Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Verbeter je verkoopproces met CRM-data

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 18-2-21 14:09

CRM-data gebruiken voor betere verkopen

Een groot voordeel van een CRM-systeem? De eenvoudige toegang tot centraal gelegen klantgegevens. Doordat deze informatie steeds beter bereikbaar is, kan een verkoper deze inzichten sneller meenemen in het verkoopproces om sneller en betere resultaten te behalen.

In dit artikel geef ik je drie voorbeelden waarin je CRM-data als verkoper effectief inzet.

Voor een verkoper kan een CRM-implementatie soms afschrikken. Het lijkt veel werkt en ze moeten hun huidige werkwijze compleet omgooien. Daar zitten de meeste mensen sowieso niet op te wachten.

Maar wat nou als ik je vertel dat het gebruik van een CRM het écht waard is? Geef verkopers direct toegang tot historische verkoopgegevens, zoals contactgegevens, kooppatronen, eerdere bestellingen en andere waardevolle data.

Door het toegankelijk maken van de informatie zal je al snel resultaten zien. Als verkoper kan je namelijk leads snel en effectief opvolgen met de benodigde informatie. 📈

Ik vertel je hoe je dat doet. Pas je CRM-data toe in je verkoopproces op de volgende drie manieren:

1. Lead nurturing

We beginnen gelijk met een krachtige manier om je toekomstige klanten aan je te binden. Met lead nurturing stuur je een reeks geautomatiseerde e-mails met waardevolle informatie over jouw organisatie en hoe jij ze precies kan helpen. De HubSpot Marketing Hub biedt hier vergaande mogelijkheden in. 

Op deze manier maak je een lead al wat warmer en herkennen ze je als je de lead opvolgt. Dit maakt je uiteindelijke verkoopproces een stuk makkelijker en efficiënter.

Meer informatie over lead nurturing vind je in dit artikel.

2. Lead scoring

Nog efficiënter aan het werk als verkoper? Pas lead scoring toe om je leads te kwalificeren. Je leads krijgen punten als zij iets downloaden op je website of verschillende pagina’s hebben bezocht.

Met een automatiseringssysteem als HubSpot stuur je geautomatiseerd taken en e-mails naar je verkoopteam om een gekwalificeerde lead op te volgen. Zo voorkom je dat je tijd verspilt aan leads die helemaal geen interesse hebben getoond in jouw product of dienst.

Lees alles over het toepassen van lead scoring in dit artikel.

3. Verkoopvoorspellingen

Wanneer je op zoek bent naar het juiste CRM-systeem voor jouw organisatie, kies dan voor een CRM met goede analyse- en rapportagefuncties. Dit is namelijk belangrijke data om verkooppatronen te herkennen en dus je toekomstige verkopen te voorspellen.

Deze data maakt je verkoopvoorspellingen juist en betrouwbaar. Dit is essentieel om de rest van je verkoopteam te motiveren om meer realistische targets te behalen. Met een CRM-systeem verhoog je de productiviteit van je verkopers, maar je maakt ook het verkoopproces efficiënter waardoor je als organisatie groeit.

Welk CRM-systeem past bij jou?

Is jouw verkoopteam groter dan 5 personen? Ga dan voor een krachtig maar gebruiksvriendelijk CRM-systeem zoals HubSpot CRM. Mijn collega en ik vertellen je er in deze video meer over:

 

Bekijk ook onze volledige HubSpot CRM demo:HubSpot CRM demo

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

HubSpot Marketing Hub – Hoe zit het met marketing contacten?

Ben je een HubSpot Marketing Hub-gebruiker? Maak kennis met marketing contacten. Waar je voorheen met de HubSpot Marketing Hub...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 29 maart, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021