HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De voor- en nadelen van gratis HubSpot CRM

de voor en nadelen van gratis hubspot crm

Het klinkt misschien raar, maar HubSpot CRM is volledig gratis. Er zitten echt géén addertjes onder het gras. Het basissysteem is voor iedereen gratis te gebruiken en biedt tal van functionaliteiten.

Het gratis CRM-systeem is prima voor starters en MKB-bedrijven. Grotere bedrijven lopen sneller tegen beperkingen van het gratis CRM-systeem aan. Maar deze zijn eenvoudig op te lossen door verschillende betaalde functies aan te zetten. Het verdienmodel van HubSpot zit namelijk in de verschillende Hubs met betaalde functionaliteiten.

In dit artikel zet ik de voor- en nadelen van HubSpot CRM op een rij. Ook leg ik je kort uit hoe je jouw CRM-systeem uitbreidt met de verschillende Hubs.

Hoe zit het met de voor- en nadelen van gratis HubSpot CRM en de verschillende Hubs?

De basis van HubSpot is een gratis CRM-systeem. Deze basis kun je uitbreiden met verschillende betaalde Hubs. Deze Hubs bevatten allerlei handige sales, marketing en service functionaliteiten.

De Hubs zijn standalone tools. Het is dus niet verplicht om meerdere Hubs te gebruiken. Maar combineer je de functies van de verschillende Hubs? Dan haal je natuurlijk wel meer uit jouw organisatie. Met behulp van een goede CRM-strategie stel je jouw perfecte CRM-platform samen. Met alle functies die je wenst dus.

HubSpot CRM is zoals gezegd gratis. Eenmaal geïnstalleerd beschik je over alle mogelijkheden van het CRM-systeem. Ook zijn er gratis versies van de Sales Hub, Marketing Hub en Service Hub. Je krijgt dan de beschikking over een beperkt aantal functionaliteiten. Wil je meer of uitgebreidere functies? Dan moet je een betaalde versie nemen.

👉 TIP: Zoek je meer informatie over de kosten van de verschillende HubSpot licenties? Je vindt ze op onze pagina met HubSpot prijzen

Natuurlijk is het mogelijk om later pas de betaalde versies te nemen. HubSpot is heel flexibel. Opschalen is eenvoudig, óók qua aantal gebruikers. Bovendien kun je een aantal betaalde accounts combineren met een oneindig aantal gratis gebruikers. Stel dat je een groep van 50 gebruikers hebt. Dan zet je er bijvoorbeeld 10 op de ‘Pro’ suite en de overige 40 op gratis.

Je neemt dus alleen af wat je echt nodig hebt. Dit brengt de kosten van jouw investering natuurlijk flink naar beneden. Uiteraard behaal je jouw Return On Investment (ROI) zo ook sneller.

Klik hier voor de gratis HubSpot CRM demovideo

De voordelen van gratis HubSpot CRM op een rij

Een gratis CRM-systeem klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Toch is het waar en er zijn zelfs veel voordelen. Ik zet ze voor je op een rij en daarna ga ik ook in op de nadelen.

Voordeel: Het is gratis

HubSpot CRM is gratis en dit zal ook altijd blijven, zo verzekert HubSpot. Je kan een onbeperkt aantal gebruikers toevoegen. Daardoor kun je jouw gehele organisatie met het CRM-systeem laten werken. Zonder enige kosten.

Met het gratis CRM-systeem maak je gebruik van alle functies. Zonder beperkingen dus! Zo is het onder andere mogelijk om een onbeperkt aantal contacten in te voeren. Bovendien is de Outlook- of Gmail-extensie kosteloos.

Voordeel: Functie voor live chat

Live chatten is een grote opkomende trend. Steeds meer organisaties zetten het in. Het zorgt voor eenvoudig en snel contact tussen onbekenden, klanten en organisaties.

De mogelijkheid voor een live chat is bij HubSpot standaard beschikbaar is. De chatgesprekken voer je vanuit een speciale inbox. Tevens zijn er basis chatbot-functionaliteiten. 

Voordeel: Verkrijg betere inzichten met HubSpot CRM

HubSpot CRM houdt automatisch allerlei klantinteracties bij. Daardoor krijg je inzicht in het gedrag van jouw leads en klanten. Het platform geeft exact aan wanneer het tijd is voor een follow-up.

De Gmail- en Outlook-extensies geven inzicht in alle geopende e-mails (e-mailtracking). Je ziet of en wanneer er op links is geklikt (clicks). En of documenten uit de bijlage geopend zijn.

Bovendien kan je met het gratis HubSpot CRM ook websiteactiviteiten van een contactpersoon bekijken. Deze gegevens over de activiteiten op jouw website zijn standaard 7 dagen beschikbaar. Wel is het nodig om hiervoor een HubSpot-code in jouw website te plaatsen.

Alle websiteactiviteiten zijn uitgebreid te volgen met de betaalde Marketing Hub. En met de functies van de CMS Hub breid je jouw website mogelijkheden nog verder uit. Binnen een handomdraai bouw je jouw eigen data gedreven website als je dat wilt. Zonder de hulp van een professionele webdesigner dus!

👉 TIP: Weet je dat je zelf gratis een professionele website met HubSpot kunt bouwen? 

Voordeel: Maak het passend bij jouw organisatie

Veel CRM-systemen zijn niet of beperkt aan te passen. Dat geldt niet voor het gratis HubSpot CRM. Maak eenvoudig een onbeperkt aantal invoervelden aan. En houd eenvoudig de gegevens bij, die jouw organisatie gebruikt. Geen organisatie is hetzelfde. Een flexibel en toekomstbestendig CRM-systeem is dan wel zo prettig.

Voordeel: Geen integratie nodig met marketingsoftware

HubSpot CRM is naadloos geïntegreerd met de verschillende Hubs. Zo ook met de HubSpot Marketing Hub. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde database. Alle leads komen dus automatisch in je CRM-systeem terecht.

Jouw CRM-systeem geeft automatisch een melding wanneer een lead ‘sales qualified’ is geworden. Dat is het moment, waarop jouw verkoopafdeling de lead op kan gaan volgen. Daarnaast zijn er nog vele andere functionaliteiten.

Voordeel: Het kan ook met andere CRM-systemen werken

Het is ook mogelijk om HubSpot CRM te laten werken met een ander CRM-systeem. De gekoppelde CRM-systemen wisselen gegevens dan over en weer uit. Bijvoorbeeld met Microsoft Dynamics 365, Microsoft Navision of SAP. 

Bedrijven gebruiken HubSpot CRM bijvoorbeeld vanwege de eenvoudige werking en hoge gebruikersacceptatie. En daarnaast gebruiken zij nog een ander CRM-systeem voor andere behoeften. Bijvoorbeeld de CRM-module van het ERP-systeem.

Voordeel: Hoge gebruikersacceptatie

De hoge gebruikersacceptatie kwam in het vorige punt al aan de orde. HubSpot CRM is eenvoudig en overzichtelijk van opzet. Dat komt de gebruikersacceptatie natuurlijk ten goede. Is de CRM-omgeving goed ingericht? Dan kunnen medewerkers al na één workshop goed met het systeem overweg.

Voordeel: Groot aantal app integraties beschikbaar

Zoals eerder gezegd is HubSpot relatief nieuw, maar er zijn continu systeemupdates. Naast de vele updates zijn er ook tal van integraties beschikbaar. Bijvoorbeeld voor jouw ERP of boekhoudprogramma.

De meeste systemen waar standaard integraties voor zijn koppel je naadloos aan jouw Hubspot-platform. Het aantal te koppelen systemen breidt HubSpot bovendien maandelijks uit. Gebruik je al bepaalde apps binnen jouw organisatie? Zoals GoToWebinar, Salesforce, SurveyMonkey, Eventbrite, Teams en Slack? Dan kun je deze apps dus vrij snel en makkelijk koppelen.

En is er nog geen koppeling beschikbaar? Dan is een maatwerk koppeling ook mogelijk. Wij van Systony hebben in eigen huis meerdere herbruikbare koppelingen ontwikkeld. Grote kans dus dat jouw maatwerk koppeling er al tussen zit!

Veel van de nieuwe ontwikkelingen komen vanuit HubSpot zelf. Maar het grote netwerk aan HubSpot partners draagt ook bij aan het groeiende platform. Dit netwerk helpt HubSpot met het verbeteren van alle tools en mogelijkheden. 

Een goed voorbeeld hiervan is de WhatsApp-integratie, die recentelijk is uitgebracht. De integratie is ideaal voor organisaties waar klantenservice activiteiten via WhatsApp lopen. Is WhatsApp gekoppeld? Dan slaat HubSpot alle WhatsApp-gesprekken in de contactprofielen van jouw klanten op.

New call-to-action

De nadelen van gratis HubSpot CRM op een rij

Naast de vele voordelen heeft HubSpot CRM ook een aantal nadelen. Ook deze zet ik voor je op een rij:

Nadeel: HubSpot CRM is nog relatief nieuw

HubSpot CRM is nieuw en innovatief. In vergelijking met andere grote CRM-partijen heeft het nog relatief weinig ervaring. Hierdoor loop je bij HubSpot CRM soms nog tegen beperkingen aan. Daarbij moet wel gemeld worden dat het gaat om een gratis basissysteem. Het aantal functionaliteiten neemt fors toe bij het gebruik van de betaalde Hubs.

Het tegenovergestelde geldt voor de Marketing Hub van HubSpot. Dit is juist een van de meest toonaangevende marketing automatiseringstools op de markt! Onafhankelijke partijen beoordelen HubSpot ontzettend goed, onderzoeksbureau Gartner bijvoorbeeld. Het gaat er dus maar net om wat je precies met jouw CRM-systeem wilt bereiken.

HubSpot CRM blijft zich hard door ontwikkelen. Met regelmaat voert het updates uit. Continu verbeteren de functionaliteiten en regelmatig komen er nieuwe functies bij. Bovendien is het absoluut het allergebruiksvriendelijkste allround CRM-platform dat er is. Zowel voor de gebruikers als voor de IT-afdeling. Er is nauwelijks externe technische ondersteuning nodig. 

Nadeel: Het is een basissysteem

Het gratis HubSpot CRM is een kosteloos basissysteem. Het is daarom ideaal voor starters en MKB-bedrijven. Grotere bedrijven of bedrijven met bepaalde specifieke wensen lopen al snel tegen beperkingen aan. Althans... van het basissysteem.

Wil je van HubSpot CRM een uitgebreider systeem maken? Dan zijn hier eindeloos veel mogelijkheden voor. HubSpot biedt namelijk Hubs aan voor Sales, Marketing en Service. De Hubs hebben verschillende versies. Je kiest dus voor de versie met de functies, die jouw organisatie nodig heeft.

Bovendien zijn de Hubs schaalbaar en flexibel. Zo kan je bijvoorbeeld met 100 medewerkers gebruik maken van het gratis CRM-systeem. Tegelijkertijd maken maar 20 verkoopmedewerkers gebruik van de betaalde Sales Hub. 5 Marketingmedewerkers profiteren ondertussen van de betaalde Marketing Hub.

Nadeel: Beperkt aantal contacten bij gebruik Marketing Hub

Bij het gratis HubSpot CRM kan je een onbeperkt aantal contacten invoeren. Dit onbeperkte aantal geldt echter niet voor alle Hubs. Breidt je HubSpot CRM uit met een betaalde Hub? Dan geldt het maximum aantal contacten van die Hub. Voor de Marketing Hub Professional ligt dit maximum op 1000 contacten. Wel is het mogelijk om het maximum aantal contacten tegen betaling te verhogen.


Is gratis HubSpot CRM iets voor jouw organisatie?

HubSpot CRM is gratis en beschikt over tal van functionaliteiten. Probeer het uit en vraag een gratis HubSpot CRM-account aan. Wij bieden je daarnaast een gratis adviesgesprek aan om je op een succesvolle implementatie voor te bereiden.

Uiteraard kunnen wij je ook informeren over de mogelijkheden van de verschillende Hubs. Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

New Call-to-action

Ontvang updates per email