HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

10 Veel gestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Alle veelgestelde vragen over HubSpot CRM, HubSpot Marketing, HubSpot Sales en HubSpot service Hub worden hier behandeld.

Jouw organisatie effectief laten groeien met relatiebeheer, marketing, sales en service? HubSpot is daar het perfecte instrument voor, wist je dat? De software van HubSpot ondersteunt jou namelijk met je werkzaamheden. Grotendeels gebeurt dat automatisch. Jouw werk (en dat van je collega's) wordt daardoor een stuk makkelijker. Bovendien bespaar je zo erg veel tijd.

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt. Hieronder hebben we daarom 10 veel gestelde vragen van HubSpot-gebruikers voor je verzameld.

Vraag 1: Wat is het verschil tussen HubSpot en andere marketingsoftware?

Vraag 2: Tracking advertenties in HubSpot en tracking advertenties in Facebook en Google accounts. Wat is het verschil?

Vraag 3: Welke advertenties kan ik met de advertentietool beheren?

Vraag 4: Hoe maak ik een succesvolle landingspagina?

Vraag 5: Wat is het gemiddelde openpercentage voor e-mails? En wat is de gemiddelde klikfrequentie?

Vraag 6: Hoe gebruik ik mijn buyer persona’s in HubSpot voor marketing?

Vraag 7: Hoe vaak moet ik bloggen?

Vraag 8: Wat publiceer ik op mijn sociale media kanalen?

Vraag 9: Wat is het beste moment om iets op mijn sociale media kanalen te plaatsen?

Vraag 10: Wanneer geef ik een lead door aan de verkoopafdeling?

Vraag 1: Wat is het verschil tussen HubSpot en andere marketingsoftware?

HubSpot is de marktleider van inbound marketing en sales software. De software is modulair opgebouwd. Het CRM-systeem - de basis van jouw HubSpot-platform - is gratis. Daarin is HubSpot uniek.

Loop je tegen de beperkingen van de gratis functies aan? Dan breid je het eenvoudig uit met betaalde functies van de verschillende Hubs:

✯ HubSpot Marketing Hub
✯ HubSpot Sales Hub
✯ HubSpot Service Hub
✯ HubSpot CMS Hub
✯ HubSpot Operations Hub

Met het complete pakket stem je de processen van verschillende afdelingen optimaal op elkaar af. Interne communicatie knelpunten verdwijnen als sneeuw voor de zon. En klantgericht ondernemen is nog nooit zo makkelijk geweest!

Bij een inbound strategie zet je jouw (toekomstige) klanten centraal. Je gaat uit van hun wensen en behoeften (niet je producten of diensten). Aan welke informatie heeft jouw doelgroep behoefte? Hoe kun je het beste ondersteunen? Hoe zorg je voor de beste klantbeleving? Subtiel bouw je aan je klantrelaties en het vertrouwen. En zo zorg je ervoor, dat mensen uiteindelijk iets bij jou afnemen. 

Een belangrijke tool bij inbound marketing is Marketing Automation (marketingautomatisering). De Marketing Hub bevat fantastische tools om meer leads te genereren.

Met behulp van lead nurturing en lead scoring maak je jouw leads langzaam klaar voor opvolging. Dankzij de (geautomatiseerde) verkooptools van de Sales Hub sluit jouw verkoopafdeling daarna makkelijker deals. Tenslotte zijn er ook nog servicetools om jouw klanten tevreden te houden. Geweldige tools om jouw organisatie effectief te laten groeien dus!

Op dashboards houd je alle resultaten eenvoudig bij. Zo heb je altijd inzicht en overzicht. HubSpot helpt je bij het plannen en organiseren van je taken. Hierdoor ben je in staat om jouw dienstverlening continu te verbeteren. En je kunt natuurlijk veel sneller bijsturen als dat nodig is. Kortom, je verzamelt niet alleen data. Je zet het ook nog eens slim in!

Er zijn ook andere CRM-systemen, die marketingautomatisering bieden. Maar onze ervaring is dat geen enkel softwarepakket zo gebruiksvriendelijk als HubSpot is. HubSpot heeft het volledige platform in eigen huis ontwikkeld. Alles werkt hetzelfde en ziet er hetzelfde uit. Iedereen leert er daarom zo mee werken. Ook voor het onderhoud heb je weinig of geen externe expertise nodig.

Andere CRM-platformen zijn vaak groot geworden door tools van andere organisaties te kopen. Dat zie je terug in de software. Functies zien er anders uit of praten niet lekker met elkaar. Dit soort software is vrijwel altijd lastiger te begrijpen en te onderhouden. Het maakt de software meestal ook kostbaarder (implementatie en onderhoud). Vooral als er veel maatwerk in zit.

Verder biedt HubSpot veel tools, die andere marketingautomatiseringssystemen niet hebben. Zoals:

  • Het beheren van je sociale media kanalen vanuit je CRM-systeem. Plan bijvoorbeeld je posts op LinkedIn, Facebook en Instagram vooruit.

  • Eenvoudig landingspagina's creëren, formulieren toevoegen en koppelen aan je website. Met de drag-and-drop-editor sleep je alle elementen zo naar de juiste plek.

  • Een website die in jouw CRM-systeem geïntegreerd is. Een professioneel visitekaartje, dat tegelijkertijd een fantastische leadmachine is!

  • Een uitgebreid ticketsysteem voor het afhandelen van al jouw servicetaken. Met servicetickets orden en organiseer je alle klantvragen op één plek.

  • Intelligente chatbots en live chatsoftware om je klanten nog beter te bedienen.

  • Beheer al je advertenties op één plaats. De advertentietool van HubSpot bespaart je enorm veel tijd!

  • Verkooptools waar je van zult smullen. Zoals sales sequenties (reeksen automatische sales activiteiten) en een offertetool met dynamische content

  • Er zijn tal van standaard koppelingen beschikbaar. Ideaal voor als je jouw andere softwarepakketten wilt koppelen!

  • Hulp bij het schoonhouden van jouw data. Data is immers de basis van je gehele bedrijfsvoering! Artificial Intelligence (AI) is daarom onmisbaar bij een goed all-in-one CRM-systeem. 

Wil je meer weten over de Marketing Hub? Bekijk dan deze video:

 

TIP: Hoe selecteer je een goede CRM-leverancier? Het is verstandig om eerst een CRM-strategie te maken!

Vraag 2: Tracking advertenties in HubSpot en tracking advertenties in Facebook en Google accounts. Wat is het verschil?

Herken je dat? Advertenties die steeds weer naar voren komen. Het lijkt wel alsof ze jou achtervolgen. Toevallig heb je net iets over een soortgelijk onderwerp gelezen. Dit komt door advertentie tracking. Zelf kun je het natuurlijk ook slim inzetten. Hoe scoren jouw online advertenties? Wie klikken erop? Hoeveel websitebezoekers levert een advertentie op? En tot hoeveel klanten leidt dit uiteindelijk? Dankzij advertentie tracking achterhaal je eenvoudig hoe mensen op jouw advertenties reageren.

Bij het tracken van advertenties verzamelt jouw CRM-systeem gegevens. Het gebruikt daar onder andere cookies voor. Cookies zijn mini-bestandjes, die in je webbrowser op jouw computer worden opgeslagen. Zo wordt jouw IP-adres bijvoorbeeld onthouden. Bij een volgend bezoek aan de website herkent het CRM-systeem je daarom meteen. Soms is dat best handig. Bijvoorbeeld als je een formulier invult. Dan worden bepaalde gegevens alvast automatisch voor je ingevuld.

De gegevens van jouw websitebezoekers kun je vervolgens analyseren op een dashboard. Zo krijg je natuurlijk een fantastisch klantinzicht. Dit helpt je bijvoorbeeld om klantbehoeften in kaart te brengen. Gerichter te adverteren. En om de content op jouw website nog beter af te stemmen.

Het tracken van advertenties in HubSpot is eenvoudiger dan via Facebook of Google. HubSpot voegt namelijk automatisch een trackingcode toe aan jouw advertenties. Hiermee monitor je alle activiteiten rondom jouw advertenties. HubSpot bewaart deze data netjes voor je in je CRM-systeem.

Bovendien kun je alle advertenties van meerdere advertentie-accounts tegelijkertijd bijhouden in HubSpot. Superhandig, voor als je de opbrengst van advertenties wilt vergelijken! Deze tool bespaart je dan echt veel tijd.

adverteren met HubSpot in vergelijking met facebook en google - 10 veel gestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Google- en Facebook hebben ook goede advertentie tracking tools. Je krijgt een diepgaand inzicht in hoe jouw advertenties presteren. Maar je hebt geen compleet overzicht van al je advertenties. Je ontvangt alleen rapporten van je individuele advertentie accounts. Als marketeer moet je hierbij dus door elk los account heengaan. De verkregen informatie moet je vervolgens apart analyseren. 

Vraag 3: Welke advertenties kan ik met de advertentietool beheren?

Een belangrijke tool van HubSpot is de advertentietool. Heb je jouw Google Ads, Facebook Ads of LinkedIn Ads accounts aan HubSpot gekoppeld? Dan worden je advertenties automatisch gesynchroniseerd met HubSpot. Vanaf je Ads Dashboard in HubSpot beheer je nu al je advertenties van jouw gekoppelde advertentiekanalen. Superhandig!

  • Google: Volg je advertenties van Google en de rapportagegegevens (klikken, impressies) van Youtube. Sommige advertentietypes worden helaas niet ondersteund. Dat komt door API-beperkingen.

  • Facebook: Volg en analyseer je Facebook- en Instagramadvertenties in HubSpot. Helaas lukt dat ook hier niet bij alle advertenties door API-beperkingen. 

  • LinkedIn: Track de meeste van je LinkedIn advertenties in HubSpot. Bij carrousel en InMail-advertenties is dit helaas niet mogelijk. Daarnaast kun je jouw LinkedIn advertentie formulieren promoten. HubSpot slaat ze automatisch op als ze worden ingevuld.

Kan HubSpot een advertentie niet volgen? Dan rapporteert HubSpot wel de basisinformatie, zoals klikken en impressies. Maar het slaat geen contactgegevens op van mensen, die erop klikken. Meer informatie over de mogelijkheden en beperkingen vind je op de website van HubSpot.

Vraag 4: Hoe maak ik een succesvolle landingspagina?

Landingspagina’s zijn superbelangrijk bij leadgeneratie. Hierop breng je namelijk jouw ultieme boodschap over aan je doelgroep. Je stimuleert jouw websitebezoekers om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld om meer over jouw producten of diensten te weten te komen.

Deze acties noem je calls-to-action. Op je landingspagina's plaats je daarom formulieren met call-to-action-buttons. Het doel hiervan is dat jouw websitebezoekers hun contactgegevens achterlaten. 


Voorbeeld call-to-action button - 10 veel gestelde vragen van HubSpot-gebruikers

Succesvolle landingspagina's bevatten de volgende elementen:

  • Een duidelijke boodschap

De boodschap die je overbrengt moet duidelijk en makkelijk te begrijpen zijn. Denk daarom goed na over welke boodschap je overbrengt. Bijvoorbeeld als je een gratis te downloaden e-book aanbiedt. Of als mensen zich voor jouw webinar kunnen inschrijven.

  • Een gevoel van veiligheid

Is jouw websitebezoeker bereid om zijn of haar contactgegevens achter te laten? Dan is het voor deze persoon natuurlijk belangrijk dat je deze contactgegevens veilig opslaat.

Creëer daarom een gevoel van veiligheid op je landingspagina's. Zorg dat mensen zich comfortabel voelen bij het invullen van jouw formulieren. Voeg bijvoorbeeld een goed privacy statement toe. En vertel duidelijk wat er met de contactgegevens gedaan wordt.

  • Laagdrempelige conversie

Landingspagina's zijn de websitepagina's, waarop jouw websitebezoekers converteren naar leads. Via een formulier laat een bezoeker zijn of haar gegevens hier achter. Welke velden voeg je aan jouw formulier toe? Bezoekers laten liever niet te veel gegevens achter. Waarom zijn er bijvoorbeeld adresgegevens nodig om een nieuwsbrief te ontvangen? Of zelfs een telefoonnummer?

Stem de informatie die je opvraagt af op wat je aanbiedt. Wil iemand graag een prijsindicatie ontvangen en is telefonisch contact gewenst? Dan kun je meer gegevens opvragen dan als iemand alleen jouw nieuwsbrief wil lezen. Hierbij houd je natuurlijk ook rekening met de regels van de AVG!

TIP: Klik hier voor een overzicht van de meest gestelde vragen over landingspagina’s.

Vraag 5: Wat is het gemiddelde openpercentage voor e-mails? En wat is de gemiddelde klikfrequentie?

E-mailmarketing is nog steeds succesvol. Maar veel mensen ontvangen tegenwoordig wel een overload aan e-mails. Je moet zorgen dat jouw e-mails opvallen en niet in de spambox terecht komen! Gelukkig zijn hier de nodige trucs voor. Allereerst moet je een aantrekkelijke campagne ontwerpen, die conversies oplevert. Met behulp van rapportages houd je vervolgens het openpercentage en de klikfrequentie in de gaten.

Het openpercentage is het percentage ontvangers, dat jouw e-mail geopend heeft. Zonder de bounces (de e-mails, die niet aangekomen zijn). Als alle ontvangers jouw e-mail openen bedraagt dit percentage 100%. Maar dat komt natuurlijk (bijna) nooit voor.

Een klikfrequentie noem je ook wel een click-through rate (CTR). Dit is het percentage ontvangers (zonder bounces), dat op op een link in jouw e-mail klikt. Een Click to open rate (CTO) vertelt je hoeveel personen jouw e-mail daadwerkelijk geopend hebben.

Stel dat je jouw e-mail naar 1.050 mensen hebt gestuurd. Je hebt 50 bounces. Dat betekent dat 1.000 e-mails zijn aangekomen. 7 Ontvangers hebben op een call-to-action button met een link geklikt. Dan bedraagt de klikfrequentie 0,7%. 

De CTO bereken je als volgt: aantal kliks in je e-mail / aantal geopende e-mails x 100.
Stel dat er 1.000 e-mails zijn aangekomen. 300 Mensen hebben jouw e-mail daadwerkelijk geopend. Bovendien hebben 100 ontvangers op een link geklikt. Dan bedraagt de CTO dus 33% (100 / 300 x 100).

Een klikfrequentie vertelt je hoe interessant de ontvangers de informatie van jouw e-mail vinden. Maar wat is nou een goede klikfrequentie? Dat is een lastige vraag. Het hangt onder andere van jouw branche en het onderwerp af. Maar op Internet kun je wel gemiddelde klikfrequenties van branches vinden. Bijvoorbeeld op de website van Smart Insights

Wijken de openpercentages en de klikfrequenties van jouw e-mails veel van de gemiddelden af? Dan is het belangrijk om je e-mailcampagnes te optimaliseren

  • Het gemiddelde openpercentage voor e-mails ligt tussen 15% en 25%.
  • De gemiddelde klikfrequentie voor e-mails bedraagt 2,5%.
  • Het gemiddelde click-to-openpercentage ligt tussen 20% en 30%.

TIP: In dit blog vertellen we je hoe je opvalt in de mailbox: Binnenkort is het Valentijnsdag. 15 Tips om op te vallen in de mailbox.

Openpercentages en klikfrequenties kun je trouwens ook bijhouden voor je advertenties en websitepagina's. Adverteer je in Google? Dan draagt de klikfrequentie zelfs bij aan de Google-positie van jouw advertenties! Google vergelijkt namelijk de daadwerkelijke klikfrequentie met de verwachte klikfrequentie.

Scoor je hierbij laag? Dan daalt jouw advertentiepositie. En dat werkt ook door bij je nieuwe advertenties! Daarnaast bepaalt Google of de inhoud van je advertenties relevant genoeg is. Optimaliseer je advertenties daarom ook goed!

TIP: Meer over de werkwijze van Google vind je in dit artikel: 8 bronnen voor goede zoekwoorden.

Vraag 6: Hoe gebruik ik mijn buyer persona’s in HubSpot voor marketing?

Je hebt vast al wel eens gehoord van inbound marketing. Traditionele marketing is outbound. Je schreeuwt hierbij van de daken hoe goed jouw producten en/ of diensten zijn. Bijvoorbeeld met een billboard langs de weg, een bioscoopreclame of een radio commercial. Inbound marketing is veel subtieler. Je richt je hierbij  op de individuele wensen en behoeften van jouw doelgroep. Jouw (toekomstige) klanten zet je dus centraal.

Hoe je dit doet? Je stelt buyer persona’s op. Dat zijn een soort profielen van jouw ideale klanten. Deze profielen helpen jou om je informatie goed af te stemmen. Daarnaast beschik je over allerlei tools om jouw doelgroep met deze informatie te bereiken. Zoals marketing automation tools. Denk hierbij bijvoorbeeld aan workflows, lead nurturing en lead scoring. 

In deze video vertellen Maarten en Martijn je wat Marketing Automation is. En hoe het jou als ondernemer helpt.


Vraag 7: Hoe vaak moet ik bloggen?

Hoe vaak moet je bloggen om meer bezoekers en (toekomstige) klanten aan te trekken? Op Internet kom je veel tegenstrijdige antwoorden tegen. Eigenlijk is er geen eenduidig antwoord. Het hangt namelijk van je eigen doelstellingen en situatie af. 

  • Hoeveel tijd heb je om goede blogs te schrijven? Stel dat je iedere week 6 blogs publiceert. Maar de inhoud ervan is waardeloos. De tekst is niet goed opgebouwd en de zinnen lezen niet lekker. Wat heb je hier dan aan?

    De kwaliteit van je blogs is belangrijker dan de hoeveelheid blogs. Om je lezers te boeien èn voor de ranking ervan in Google! Creëer daarom alleen waardevolle en relevante content waar je bezoekers voor terugkeren. Deel informatie waar je lezers echt wat aan hebben.

    Start je met bloggen? Dan gaan je lezers daarop rekenen. Volgers verwachten, dat je regelmatig nieuwe blogs publiceert. Zorg dus dat je blijft bloggen en dat je dit consistent doet. Plaats je bijvoorbeeld iedere week 1 blog? Blijf dit dan volhouden. Google beloont je trouwens als je regelmatig nieuwe content publiceert. 

    TIP: Bepaal eerst hoeveel tijd je eraan wilt en kunt besteden. Stem het aantal blogs daarop af. Probeer het aantal blogs dat je wekelijks publiceert gelijk te houden. En heb je er zelf te weinig tijd voor? Misschien is het uitbesteden aan een tekstschrijver dan een goed idee?

  • Lange blogs kosten tijd om te lezen. Hebben jouw lezers daar tijd voor? Met een lang blog laat je misschien zien dat je kennis van zaken hebt. Maar mensen kunnen ook halverwege afhaken, omdat de tekst te lang. Zijn je teksten te overweldigend, te kort of juist goed? Wat werkt bij jouw doelgroep? Het is verstandig om hierbij stil te staan.

    Er zijn trouwens verschillende trucs om hierachter te komen. Voer bijvoorbeeld eens een A/B-test uit. Of vraag je volgers op je sociale media kanalen wat zij van jouw blogs vinden. 

    Help jouw lezers ook bij het lezen. Voeg bovenaan jouw tekst linkjes toe (ankers) toe als je blog lang is. Lezers kunnen zo snel naar een onderwerp navigeren. Maak de opmaak van je tekst scanbaar. Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke kopjes en korte alinea's. Video's, kleurtjes (niet teveel!) en illustraties maken jouw teksten aantrekkelijker.

    Kijk eens bij jouw concurrenten. Wat doen je collega-bloggers? En tenslotte volg je jouw blogresultaten natuurlijk op een dashboard met jouw websiteverkeer.  

  • Waarom blog je? Wat wil je precies met jouw blogs bereiken? Veel HubSpot-gebruikers bloggen om meer websitebezoekers aan te trekken. Het bloggen is een belangrijk onderdeel van hun inbound marketing strategie.

    De inhoud van blogs is belangrijk en ook de ranking in de zoekmachines. HubSpot bevat daarom verschillende tools om je hiermee te helpen. Zoals een uitgebreide SEO-tool. Deel je blogs ook op je sociale media kanalen. Dit helpt namelijk mee voor een hogere ranking!

    Wil je nieuwe klanten aantrekken met jouw blogs? Dan is het logisch dat je regelmatig blogt. Je wilt immers gevonden worden door jouw doelgroep! 1 Blog per maand zet niet zoveel zoden aan de dijk. Je schrijft om kennis te delen, te inspireren en om een band op te bouwen. Hoe meer je blogt hoe makkelijker je websitebezoekers aantrekt. Bovendien laat je zo zien dat je een kennisleider bent. Dit wekt vertrouwen bij jouw doelgroep.

    TIP: Het is slim om vooraf een zoekwoordenonderzoek te doen. Zo vergroot je de kans dat je jouw doelgroep bereikt met jouw blog. Zijn er al veel blogs over een bepaald onderwerp geschreven? Dan kan het lastig zijn om je doelgroep daarmee te bereiken. Probeer daarom goede zoekwoorden te vinden, waarmee je wel kunt scoren! Kijk daarbij ook naar long-tail zoekwoorden.

Er is weinig onderzoek naar bloggen gedaan. Een aantal jaar geleden (2018) heeft HubSpot het effect van bloggen onderzocht. Een van de onderzoeksresultaten was: Publiceert een organisatie meer dan 16 blogs per maand? Dan komen er gemiddeld 3,5 keer meer bezoekers dan bij organisaties, die 0-4 blogs per maand publiceren. 2 à 3 blogs in de week zou dus een goed uitgangspunt kunnen zijn.

Maar ja, zijn deze onderzoeksresultaten nog relevant? De digitale ontwikkelingen veranderen soms razendsnel! Op zich is het logisch dat je met veel content meer bezoekers bereikt. Bovendien heeft het vaak tijd nodig, voordat je de vruchten plukt van jouw blogs. Meestal duurt het een tijdje, voordat nieuwe content een goede ranking krijgt.

Vaak krijg je de meeste leads via oudere blogs. Het is daarom belangrijk om deze blogs te onderhouden en up-to-date te houden. Daarnaast is het superbelangrijk om jouw content te delen via andere marketingkanalen. Bijvoorbeeld je sociale media. Er speelt dus meer mee dan regelmatig nieuwe blogs publiceren.

Wij raden je aan om minimaal één keer per week nieuwe content te plaatsen. Nieuwe blogartikelen en video's bijvoorbeeld. Indien mogelijk kun je dit aantal verhogen naar 2 of 3 keer in de week. Zolang je maar voldoende aandacht aan de kwaliteit besteedt! Wanneer je teveel content plaatst kom je misschien overweldigend over. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Dan kun je jouw tijd wel beter besteden.😇

TIP: Ontdek onze tips voor effectieve contentmarketing: 7 tips voor succesvolle contentmarketing.

Vraag 8: Wat publiceer ik op mijn sociale media kanalen?

De sociale media kanalen verschillen van elkaar. Het publiek varieert per platform. Het is dus logisch als je jouw content daarop aanpast.

Over het algemeen behaal je met de volgende content de beste resultaten:

  • Facebook – Video’s en waardevolle premium content.
  • Instagram – Foto’s, quotes en stories.
  • Twitter – Nieuwtjes, blogartikelen en GIF’s.
  • LinkedIn – Vacatures, bedrijfsnieuws en professionele content (ook professionele blogs en e-books).
  • Pinterest – Infographics en stappenplannen (met de nadruk op visuele content met links naar jouw website).

TIP: Plan je jouw posts via de sociale media tool van HubSpot? Dan kun je jouw berichten targeten op talen en landen. Zo bereik je jouw doelgroep(en) nog gerichter op je sociale media kanalen.

Vraag 9: Wat is het beste moment om iets op mijn sociale media kanalen te plaatsen?

Je plaatst iets op je sociale media kanalen. Nu wil je natuurlijk dat je daar zoveel mogelijk mensen mee bereikt. Het tijdstip waarop je iets plaatst is daarom superbelangrijk. Wij hebben wij voor je uitgezocht wat het beste moment is om iets te posten.

  1. Instagram

Plaats je een foto, quote of story op Instagram? Dan zijn maandag, woensdag en donderdag daarvoor de beste dagen. Op woensdag bereik je de hoogste interactie. Zondag is het minst effectief. Vermijd deze dag dus voor het inplannen van jouw Instagram posts!

De beste tijden om een bericht op Instagram te plaatsen zijn:

  • Tussen 11 uur ’s morgens en 1 uur ’s middags.
  • Tussen 7 en 9 uur ’s avonds.
  1. Facebook

Het posten van berichten op Facebook is het meest effectief op donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. De berichten op zaterdagen en zondagen zorgen voor de meeste interactie. Plan je belangrijkste Facebookberichten dus op deze dagen in. Op dinsdag behaal je het minste succes met Facebook berichten. Voor de beste resultaten plaats je jouw Facebook berichten tussen 1 en 4 uur ’s middags.

  1. LinkedIn

LinkedIn wordt vooral gebruikt voor professionele berichten tijdens kantoorwerktijden. Denk hierbij aan vacatures, e-books en blogs. De beste momenten hiervoor zijn dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10 uur en 11 uur ’s morgens.

  1. Twitter

Ook voor Twitter geldt dat het plaatsen in het weekend het minst effectief is. Het is slimmer om jouw Twitter bericht op een doordeweekse dag te plaatsen. Het beste moment hiervoor is tussen 12 uur en 1 uur ’s middags. Dit tijdstip zorgt over het algemeen voor de meeste views en interacties. 

  1. Pinterest

Voornamelijk particulieren gebruiken Pinterest. Zij bekijken de posts vooral buiten de werktijden. Je kunt je berichten daarom het beste in het weekend plaatsen. Zaterdagochtend tussen 8 en 11 uur is het meest effectief. Pinterest berichten zijn het minst afhankelijk van het tijdstip van plaatsing. Vormgeving en creativiteit spelen op dit sociale media kanaal een grotere rol.

Vraag 10: Wanneer geef ik een lead door aan de verkoopafdeling?

Er is geen perfect tijdstip om een lead door te geven aan de verkoopafdeling. Het hangt namelijk af van de situatie. In welke branche ben je werkzaam? Bij voor wat soort bedrijf werk je? Om wat voor soort klant gaat het? En hoeveel interactie is daar al mee geweest? Zoals je ziet zijn er veel verschillende dingen, die meespelen.

HubSpot biedt jou wel fantastische hulpmiddelen om je hierbij te helpen. Lead nurturing en lead scoring zijn bijvoorbeeld belangrijke tools bij marketingautomatisering.

Met behulp van je CRM-systeem verzamel je relevante data. Op basis hiervan segmenteer je jouw doelgroep. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde interesses en behoeften. Denk maar eens aan de verschillen tussen een jong gezin en een stel van 65+. Of aan een ondernemer met een paardenstal en een eigenaar van een tuinderij. 

Op basis van deze informatie voorzie je jouw segmenten van persoonlijke content. Hier gebruik je trouwens jouw buyer persona's en hun buyer journeys voor. De tools helpen je vervolgens om je beste leads te kwalificeren. Leads die mogelijk graag klant bij jou zouden willen worden!

Met lead scoring ken je automatisch punten toe aan je leads. Hiermee bepaal je of een lead al klaar is voor opvolging door de verkoopafdeling. Deze punten krijgen de leads door de activiteiten die zij uitvoeren. Zoals:

  • Het inschrijven voor je nieuwsbrief.
  • Het downloaden van een e-book.
  • Het klikken op een link je mailing.
  • Het invullen van een contactformulier.
  • Het bezoeken van (meerdere) pagina's op je website.

Je bepaalt zelf welke punten je toekent. In deze video legt Ellen je uit hoe het precies werkt:


Meer informatie over HubSpot

HubSpot is een innovatief systeem op het gebied van CRM, marketing, verkoop en klantenservice. Eigenlijk biedt het voor bijna elke organisatie wel een oplossing.

Heb je andere vragen over HubSpot of wil je er meer over weten?
Stel je vraag persoonlijk aan één van onze adviseurs. Of bekijk onze HubSpot CRM demo video of lees meer in onze andere blogartikelen:

New call-to-action

 

Ontvang updates per email