Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Waarom kiezen voor flexibel CRM?

Gertjan van Vugt
Door Gertjan van Vugt op 6-11-15 16:19

Keuze flexibel CRM

Een flexibel CRM-systeem is volledig afgestemd op de bedrijfsprocessen van jouw organisatie. Omdat deze processen uniek zijn zal niet elke CRM-software geschikt zijn. Het is belangrijk om een flexibel CRM-systeem te kiezen, omdat je anders de kans loopt dat je niet het maximale uit je investering haalt. In dit artikel leg ik uit aan welke eigenschappen een flexibel CRM voldoet.

Een goed geïmplementeerd CRM-systeem levert veel voordelen op waar elke afdeling binnen een organisatie profijt van heeft. Zo maakt CRM data toegankelijker toegankelijker wat leidt tot meer efficiëntie van bedrijfsprocessen. Toch zijn er veel CRM-implementaties die uiteindelijk geen succes zijn.

Dat komt door het gebrek aan gebruikersacceptatie, een gebrek aan klantgerichtheid in de organisatie en het ontbreken van een flexibel CRM. Een CRM moet flexibel zijn zodat het afgestemd kan worden op de unieke processen en structuur van een organisatie.

Flexibele CRM-software voldoet aan 4 eigenschappen:

1. Flexibele CRM-software heeft meerdere implementatiemogelijkheden

Elke organisatie heeft andere voorwaarden over hoe de CRM-software geïmplementeerd moet worden. De ene organisatie wil de software kopen en geïnstalleerd hebben op hun eigen server, terwijl andere organisaties het CRM-systeem alleen via het web willen benaderen en waar alle data in de cloud beschikbaar is. Flexibele CRM-software heeft meerdere implementatiemogelijkheden zodat altijd de juiste implementatie voor jouw organisatie mogelijk is. Mocht het in de toekomst nodig zijn om te veranderen van implementatie (bijvoorbeeld van on-premise naar cloud of andersom), dan zou dat zonder moeilijkheden mogelijk moeten zijn.

2. Flexibele CRM-software is naar jouw verkoopproces in te richten

Het verkoopproces is uniek voor elke organisatie. CRM-software is in staat om dit proces te automatiseren, maar niet elk pakket is volledig in te richten zodat het verkooptraject niet alleen geautomatiseerd, maar ook volledig ondersteund wordt.

Naast de basisfunctionaliteiten zoals contactbeheer, kansbeheer en automatische taakopvolging is het belangrijk dat je kijkt naar hoe de marketing- en salesfunctionaliteiten op elkaar aansluiten, of het mogelijk is om de verkoopdoelen te meten en bij te houden en of het mogelijk is om zelf dashboards in te richten die je inzicht geven in jouw verkoopproces.

Een kwalitatief CRM-systeem zal het verkoopproces ondersteunen en je niet verplichten om het te veranderen. Zorg dat je een lijst hebt met wensen en eisen, zodat je voordat je de keuze maakt een goed overzicht hebt van wat de CRM-software moet kunnen. Dit voorkomt dat je later met een kostbaar CRM-systeem komt te zitten die niet kan wat je eigenlijk verwachtte.

3. Flexibele CRM-software is te benaderen via mobiele apparaten

Goede mobiele toegang van een CRM-systeem is een belangrijk onderdeel voor vrijwel elke organisatie. De productiviteit van de verkoopafdeling gaat gemiddeld met 14,6% omhoog, omdat verkopers op elk moment toegang hebben tot de juiste data.

De meeste CRM-software heeft standaard mobiele toegang, maar let erop dat de mogelijkheden aansluiten op functionaliteiten die verkopers nodig hebben als ze buiten de deur zijn. Niet iedere CRM-software heeft namelijk dezelfde mogelijkheden wat betreft mobiele toegang. Kijk hierbij naar het benaderen en aanpassen van klantgegevens, het invullen van gespreksnotities, mail- en belfunctie, Google-maps functie etc.

4. Flexibele CRM-software is gestroomlijnd met jouw unieke bedrijfsprocessen

Een goed CRM-systeem ondersteunt de processen van jouw organisatie en verplicht je niet om ze aan te passen. Zo moet het mogelijk zijn om de CRM-software te koppelen aan bestaande systemen, het maken van aangepaste rapportages en het segmenteren van klanten. Goede CRM-software ondersteunt niet alleen jouw bedrijfsprocessen, het maakt deze processen efficiënter omdat het meer inzicht geeft in jouw (potentiële) klanten en hoe zij zich gedragen.

Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.

Handboek CRM selectie

Gertjan van Vugt
Geschreven door Gertjan van Vugt
Gertjan is een techneut in hart en nieren, geen ICT-uitdaging is hem te groot. Als medeoprichter van Systony en projectleider CRM weet hij werkelijk alles op het gebied van CRM-implementatie en maatwerk softwareontwikkeling. Zo maakt Gertjan ieder softwareproject tot een succes.
In zijn vrije tijd bevaart Gertjan graag de Nederlandse rivieren in zijn bootje of bekijkt hij een blockbuster op het witte doek.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Showcase mobiele app van HubSpot

Wist je dat je altijd toegang hebt tot jouw HubSpot CRM data? Dankzij de mobiele app van HubSpot ben je altijd up-to-date. In...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 25 augustus, 2021
Overstappen van Salesforce naar HubSpot CRM: Hoe gaat dat?

Je bent nu niet tevreden over Salesforce als CRM-systeem en wilt graag overstappen naar HubSpot CRM. Maar hoe gaat dit in zijn...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 17 juni, 2021
10 vragen om te bepalen of je een CRM nodig hebt

Stel, je bent een ondernemer met maar worstelt al een tijdje met het managen van je contactpersonen. Je hebt gedacht aan een...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 3 mei, 2021