HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De voor- en nadelen van de HubSpot Sales Hub

Wat zijn de voor- en nadelen van de HubSpot Sales Hub? Veel voordelen komen voort uit het gebruik van de Hubspot software. Wat zijn de nadelen?

Efficiënt websitebezoekers aantrekken met de modernste marketing- en verkooptools. De beste leads genereren en omzetten naar klanten. Een hoge klanttevredenheid. Een fantastische service leveren. Een goede ranking in de zoekmachines. Doorklikbare dashboards om je verkopen goed te kunnen voorspellen... en ga zo maar door!

HubSpot bestaat uit meerdere krachtige standalone tools, die samen een onoverwinnelijke combinatie vormen. Naast het gratis CRM-systeem zijn er betaalde hubs voor Sales, Marketing en Service.

Eerder heeft mijn collega al de voor- en nadelen van HubSpot CRM op een rij gezet. Ditmaal is de krachtige sales software 'HubSpot Sales Hub' aan de beurt. In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen hiervan.

De voordelen van HubSpot Sales Hub op een rij

Zoek je allround sales software? Dan bieden de krachtige salestools van de HubSpot Sales Hub jou veel voordelen. De belangrijkste voordelen licht ik hieronder toe. Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden van deze sales software? Lees er meer over op onze website of vraag vrijblijvend een demo bij mij aan.

New call-to-action

Voordeel 1: Uitgebreide mogelijkheden

Heeft jouw organisatie een serieuze verkoopafdeling? Dan loop je waarschijnlijk al snel tegen de beperkingen van HubSpot Free CRM aan. De HubSpot Sales Hub is een krachtige uitbreiding voor jouw sales activiteiten. Hiermee heeft jouw verkoopteam de perfecte verkooptools in handen.

De sales software beschikt bijvoorbeeld over:

Wil je meer weten over deze functies van de HubSpot Sales Hub? In deze video leggen mijn collega Martijn en ik je uit hoe ze werken.


Voordeel 2: Gratis beginnen en later opschalen

HubSpot CRM is gratis en dat blijft ook zo. Bovendien is het CRM-systeem supergebruiksvriendelijk. Wil je het zelf ontdekken? Vraag dan een gratis HubSpot CRM account aan. Je gratis HubSpot account blijft onbeperkt geldig. Probeer het dus zo lang uit als je wilt!

Ga gratis aan de slag

👉 TIP: Lees hier waarom HubSpot volgens ons een gouden medaille verdient.

HubSpot CRM is een standalone tool. Dat geldt ook voor de HubSpot Sales Hub en alle andere HubSpot Hubs. Maar samen vormen ze een krachtige combinatie. De HubSpot Sales Hub bestaat uit meerdere versies, waaronder een gratis basisversie.

De gratis HubSpot Sales Hub versie biedt al veel handige sales functionaliteiten. Heb je behoefte aan meer mogelijkheden? Schaal jouw systeem dan eenvoudig op met betaalde tools. Zo groeit het platform mee met jouw organisatie. Bovendien kun je kiezen voor hoeveel CRM-gebruikers je het systeem wilt upgraden. De gratis CRM-gebruikers profiteren zelfs van de functies van de betaalde licenties. 

De business van Lampengroothandel Bruins groeit als een speer. Het bedrijf is daarom aan een upgrade van het gratis HubSpot CRM toe. In totaal zijn er 50 CRM-gebruikers, maar dat zijn niet allemaal verkopers. 7 CRM-gebruikers hebben meer sales functionaliteiten nodig.

Jochem werkt op de sales afdeling. Hij is blij met zijn HubSpot Sales Hub uitbreiding. Met de handige extra tools is hij veel beter in staat om zijn doelstellingen te behalen. Op het dashboard houdt hij nauwkeurig alle afgesproken KPI's bij. 


Sinds een paar weken begeleidt hij stagiair Angelo. Stagiairs krijgen bij de lampengroothandel géén betaalde CRM-licentie. Het maakt niet zoveel uit. Jochem stelt met zijn betaalde licentie sales workflows, e-mail templates en sequenties in. Angelo kan deze nu met zijn gratis CRM-account gebruiken. Superhandig dus!

👉 TIP: Lees meer meer over de kosten van HubSpot.

Voordeel 3: Werk vanuit jouw eigen inbox

HubSpot biedt extensies voor Gmail en Outlook. Zo maak je vanuit jouw mailbox gebruik van de tools van de HubSpot Sales Hub. Je hoeft niet meer steeds heen en weer te schakelen tussen programma’s. 

Daarnaast kan HubSpot jouw mailbox volledig vervangen. Het is namelijk mogelijk om vanuit HubSpot e-mails te ontvangen en versturen. Maak dit nog makkelijker met handige e-mailsjablonen en tekstfragmenten.

Voordeel 4: Naadloze samenwerking met HubSpot CRM en andere Hubs

HubSpot CRM en de hubs voor Sales, Marketing en Service zijn standalone tools. De functies hiervan werken naadloos samen. Er is geen integratie of extra werk nodig. Alle gegevens worden automatisch gedeeld.

Het is de laatste maanden zo druk bij Energiebedrijf Green Air, dat de medewerkers bijna overstromen. Gelukkig is het marketingteam vandaag uitgebreid met een nieuwe collega. Stella laat enthousiast aan Leila zien hoe de HubSpot Marketing Hub automatisch leads genereert.

"Het CRM-systeem verzamelt automatisch gegevens van (toekomstige) klanten. Daar hebben we namelijk speciale workflows voor ingesteld. Op basis van buyer persona's stuurt het systeem persoonlijke en relevante informatie naar deze personen. Buyer persona's zijn profielen van ideale klanten, die we met ons team gemaakt hebben.

Het CRM-systeem weet precies wanneer het tijd is om nieuwe informatie te sturen. Toont een lead of klant interesse? Dan wordt de lead steeds warmer. De beste verkoopkansen draagt het CRM-systeem automatisch over aan onze verkopers Pieter, James en Floor. Zij ontvangen dan een verkooptaak om de lead op te volgen. De lead noem je dan sales qualified..."

De nadelen van HubSpot Sales Hub

De HubSpot Sales Hub heeft dus veel voordelen. Maar er zijn ook een paar nadelen. Ook deze zet ik voor je op een rij.

Nadeel 1: Nog niet zo robuust als HubSpot Marketing Hub

HubSpot is begonnen als marketing automatiseringsplatform. Het systeem blinkt hier nog steeds in uit. De ontwikkelaars hebben echter flink aan de weg getimmerd. Dankzij de verschillende hubs zijn de mogelijkheden erg uitgebreid. Het CRM-platform is tegenwoordig een compleet en allesomvattend systeem.  

De verschillende tools zijn goed doorontwikkeld. Maar ben je het werken met de HubSpot Marketing Hub gewend? Dan merk je nog wel wat verschillen met de sales software. Al worden deze verschillen wel steeds kleiner. Het van HubSpot voert namelijk voortdurend verbeteringen door. De functies van de Sales Hub worden daardoor steeds beter.

👉 TIP: Lees hier wat je met HubSpot kunt.

Nadeel 2: De prijs kan in eerste instantie afschrikken

In vergelijking met andere sales software is de HubSpot Sales Hub een krachtige en innovatieve tool. Dit is ook in de prijs te zien. De prijs kan daarom in eerste instantie afschrikken. Maar als we een gerichte berekening maken valt het vaak toch wel mee. Bovendien is het een onderhoudsvriendelijk systeem.

Er zijn meerdere versies van de HubSpot Sales Hub. Zo zijn er naast de gratis basisversie een starter, professional en enterprise editie. De kosten van deze licenties variëren van €46 - €110 per gebruiker per maand.

Bij de Enterprise-versie beschik je over álle mogelijkheden van de HubSpot Sales Hub. Daarnaast heb je natuurlijk nog steeds de gratis HubSpot CRM mogelijkheden. Het is dus mogelijk om de gratis en betaalde licenties te mixen.

Beddenspecialist Sleep Well heeft 100 medewerkers in dienst. Zij maken allemaal gebruik van HubSpot CRM. De 10 sales medewerkers hebben ook een Sales Hub Enterprise licentie.

Bekijk je dat in het totaalplaatje? Dan kosten deze 10 licenties gemiddeld € 11,10 per gebruiker per maand. Sleep Well beschikt voor dat bedrag dus over een volledig werkend CRM-systeem. Inclusief 10 Sales Hub Enterprise abonnementen.

Nieuwsgierig geworden naar HubSpot Sales Hub?

De HubSpot Sales Hub is krachtige sales software. De vele functionaliteiten ondersteunen jouw verkoopmedewerkers met hun werk. Samen met HubSpot CRM en/of andere hubs beschik je over de beste verkooptools.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Vraag dan vrijblijvend een demo aan. Wij laten je graag zien welke functies de HubSpot Sales Hub biedt. Natuurlijk geven we je dan ook gelijk passend advies.

New call-to-action

Ontvang updates per email