Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

6 redenen waarom je een CRM-systeem nodig hebt

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 16-11-20 13:44

Waarom heb je een CRM-systeem nodig? Lees hier waarom CRM belangrijk is voor organisaties. 6 redenen waarom jouw organisatie CRM nodig heeft!

Waarom heb je een CRM-systeem nodig? De belangrijkste reden die ik je kan geven: het maakt je leven een stuk beter.

Wie wil dat nou niet? Met CRM verzamel, organiseer en manage je alle klantdata die je tot beschikking hebt. Je zou denken dat je zonder CRM-systeem dit ook eenvoudig kan doen. Het is inderdaad mogelijk, maar het kost je veel tijd en moeite. En dat is niet nodig. 😉

Automatiseer je bedrijfsprocessen en optimaliseer je klantcontact met het juiste CRM-systeem. Het mooie is dat het tegenwoordig eenvoudig én makkelijk kan, bijvoorbeeld met een gratis CRM-systeem.

Als partner van de 4 beste CRM-systemen heb ik met Systony flink wat ervaring opgedaan op gebied van het implementeren van CRM. Ik kan dan ook naar waarheid vertellen wat het je oplevert. Verder hebben we ook een groot aantal klantervaringen die je een beeld geven wat CRM kan betekenen. 

Lees verder en ik vertel je 6 redenen waarom jouw organisatie een CRM-systeem nodig heeft.

Wat is CRM?

Laten we eerst kijken wat CRM is. CRM staat voor Customer Relationship Management en vormt met een CRM-systeem een softwareplatform waar alle klant- en bedrijfsinformatie wordt opgeslagen en gemanaged.

De grootste reden waarom bedrijven voor een CRM-systeem kiezen? Het duidelijk overzicht van alle belangrijke data die je nodig hebt om succesvolle deals te sluiten.

Ga opzoek naar het juiste CRM-systeem voor jouw organisatie en optimaliseer je verkopen.

In onderstaande video vertellen mijn collega Maarten en ik je meer over CRM-systemen en welke voordelen het oplevert voor jouw organisatie:

Benieuwd welk CRM-systeem het beste bij jou past? Vul je eisen en wensen in de CRM-matchmaker en vind jouw CRM-match.

Ontdek hier jouw CRM-match

Waarom een CRM-systeem reden 1: Een voorwaartse blik op jouw organisatie

Niemand wilt in het verleden blijven hangen. Ga vooruit met een CRM-systeem. Het gebruik van CRM geeft je een toekomstig beeld van de prestaties van jouw organisatie. Door overzichtelijke data van de prestaties uit het verleden, kunnen er gerichte voorspellingen gedaan worden voor de toekomst.

Dit inzicht is met CRM op verschillende niveaus te verkrijgen:

  • Gebruik dashboards om veranderingen in onder andere leadgeneratie, verkoopkansen en de salespijplijn inzichtelijk te krijgen. Dit zorgt voor een pro-actieve benadering van het organisatiemanagement;

  • Een salesmanager heeft baat bij een gedetailleerde weergave waarin zij de individuele prestaties van salesmanagers kunnen bijhouden. Hierdoor creëren zij inzicht in mogelijke problemen die invloed kunnen hebben op de inkomsten.

  • Marketingmanagers zijn met CRM in staat om inzicht te krijgen in het effect van hun campagnes, waardoor zij gericht kunnen optimaliseren;

  • Klantenservicemanagers hebben inzicht nodig in welke medewerkers de meest lopende zaken oplost en zij hebben een notificatie nodig als een open ticket niet opgelost is voor de deadline.

Waarom een CRM-systeem reden 2: Bedrijfsgroei

Het genereren van nieuwe verkoopkansen is niet meer alleen de taak van het verkoopteam. Ook de marketingafdeling is hierbij betrokken en leads kunnen bijvoorbeeld gegenereerd worden via formulieren op een website, e-mailcampagnes, webinars, conferenties of beurzen.

Deze leads worden zowel handmatig als automatisch ingevoerd in de CRM-software en verkopers krijgen hiervan automatisch een notificatie zodat zij deze leads kunnen opvolgen.

CRM is ook geschikt voor cross- en upselling. Door het inzicht wat CRM-software creëert kan er ingespeeld worden op behoeften van bestaande klanten, waardoor het stimuleren van aanvullende aankopen gestimuleerd wordt.

Daarnaast is de combinatie van CRM en Inbound Marketing een effectieve manier om meer kwalitatieve leads te genereren.

Wist je ook dat een CRM-systeem bijdraagt aan een verhoogde productiviteit en return on investment? We vertellen het je in deze video:

Waarom een CRM-systeem reden 3: Replicatie van best practices

Als organisatie wil je natuurlijk een zo effectief mogelijk verkoopproces hebben. Hierdoor ben je in staat om zo veel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen en tegelijkertijd een kwalitatieve klantervaring te bieden.

CRM geeft inzicht in verkoop- en klantenserviceprocessen, waardoor succesvolle methodes kunnen worden hergebruikt bij het opvolgen van leads. Door dit proces te automatiseren bespaar je veel tijd terwijl je wel dezelfde successen kunt behalen. 

advies gesprek systony

Waarom een CRM-systeem reden 4: Meer inzicht in al je klanten

Een belangrijke reden voor de aanschaf van CRM-software is dat organisaties vinden dat zij niet goed genoeg met hun klanten communiceren.

Het komt vaak voor dat deze organisaties het grootste deel van hun omzet uit een klein deel van de klanten haalt. Deze klanten kennen ze heel erg goed, maar het grootste deel van de klanten weten zij veel te weinig. Salesmanagers weten vaak dat hier kansen liggen, maar ze hebben geen goed beeld van hoe zij deze kansen kunnen benutten.

CRM zorgt voor inzicht in deze ‘onbekende’ klanten en de kansen die hier liggen. De combinatie met marketingautomatisering maakt het mogelijk om de opvolging hiervan gericht en automatisch uit te voeren, wat het benutten van deze kansen zeer effectief kan maken.

Waarom een CRM-systeem reden 5: Risicobeheer

Bij personeelsverloop is er altijd een kans dat belangrijke informatie verloren gaat. Als bijvoorbeeld een verkoopmedewerker de organisatie verlaat, hoe weet je dan welke accounts in welk stadium van het verkooptraject zitten. CRM-software centraliseert deze data waardoor een eventuele nieuwe medewerker makkelijk de taken kan overnemen zonder dat belangrijke verkoopkansen verloren gaan.

Ook bij ziekte of verlof van een medewerker kunnen lopende taken makkelijk onderverdeeld worden onder andere medewerkers, waardoor er geen vertraging opgelopen wordt of zaken verloren gaan.

Waarom een CRM-systeem reden 6: De klant centraal

CRM herbergt waardevolle informatie over (potentiële) klanten. Deze informatie stelt je in staat om klantervaring heel persoonlijk te maken. Elk contactmoment kan volledig op maat gemaakt zijn waardoor de communicatie heel relevant wordt.

Deze persoonlijke benadering geeft het signaal af dat jij de behoeften en voorkeuren van de (potentiële) klant kent. CRM-software maakt deze benadering, waarbij de klant centraal staat, voor elk contact in je database mogelijk. Zo speel je gelijk in op de laatste trends op gebied van Inbound Marketing! Win-Win! 👍🏼

waarom heb je een CRM-systeem nodig?

 

Met het gratis HubSpot CRM zet je klanten snel en eenvoudig centraal dankzij het gebruiksvriendelijke systeem. Bekijk onze gratis demovideo en ontdek of HubSpot misschien iets voor jou is. 

Klik hier voor de gratis demo. 

Welk CRM-systeem past bij jou?

Zoals je ziet zijn er veel voordelen aan het gebruik van een gerichte CRM-strategie en is het je duidelijk waarom een CRM-systeem een goede oplossing is voor jouw organisatie.

Maar, hoe begin je?

De belangrijkste stappen aan het begin van je CRM-traject zijn als volgt:

👉🏼Lees je in over belangrijke informatie. Wij hebben onder andere een CRM-handboek geschreven met waardevolle informatie dat je hier kan lezen.

👉🏼Geen zin om te lezen? Op onze videopagina hebben we een schat aan videocontent die naast leerzaam ook erg leuk zijn om naar te kijken! 🎬

👉🏼Zorg ervoor dat je weet wat je zoekt in een CRM-systeem. De beste manier om dit te doen is om een CRM-checklist in te vullen waarmee je stap voor stap de gewenste eisen en behoeften doorloopt. Bekijk hier de CRM-checklist.

👉🏼Weet je al wat je wensen en behoeften zijn? Ga aan de slag met onze CRM-matchmaker en ontdek aan de hand van jouw gegeven informatie welk CRM-systeem het beste bij jouw organisatie past!

Ontdek hier jouw CRM-match

 

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

Verbeter je verkoopproces met CRM-data

Een groot voordeel van een CRM-systeem? De eenvoudige toegang tot centraal gelegen klantgegevens. Doordat deze informatie...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 18 februari, 2021
5 HubSpot Workflows voor sales en marketing

Met de workflow-mogelijkheden van HubSpot heb je goud in handen. HubSpot workflows zorgen namelijk voor het grootste deel van...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 5 februari, 2021
CRM als de ideale klantenservice software

Differentieer jouw organisatie met een vergaande klantenservice die klanten de best mogelijke klantenervaring geeft. Om dit te...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 12 januari, 2021