Waar moet een effectieve e-mailcampagne aan voldoen?

Bram van Oort
Door Bram van Oort op 03-09-15

effectieve e-mailcampagneE-mailmarketing is nog altijd onverminderd populair. Het is persoonlijk, doeltreffend en er treedt minder storing op dan bij social media. Maar een mailcampagne is niet zomaar succesvol. Om effectieve mailings te versturen, moet deze aan een aantal punten voldoen. In dit artikel bespreek ik welke elementen een effectieve e-mailcampagne bevat.

Het versturen van effectieve mailings is niet moeilijk, maar het is wel belangrijk dat de mail zo geoptimaliseerd is dat je maximaal resultaat behaalt. De volgende elementen zijn van belang bij het verzenden van een mailing.

Het doel van de mailing

Voordat je begint met het opzetten van de e-mailcampagne, bepaal je eerst het doel. Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met het versturen van de e-mail. Hier wordt zowel de inhoud als de vormgeving op aangepast.

Let er op dat je niet te veel in één keer wilt bereiken. Als je bijvoorbeeld drie eBooks hebt die je wilt promoten, dan is het verstandig om dit te verdelen over drie aparte mailings. Een e-mail die helemaal geoptimaliseerd is op één onderwerp zal vele malen effectiever zijn.

Bepaal de doelgroep

Niet elke e-mail is voor iedereen in je bestand geschikt. Bepaal daarom altijd van te voren de groep naar wie de mailing verstuurd wordt. Het helpt als je segmenten maakt in je bestand op basis van bijvoorbeeld interesse in producten/diensten, plek in de funnel, demografische kenmerken of misschien zelfs op basis van locatie. Een mailing die relevant is aan het segment waaraan deze verstuurd wordt is vele malen effectiever dan een mailing die naar iedereen verstuurd wordt.

Branding

Het is belangrijk dat de e-mails die je stuurt herkenbaar zijn voor de ontvanger. Zorg dat de e-mails die je verzendt voorzien zijn van het logo en de kleuren die je als organisatie gebruikt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je dezelfde tone-of-voice gebruikt die de doelgroep van jou verwacht. Door e-mails te sturen die herkenbaar zijn voor de ontvanger, zal de effectiviteit stijgen omdat het vertrouwen groter is.

Zorg voor een pakkende onderwerpsregel

De onderwerpsregel is een belangrijk onderdeel van een e-mail. Aan de hand van de onderwerpsregel en de afzender zal de ontvanger bepalen of de e-mail relevant is en of deze de moeite waard is om geopend te worden.

Zorg ervoor dat de onderwerpsregel duidelijk is en de aandacht trekt. De ontvanger wil in één oogopslag kunnen zien wat hij kan verwachten als de mail geopend wordt. Daarnaast kan het personaliseren van de onderwerpsregel ook zorgen voor een grotere effectiviteit. 

Meer weten over het schrijven van onderwerpsregels? Lees dan ons artikel over het schrijven van de perfecte onderwerpsregel.

Houd de inhoud kort en bondig

De gemiddelde tijd dat een e-mail gelezen wordt ligt rond de 20 seconden. Eerst wordt de inhoud gescand en bij interesse wordt de volledige inhoud gelezen. Het is dus van belang dat de inhoud kort en to-the-point is. Schrijf korte alinea’s en maak waar nodig gebruik van opsommingen. Dit zorgt ervoor dat ontvangers snel weten waar de mail over gaat.

Maak de e-mail visueel

Ondersteun de inhoud van de mailing met één of meerdere afbeeldingen. Een relevante afbeelding is een goede manier om snel duidelijk te maken aan de ontvanger waar de inhoud over gaat. Daarnaast prefereren de meeste mensen e-mails die afbeeldingen bevatten.

Let er wel op dat er niet teveel afbeeldingen in de email staan. Als een mail teveel afbeeldingen bevat, heeft deze meer kans om als spam aangemerkt te worden.

Zorg dat de e-mail een call-to-action bevat

Elke mail die je verstuurt moet een call-to-action bevatten. Dit is een knop of een link die leidt naar het doel dat je met de mailing voor ogen hebt. Dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een eBook zijn of het maken van een afspraak. Zorg dat de call-to-action opvalt en dat het voor de ontvanger aantrekkelijk is om op te klikken.

Tips voor e-mailmarketing

Bram van Oort
Geschreven door Bram van Oort
Bram is een bevlogen inbound marketing consultant en een online duizendpoot. Digitale marketing is waar hij in uitblinkt, gespecialiseerd in online vindbaarheid en conversieoptimalisatie. Voor online advies of technische vragen rondom marketingsoftware kun je altijd bij Bram terecht.
Bram kun je als filmkenner tegenkomen in diverse filmhuizen. Ook reist Bram graag het avontuur achterna om nieuwe mensen en culturen te leren kennen.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019