Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Voorkom dat je e-mail in de spambox belandt

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 20-8-15 12:15

voorkom e-mail in de spamboxElke e-mail die verstuurd wordt ondergaat een aantal tests die bepalen of het bericht als spam gemarkeerd moet worden. Elke test die de e-mail niet doorkomt, levert strafpunten op. Bij een bepaald aantal strafpunten (meestal 5) wordt het bericht als spam gezien. Het is daarom van belang om deze score zo laag mogelijk te houden. In dit artikel geef ik tips die voorkomen dat je e-mail in de spambox belandt.

Gebruik de juiste woorden

Voorheen keken ontvangende providers naar taalgebruik om te bepalen of inkomende e-mail spam was of niet. Woorden als ‘gratis‘ of ‘speciale aanbieding‘ in de onderwerpsregel kon je daarom beter vermijden.

Tegenwoordig zijn spamfilters verder ontwikkeld en is de rol van je woordkeuze kleiner geworden. Toch kan het geen kwaad om je woorden zorgvuldig te kiezen, want het gebruik van de verkeerde woorden kan je nog steeds strafpunten opleveren. HubSpot verzamelde een lijst van woorden waar spamfilters op letten en waarmee je voorzichtig moet zijn in het gebruik. Vermijd het gebruik van deze woorden vooral in de onderwerpsregel.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

Goede balans tussen afbeeldingen en tekst

E-mailclients kunnen niet lezen wat er op een afbeelding staat. Om de inhoud van e-mails te verhullen kiezen spammers er vaak voor om hun e-mails (grotendeels) uit afbeeldingen te laten bestaan. Het gevolg: veel e-mailclients wantrouwen e-mails waarin te veel afbeeldingen staan.

Zorg daarom altijd voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Hoe verder die ratio uitslaat naar tekst, hoe beter. Help e-mailclients ook begrijpen wat er op een afbeelding staat door in je html gebruik te maken van alt- en title-teksten. Ook dit voorkomt strafpunten.

Gebruik geen scripts

De meeste e-mailclients hebben moeite met het interpreteren van scripts. Niet alleen is het gebruik van javascript, Flash en andere scripts daarom nutteloos, het kan ook voor grote problemen bij het afleveren van je e-mails zorgen. Maak daarom alleen gebruik van pure HTML. Overigens kun je wel gewoon gebruikmaken van CSS, maar doe dat dan wel inline en niet in een apart CSS-bestand.

Schrijf webadressen in hyperlinks niet voluit

Om te kunnen zien hoe vaak en door wie er op een bepaalde link wordt geklikt, herschrijven veel e-mailmarketingprogramma’s het achterliggende webadres. Een link naar bijvoorbeeld Google.com wordt op de achtergrond een link naar een alternatieve URL die verwijst naar Google.com.

Dit kan echter voor problemen zorgen als je het webadres van een hyperlink voluit in je tekst schrijft. Voor de ontvangende e-mailclient lijkt het dan namelijk net of je probeert te verhullen waar je je lezer heenstuurt, een praktijk die vaak voorkomt bij phishing. Zie het verschil:

Goed: bezoek onze website

Niet goed: bezoek onze website op http://www.systony.nl/

Denk om de grootte van de e-mails

Om te voorkomen dat de inboxen van gebruikers vollopen, blokkeren veel e-mailclients e-mails die te zwaar zijn. Verstuur bij bulkmails geen (grote) bijlagen mee, maar plaats bestanden op je eigen server en link daarnaartoe vanuit het e-maildocument.

Maar ook als je geen bijlagen meestuurt, is een e-maildocument al snel te zwaar. Gmail kort e-mails al in als het achterliggende HTML-document zwaarder is dan 102kb. Houd het dus bondig.

Neem een duidelijk vindbare uitschrijflink op

Natuurlijk wil je dat zo min mogelijk mensen zich afmelden voor je e-mails. Maar het onopvallend verstoppen van de uitschrijfknop is niet de manier om dat te bereiken. Als ontvangers er te lang naar moeten zoeken, zijn ze namelijk al snel geneigd om op de spamknop te drukken.

En zelfs als ze niet voor deze drastische maatregel kiezen, en je e-mails vanaf nu af aan ongeopend weggooien, is dat niet goed voor je deliverability. De ontvangende mailpartij redeneert dan immers dat je e-mails blijkbaar niet relevant zijn voor de ontvangers. Geef de uitschrijflink dus een prominente plek in je e-mails. De meest logische plek is onderaan in de footer van de mail.

Gebruik een werkend afzenderadres

Eén van de beste manieren om zeker te zijn van een plek in de inbox, is door ontvangers je adres te laten toevoegen aan hun adresboek. Het gebruik van een no-reply adres is sinds 2012 ook verboden, dus stel altijd een werkend afzenderadres in.

Daarnaast maken veel ontvangers gebruik van de reply-knop om zich af te melden voor e-mails. Als ze merken dat het antwoordadres niet werkt, dan zullen zij alsnog op de spamknop klikken.

Tips voor e-mailmarketing

 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021