Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 3-9-15 13:32

effectieve e-mailcampagneE-mailmarketing is nog altijd onverminderd populair. Het is persoonlijk, doeltreffend en er treedt minder storing op dan bij social media. Maar een mailcampagne is niet zomaar succesvol. Om effectieve mailings te versturen, moet deze aan een aantal punten voldoen. In dit artikel bespreek ik welke elementen een effectieve e-mailcampagne bevat.

Het versturen van effectieve mailings is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat de mail zo geoptimaliseerd is dat je maximaal resultaat behaalt. De volgende elementen zijn van belang bij het verzenden van een mailing.

Het doel van de e-mailcampagne

Voordat je begint met het opzetten van de e-mailcampagne, bepaal je eerst het doel. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met het versturen van de e-mail. Hier wordt zowel de inhoud als de vormgeving op aangepast.

Let er op dat je niet te veel in één keer wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld drie eBooks hebt die je wilt promoten, dan is het verstandig om dit te verdelen over drie aparte mailings. Een e-mail die helemaal geoptimaliseerd is op één onderwerp zal vele malen effectiever zijn.

Bepaal de doelgroep van je e-mailcampagne

Niet elke e-mail is voor iedereen in je bestand geschikt. Bepaal daarom altijd van te voren de groep naar wie de mailing verstuurd wordt. Het helpt als je segmenten maakt in je bestand op basis van bijvoorbeeld interesse in producten/diensten, plek in de funnel, demografische kenmerken of misschien zelfs op basis van locatie. Een mailing die relevant is aan het segment waaraan deze verstuurd wordt is vele malen effectiever dan een mailing die naar iedereen verstuurd wordt.

Branding 

Het is belangrijk dat de e-mails die je stuurt herkenbaar zijn voor de ontvanger. Zorg dat de e-mails die je verzendt voorzien zijn van het logo en de kleuren die je als organisatie gebruikt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je dezelfde tone-of-voice gebruikt die de doelgroep van jou verwacht. Door e-mails te sturen die herkenbaar zijn voor de ontvanger, zal de effectiviteit stijgen omdat het vertrouwen groter is.

Zorg voor een pakkende onderwerpsregel

De onderwerpsregel is een belangrijk onderdeel van een e-mail. Aan de hand van de onderwerpsregel en de afzender zal de ontvanger bepalen of de e-mail relevant is en of deze de moeite waard is om geopend te worden.

Zorg ervoor dat de onderwerpsregel duidelijk is en de aandacht trekt. De ontvanger wil in één oogopslag kunnen zien wat hij kan verwachten als de mail geopend wordt. Daarnaast kan het personaliseren van de onderwerpsregel ook zorgen voor een grotere effectiviteit. 

Meer weten over het schrijven van onderwerpsregels? Lees dan ons artikel over het schrijven van de perfecte onderwerpsregel.

Houd de inhoud kort en bondig

De gemiddelde tijd dat een e-mail gelezen wordt ligt rond de 20 seconden. Eerst wordt de inhoud gescand en bij interesse wordt de volledige inhoud gelezen. Het is dus van belang dat de inhoud kort en to-the-point is. Schrijf korte alinea’s en maak waar nodig gebruik van opsommingen. Dit zorgt ervoor dat ontvangers snel weten waar de mail over gaat.

Maak de e-mail visueel

Ondersteun de inhoud van de mailing met één of meerdere afbeeldingen. Een relevante afbeelding is een goede manier om snel duidelijk te maken aan de ontvanger waar de inhoud over gaat. Daarnaast prefereren de meeste mensen e-mails die afbeeldingen bevatten.

Let er wel op dat er niet teveel afbeeldingen in de email staan. Als een mail teveel afbeeldingen bevat, heeft deze meer kans om als spam aangemerkt te worden.

Zorg dat de e-mail een call-to-action bevat

Elke mail die je verstuurt moet een call-to-action bevatten. Dit is een knop of een link die leidt naar het doel dat je met de mailing voor ogen hebt. Dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een eBook zijn of het maken van een afspraak. Zorg dat de call-to-action opvalt en dat het voor de ontvanger aantrekkelijk is om op te klikken.

Meetbare resultaten analyseren

Om e-mailcampagnes te optimaliseren in de toekomst is het van belang de statistieken van voorgaande campagnes te meten. Handige statistieken zijn de bounce rate, click-through-rate en de open rate. In dit artikel lees je er alles over. 

Verhoog het succes van een e-mailcampagne

Download ons gratis eBook met waardevolle tips over e-mailmarketing en bouw de meest succesvolle e-mailcampagnes:

Tips voor e-mailmarketing

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

E-mailmarketing: HubSpot of Mailchimp?

Op het gebied van marketingtools is er een enorm breed aanbod, waarbij de functionaliteiten en gebruiksvriendelijkheid per...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 juli, 2020
Veelgestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Marketeers kunnen een bedrijf effectief laten groeien met het gebruik van marketingautomatisering. De HubSpot Marketing Hub is...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 13 juli, 2020
[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering

Ondernemers kunnen meer uit hun website halen met marketing automation. Een website is niet alleen een visitekaartje, maar...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 8 juli, 2020