld Google) worden opgepikt (geïndexeerd). Bloggen is al erg goed voor je vindbaarheid in zoekmachines, omdat het unieke content betreft en aansluit op de zoekopdracht van jouw doelgroep (relevantie). Maar als je dit kracht kunt bijzetten aan de hand van LinkedIn Publishing is dat erg mooi meegenomen uiteraard!

New Call-to-action

Zoek je bijvoorbeeld op ‘ben ik klaar voor inbound marketing?’ in Google, wordt het volgende getoond in de zoekresultaten:

Google-zoeken.png

Tips voor effectief gebruik van LinkedIn Publishing

Hopelijk ben je overtuigd geraakt van de kracht en het nut van contentdeling via LinkedIn Publishing. Uiteraard help ik je graag op weg en geef ik voordat je start wat handige tips en tricks voor het gebruik van LinkedIn Publishing.

Waar vind je de LinkedIn Publishing omgeving

LinkedIn Publishing kun je benaderen met de Engelse LinkedIn interface, omdat het voor de Nederlandse taal nog niet beschikbaar is. Onder je statusupdatebalk vind je de “Write an article” knop die je brengt naar de LinkedIn Publishing omgeving.

share-article.png

Die omgeving ziet er zo uit:

publishing-platform.png

Waar op letten bij het schrijven

Bij het schrijven/plaatsen van een blogartikel op LinkedIn Publishing moet je op de hoogte zijn van zaken als Duplicate Content.

Duplicate Content houdt in dat dezelfde content te bereiken is op verschillende URL’s, oftewel websites. Vaak wordt beweert dat het plaatsen van dezelfde content op verschillende websites kan leiden naar een straf van Google waardoor je site slecht presteert in de Google ranking. In het geval van LinkedIn Publishing kan het volgens Joost de Valk, CEO van Yoast, geen kwaad om content van je website te plaatsen op LinkedIn Publishing. Het enige waar je wel op moet letten is dat het blogartikel eerst geplaatst moet zijn op je website zodat Google dat indexeert als originele bron én dat je onder je blogartikel terug linkt naar het originele artikel door middel van een URL.

Waarop op letten bij het vormgeven

Je kunt op LinkedIn Publishing een hoofdafbeelding en afbeeldingen in de tekst plaatsen. LinkedIn raadt aan om de formaat van je hoofdafbeelding te houden om 744 x 400 pixels. Afbeeldingen die verwerkt zijn in de tekst mogen maximaal 10 MB zijn en een JPG, statische GIF en PNG bestandformaat hebben.

Het is verder ook erg belangrijk om je blogartikel te eindigen met een call to action. Zo voorkom je dat je artikel doodloopt. Een call to action kan bijvoorbeeld zijn:

  • Een link naar een eBook downloadpagina op je website;
  • Een link naar de contactpagina op je website;
  • Een link naar het originele artikel op je website.

Hergebruik content

Het is slim om populaire blogartikelen te hergebruiken, ook binnen de LinkedIn Publishing omgeving. Dit doe je door het artikel te herschrijven of een bepaald onderwerp uit het artikel verder uit te diepen in een nieuw artikel. Zo kun je een populair blogartikel opknippen in meerdere uit te diepen onderwerpen. Wanneer we dat met dit artikel zouden doen is er bijvoorbeeld een opsplitsing te maken tussen ‘uitleg over het nut en effect van LinkedIn Publishing’ en ‘tips voor het effectief gebruik van LinkedIn Publishing’.

Statistieken en notificaties

Je blogstatistieken kun je eenvoudig bijhouden via je LinkedIn account. Je ziet o.a. wie je blog heeft geliked en/of erop heeft gereageerd. Verder kun je zien waar je lezers vandaan komen en in welke sectoren ze actief zijn. Ook kun je bijhouden in hoeverre je blog wordt gelezen door professionals in verschillende branches.

Conclusie

Het gebruik van LinkedIn Publishing is een fantastische aanvulling op je blogstrategie. Wij raden aan om ieder blogartikel dat je hebt geschreven of gaat schrijven ook in herschreven of samenvattende vorm te plaatsen op LinkedIn Publishing.

Het publiceren draagt bij aan een groot bereik voor je artikelen, maar opent ook deuren voor jezelf als professional. Je laat immers je expertise zien aan een grote groep LinkedIn gebruikers, wat je netwerk ten goede zal komen.

Wil je meer weten over zakelijke bloggen en hoe je van jouw blog een succes kunt maken? Download dan ons eBook Zakelijk bloggen!
nieuwsbrief

Ontvang updates per email