De voor- en nadelen van gratis HubSpot CRM

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 24-04-19

voordelen-nadelen-hubspot-crm
Het klinkt wellicht raar, maar HubSpot CRM is echt volledig gratis en er zitten geen addertjes onder het gras. HubSpot CRM is een basissysteem dat voor iedereen gratis te gebruiken is en tal van functionaliteiten biedt. Het systeem is ideaal voor starters en MKB-bedrijven. Grotere bedrijven lopen sneller tegen beperkingen aan van het gratis CRM, maar deze zijn eenvoudig op te lossen door verschillende betaalde functies aan te zetten. Het verdienmodel van HubSpot zit namelijk in de verschillende Hubs die worden aangeboden.

In dit artikel zet ik de voor- en nadelen van HubSpot CRM op een rij en leg ik kort uit hoe de verschillende Hubs een uitbreiding kunnen vormen op het CRM-systeem.

Hoe zit het met gratis CRM en de Hubs?

HubSpot bestaat in de basis uit CRM en kan uitgebreid worden met verschillende hubs; namelijk Sales, Marketing en Service. De hubs zijn standalone tools waardoor het niet verplicht is om meerdere te gebruiken, al biedt een combinatie van meerdere hubs wel een groot voordeel waarmee je meer uit je organisatie kan halen.

HubSpot CRM is zoals gezegd gratis, hierbij beschik je over alle mogelijkheden van het systeem. Ook zijn er gratis versies van de Sales-, Marketing- en Service Hub. Hier gaat het echter wel om een beperkt aantal functionaliteiten. Als je meer of uitgebreidere functies wil, dan moet je een betaalde versie nemen.

Het is ook altijd mogelijk om later pas de betaalde versies te nemen. HubSpot is heel flexibel en opschalen is heel eenvoudig, ook qua aantal gebruikers. Daarnaast staat HubSpot toe om een aantal betaalde accounts te combineren met een oneindig aantal gratis gebruikers. Zo kun je bijvoorbeeld van een groep van 50 gebruikers er 10 op de ‘Pro’ suite zetten en de overige 40 gebruikers op gratis, dit brengt de investering flink naar beneden en behaal je een snellere ROI.

De voordelen op een rij

Gratis CRM klinkt bijna te mooi om waar te zijn, toch is het waar en heeft het zelfs vele voordelen. We zetten de voordelen voor je op een rij. Daarna gaan we ook in op de nadelen.

Voordeel: Het is gratis
HubSpot CRM is gratis en zal dit ook altijd blijven, zo verzekert HubSpot. Je kan een onbeperkt aantal gebruikers toevoegen, wat betekent dat je jouw hele organisatie met CRM kan laten werken. Zonder enige kosten. Ook kan je binnen het gratis CRM gebruik maken van alle functies, zonder beperkingen. Zo is het onder andere mogelijk om een onbeperkt aantal contacten in te voeren en is de Outlook- of Gmail-extensie kosteloos.

Voordeel: Functie voor live chat
Live chat is een grote opkomende trend, ook de komende jaren wordt er verwacht dat veel organisaties dit in zullen zetten. Het zorgt voor eenvoudig en snel contact tussen onbekenden, klanten en organisaties. Een groot voordeel van HubSpot is dat de mogelijkheid voor een live chat standaard beschikbaar is. Vanuit een speciale inbox kunnen de chatgesprekken worden gevoerd. Tevens zijn er basis chatbot functionaliteiten, waarmee je klanten en bezoekers nog beter kan helpen.

Voordeel: Verkrijg betere inzichten met HubSpot CRM
HubSpot CRM houdt automatisch klantinteracties bij, zorgt voor inzicht in klantgedrag en geeft aan wanneer het tijd is voor een follow-up.

De Gmail- en Outlook-extensies geven inzicht in geopende e-mails (e-mailtracking), of er op links wordt gekikt (clicks), en of documenten uit de bijlage worden geopend.

Tot slot kan je met gratis HubSpot CRM ook websiteactiviteiten van een contactpersoon bekijken. Deze gegevens over activiteiten op jouw website zijn zeven dagen beschikbaar. Wel is het nodig om hiervoor een HubSpot-code in jouw website te plaatsen. Met de betaalde Marketing Hub zijn alle websiteactiviteiten uitgebreid te volgen.

Voordeel: Maak het passend bij jouw organisatie
Waar veel CRM-systemen niet of beperkt aangepast kunnen worden, heeft het gratis HubSpot CRM dit niet. Je kan eenvoudig een onbeperkt aantal invoervelden aanmaken, zodat je de gegevens bij kunt houden die jouw organisatie gebruikt. Geen organisatie is hetzelfde, een flexibel CRM-systeem is dan wel zo prettig.

Voordeel: Geen integratie nodig met marketingsoftware
HubSpot CRM is naadloos geïntegreerd met de verschillende Hubs, zo ook met de HubSpot Marketing Hub. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde database, alle leads komen hiermee automatisch in je CRM-systeem. Er wordt automatisch een melding gegeven wanneer een lead ‘sales qualified’ is geworden en opgevolgd moet worden. Daarnaast zijn er nog vele andere functionaliteiten.

Voordeel: Het kan ook met andere CRM-systemen werken
Indien gewenst, is het ook mogelijk om HubSpot CRM te laten werken met een ander CRM-systeem. Deze zijn te koppelen, waardoor gegevens over en weer worden uitgewisseld. Er zijn bedrijven die bijvoorbeeld HubSpot CRM gebruiken vanwege de eenvoudige werking en hoge gebruikersacceptatie, maar daarnaast nog een ander CRM-systeem gebruiken voor specifieke andere behoeften.

Voordeel: Hoge gebruikersacceptatie
De hoge gebruikersacceptatie kwam in het vorige punt al aan de orde. HubSpot CRM is eenvoudig en overzichtelijk van opzet, wat de gebruikersacceptatie ten goede komt. Nadat de CRM-omgeving goed is ingericht, kunnen medewerkers al na een workshop goed met het systeem overweg.

Voordeel: Groot aantal app integraties beschikbaar
Zoals eerder gezegd is Hubspot relatief nieuw en werkt continue aan systeem updates. Naast deze updates zijn er ook tal van integraties beschikbaar welke naadloos gekoppeld kunnen worden aan Hubspot. Denk hierbij aan apps die al gebruikt worden binnen jouw organisatie zoals GoToWebinar, SalesForce, SurveyMonkey, Eventbrite en Slack. Naast de nieuwe ontwikkelingen vanuit Hubspot zelf draagt het grote netwerk aan Hubspot partners ook bij aan dit groeiende platform welke ook app integraties kunnen maken op basis van de behoeften van de markt. Een goed voorbeeld hiervan is de WhatsApp-integratie die recentelijk is uitgebracht. De integratie is ideaal voor organisaties waar klantenservice activiteiten via WhatsApp lopen, deze gesprekken worden vervolgens opgeslagen op het contactenprofiel in Hubspot.


De nadelen op een rij

Naast vele voordelen, zijn er ook een aantal nadelen aan HubSpot CRM. Ook deze zetten we voor je op een rij.

Nadeel: HubSpot CRM is nog relatief nieuw
HubSpot CRM is nieuw en innovatief, maar heeft ook nog relatief weinig ervaring in vergelijking met andere grote CRM-partijen. Hierdoor loop je bij HubSpot CRM soms nog tegen beperkingen aan. Daarbij moet wel gemeld worden dat het gaat om een gratis basissysteem, waarbij de functionaliteiten fors toenemen bij het gebruik van betaalde Hubs. Het tegenovergestelde is waar met de Marketing Hub van Hubspot, dit is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende marketing automatiseringstools op de markt.

HubSpot CRM blijft zich door ontwikkelen en voert met regelmaat updates uit. Bij deze updates worden functionaliteiten verbetert en komen er ook met regelmaat nieuwe functies bij. 

Nadeel: Het is een basissysteem
Het gratis HubSpot CRM is een kosteloos basissysteem, ideaal voor starters en MKB-bedrijven. Grotere bedrijven of bedrijven met bepaalde specifieke wensen lopen al snel tegen beperkingen aan.

Als je van HubSpot CRM een uitgebreider systeem wil maken, dan zijn hier mogelijkheden voor. HubSpot biedt namelijk Hubs aan voor Sales, Marketing en Service. De Hubs hebben verschillende versies, waarbij gekeken kan worden naar de functies die jouw organisatie nodig heeft. De Hubs zijn tevens schaalbaar en flexibel. Zo kan je bijvoorbeeld met 100 medewerkers gebruik maken van CRM, terwijl 20 verkoopmedewerkers maar gebruik maken van de betaalde Sales Hub en 5 marketingmedewerkers van de betaalde Marketing Hub.

Nadeel: Beperkt aantal contacten bij gebruik Marketing Hub
Bij het gratis HubSpot CRM kan je een onbeperkt aantal contacten invoeren. Dit onbeperkte aantal geldt echter niet voor alle Hubs. Wanneer je HubSpot CRM uitbreidt met een betaalde Hub, dan zal het maximum aantal contacten van de Hub gaan gelden. Voor Marketing Hub Professional ligt dit maximum op 1000 contacten. Wel is het mogelijk om, tegen betaling, het maximum aantal contacten te verhogen.


Gratis HubSpot CRM iets voor jouw organisatie?

HubSpot CRM is gratis en beschikt over tal van functionaliteiten. Vraag een gratis HubSpot CRM-account aan. Wij bieden je daarnaast een gratis adviesgesprek aan, om je voor te bereiden op een succesvolle implementatie.

Uiteraard kunnen wij je ook informeren over de mogelijkheden van de verschillende Hubs. Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op!

Vraag gratis een account aan voor HubSpot CRM

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.