Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Waarom is integratie tussen LinkedIn en CRM zo belangrijk?

Peter de Keijzer
Door Peter de Keijzer op 7-8-13 10:37

MaximizerCRM_LinkedInEen jaar geleden, voordat ik bij Systony ging werken, spendeerde ik samen met mijn team iedere maandagochtend uren aan het invoeren van nieuwe marketing leads. Dat was altijd een saai en zeer tijdrovende bezigheid.

Maar gisteren voerde ik deze taak een stuk sneller en eenvoudiger uit, dankzij Maximizer CRM en de ingebouwde lead-generatie functionaliteit.

Leads verifiëren met LinkedIn

Nu, in tegenstelling tot het handmatig invoeren van leads, zijn wij verzekerd van kwalitatief hoogwaardige leads, doordat we iedere nieuwe contactpersoon verifiëren via LinkedIn, wat zeer handig geïntegreerd is binnen Maximizer CRM. Binnen onze organisatie resulteert dit in een lead naar prospect conversie van 1 op 3 en daar zijn wij zeer trots op, dat mag u gerust weten.

Naar mijn mening is LinkedIn het meest ondergewaardeerde maar toch zeer waardevolle Social Media kanaal die een B2B marketeer tot zijn beschikking heeft. In tegenstelling tot Facebook en Twitter (die volgens mij nooit ontwikkeld zijn voor zakelijk gebruik), heeft LinkedIn altijd vastgehouden aan het netwerkconcept voor zakelijk gebruik, met professionele groepen voor onderlinge kennisdeling, zakelijke conversaties, advies m.b.t proces- en bedrijfsstrategieën, alsmede toegang tot contactinformatie. Binnen enkele seconden zoeken op LinkedIn vind ik alle relevante informatie die ik nodig heb voor het opvoeren van een lead in CRM. Ik kan zelf zien of de persoon in kwestie beslissingsbevoegd is. En als dat niet het geval is, bekijk ik het bedrijfsprofiel voor informatie over het managementteam. In Maximizer is vervolgens een tweede campagne voor senior managers snel gemaakt, uiteraard met een verwijzing dat er al reeds contact is met een collega van de betreffende organisatie.

Waardevolle LinkedIn informatie

De informatie op LinkedIn is zeer waardevol en ons verkoopteam waardeert de inspanningen van het marketingteam om deze in CRM beschikbaar te maken. Maar het gebruik van LinkedIn, in combinatie met CRM, is voor veel marketeers nog steeds een tijdrovende bezigheid vanwege het vele ‘toggelen’ tussen meerdere schermen. En als deze marketeers  stijgende leadtargets hebben en vaak een statisch budget, dan wordt ‘tijd’ een zeer belangrijke factor voor succes. Dat is waarom integratie tussen LinkedIn en CRM voor mij en mijn collega’s een krachtig en onmisbaar instrument is geworden.

In een ideale wereld heb ik relatiegegevens nodig inclusief de behoeften van de relaties en de zaken die hen bezighouden. Social Media platforms, zoals Twitter, Facebook, Google+ en vanuit een zakelijk perspectief LinkedIn, hebben deze informatie. En die wil ik, in mijn CRM!

Ik wil graag dat als ik in mijn CRM inlog, dat alle details van nieuwe prospects gesynchroniseerd zijn met LinkedIn. Inclusief de profielen van de organisaties waar deze prospects werken. Maar mijn grootste wens, ik denk voor iedere marketeer, is het beschikbaar hebben van gegevens van leden van managementteams van de betreffende organisaties, als gevolg van de initiële relatie met een contactpersoon. Ik kan alleen maar dromen van de marketingmogelijkheden die zo’n integratie te weeg zou kunnen brengen.

Social media integratie

Stel je eens voor hoe gericht je jouw boodschap kunt communiceren zodra je een LinkedIn bericht ontvangt waarin een prospect een vraag of opmerking maakt over jouw producten. Of een bericht waaruit blijkt dat iemand op zoek is naar diensten die jij kan leveren. Plus, met het beschikbaar hebben van de LinkedIn gegevens van deze persoon, kan je niet alleen reageren op het verzoek, maar je kunt het verzoek ook personaliseren. Dit vorm een goede basis voor het op gang brengen van het dialoog en verhoogt zo de kans tot verkoop.

Ik ben dankbaar dat Maximizer CRM mij en mijn team de mogelijkheid biedt om LinkedIn profielen automatisch te volgen en te linken aan het juiste CRM record. Dit maakt het lead proces een leuke bezigheid in plaats van monnikenwerk, waarbij je moet switchen tussen een handvol browserschermen en andere websites. Nu kunnen we een LinkedIn persoons- of organisatieprofiel direct opvragen binnen Maximizer CRM, zodat we snel de informatie op ons netvlies krijgen die we op dat moment nodig hebben.

En alhoewel integratie en synchronisatie een kwestie is van softwareontwikkeling met haar eigen tijdslijnen, is het des te prettiger om onze softwareontwikkelaars actief te zien werken om mijn droom werkelijkheid te maken.

Wat is naast social media integratie nog meer belangrijk voor jouw CRM-systeem? Download de CRM-checklist.

Download de CRM checklist

Peter de Keijzer
Geschreven door Peter de Keijzer
Heb je een vraag of probleem op gebied van CRM of CRM-software? Peter helpt je uit de brand! Als CRM-consultant en -trainer heeft CRM geen geheimen voor hem en kent hij vele CRM-systemen op zijn duimpje. En het mooie is, hij staat altijd tot je beschikking!
Peter is een muziekliefhebber pur sang en bezoekt geregeld concerten in binnen- en buitenland. Ook speelt hij zelf gitaar. Naast muziekkenner is Peter een echte filmfanaat.

Gerelateerde artikelen

Verbeter je verkoopproces met CRM-data

Een groot voordeel van een CRM-systeem? De eenvoudige toegang tot centraal gelegen klantgegevens. Doordat deze informatie...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 18 februari, 2021
5 HubSpot Workflows voor sales en marketing

Met de workflow-mogelijkheden van HubSpot heb je goud in handen. HubSpot workflows zorgen namelijk voor het grootste deel van...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 5 februari, 2021
CRM als de ideale klantenservice software

Differentieer jouw organisatie met een vergaande klantenservice die klanten de best mogelijke klantenervaring geeft. Om dit te...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 12 januari, 2021