Veelgestelde vragen over landingspagina's

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 12-06-19

vragen_over_landingspaginas

Verhoog de conversie van je website met het gebruik van landingspagina’s. Het hebben van landingspagina’s is essentieel voor het genereren van online leads en dus een hogere ROI voor je marketingactiviteiten!

Als experts op gebied van marketing kunnen wij je alles vertellen over het maken en optimaliseren van landingspagina’s. Ik heb de meest gestelde vragen voor je uiteengezet om mijn kennis te delen op het gebied van deze converterende wonderpagina’s. In dit blog vind je antwoord op de volgende punten:

Om een goede landingspagina te maken is het nodig om de basis te begrijpen. Na het lezen van dit blog kan je zelf een effectieve en converterende landingspagina maken.

Wat is een landingspagina?

wat is een effectieve landingspagina

Een landingspagina is een pagina op jouw website waarop je een waardevol document of ander middel aanbiedt in ruil voor contactinformatie. Het is dus een gratis conversiemachine!

Je bezoeker komt op deze pagina vanaf een andere media ofzpagina en wordt gestimuleerd om een actie te ondernemen.

De bezoeker op je landingspagina is al zodanig geïnteresseerd in jouw product of dienst door de verwijzing vanaf een andere media, dat het eenvoudig is om deze om te zetten tot een lead. 

Wat maakt een landingspagina effectief?

Wanneer je een landingspagina maakt is het aan te raden om de volgende punten aan te houden om de landingspagina zo effectief mogelijk te maken:

  • Beperk de navigatie van je landingspagina

Je wilt dat je bezoeker actie onderneemt op je pagina. Het is dus belangrijk om deze niet te veel af te leiden met klikbare elementen op de landingspagina. Door het weglaten van je navigatiemenu is de bezoeker eerder geneigd om het formulier in te vullen.

  • Voeg waarde toe aan je pagina

Je website bezoeker is op je landingspagina met een reden, en dat is de content die jij promoot. Het is belangrijk om de focus op de aangeboden content te leggen en welke voordelen en waarde deze brengt voor jouw bezoeker. Een tip is om het aangeboden contentstuk ‘te laten zien’ aan de hand van een afbeelding, zodat ze alvast ervaren wat ze krijgen na het invullen van het formulier. Zie het voorbeeld:

hoe maak je een landingspagina?
  • Kort en bondig

Het doel van je landingspagina is om de bezoeker om te zetten naar een lead door het invullen van een formulier. Door de landingspagina kort en bondig te houden, raakt de bezoeker niet afgeleid en vult het formulier in. Daarnaast moet je de bezoeker ook niet afschrikken met een te lang formulier, ze willen niet teveel prijs geven. Denk goed na wat jij zou willen als bezoeker op een website! Kijk naar het voorbeeld en bedenk welk formulier jij zelf eerder zou invullen:

1. landingspagina formulier     2.  effectief landingspagina formulier

Hoe optimaliseer ik mijn landingspagina?

Als je al een landingspagina hebt, maar deze niet naar wens werkt, geef ik je hier een paar tips die je landingspagina helpen te optimaliseren.

  1. Verbeter je SEO en gebruiksvriendelijkheid

 Je schrijft je tekst voor zoekmachines maar vooral voor mensen. Goed gevonden worden in de zoekresultaten is één, maar je doel is om je bezoeker iets aan te bieden! De volgende punten spelen mee bij een optimale SEO en gebruiksvriendelijkheid:

  • Een duidelijke titel inclusief je focus zoekwoord;
  • Een korte, samenvattende metadescriptie die aanstuurt om naar de pagina te gaan;
  • Goed opgebouwde tekst die prettig leest;
  • Geordende lay-out en afbeeldingen;
  • Zorg voor inbound links op andere websites met linkbuilding;
  • Maak het eenvoudig om je landingspagina te delen met social media knoppen;
  • Een call-to-action!
  1. Varieer met landingspagina’s

Voorkom duplicate content, en maak het voor de bezoeker interessant om op jouw landingspagina te komen. Als bezoekers elke keer de zelfde landingspagina tegenkomen, is het effect er snel van af. Varieer met  de volgende aspecten om een originele landingspagina te maken:

landingspagina effectief maken
  • Lay-out;
  • Afbeeldingen en video’s;
  • Tekst;
  • Testimonials. 
  1. Maak je landingspagina simpeler;

Als de conversieratio van je landingspagina laag is, wordt de bezoeker te snel afgeleid en verlaat de pagina weer. Een voor de hand liggende reden is dat er teveel elementen worden gebruikt op de landingspagina, waardoor er teveel uitgangen zijn. Maak een simpele landingspagina met focus op het invullen van het formulier en het aanbod dat je biedt.

  1. Het gebruik van felle kleuren bij call-to-actions

Wanneer je een felle kleur gebruikt bij je call-to-actions, kijkt de bezoeker automatisch naar de tekst die bij in of bij de felle kleur staat.

Genereer kwalitatieve leads met dit eBook

  1. Gebruik stimulerende teksten bij call-to-actions

Om mensen op je call-to-action op de landingspagina te laten klikken, is de tekst op de button ook belangrijk. Zorg ervoor dat ook hier de tekst kort en bondig is, bijvoorbeeld:

  • Download het eBook;
  • Probeer nu gratis;
  • Contacteer ons;
  • Schrijf je in.

Landingspagina voorbeelden

Er zijn verschillende websites die het waard zijn om toe te lichten aangezien zij fantastische landingspagina’s hebben. Neem gerust voorbeeld aan deze organisaties!

  1. Dropbox

  dropbox landingspagina

  • De landingspagina is kort en bondig;
  • Felle kleuren gebruikt bij de knoppen;
  • Kort formulier
  • Voordelen worden toegelicht.
  1. Uber

uber effectieve landingspagina

  • Ook Uber maakt gebruikt van een kort en bondige landingspagina;
  • Duidelijke call-to-action knop met felle kleur;
  • Duidelijke en aansprekende titel – geeft precies weer wat je kan doen;
  1. Shopify

  shopify effectieve landinsgpagina

  • Duidelijke titel over wat je kan bereiken met Shopify;
  • Simpel formulier, je hoeft alleen maar een e-mailadres in te vullen;
  • De afbeelding eronder laat zien wat je kan verwachten van Shopify.

Wat zijn de beste tools voor landingspagina’s?

De volgende tools zijn aan te raden wanneer je zelf je landingpagina’s wilt gaan maken:

tip over effectieve landingspagina's

HubSpot Marketing Hub

Waar wij zelf ervaring mee hebben, en ikzelf van overtuigd ben, is het gebruik van de HubSpot Marketing Hub. Hiermee maak je de mooiste landingspagina’s in enkele simpele stappen.

Naast het creëren van effectieve en lead generende landingspagina’s, kan de HubSpot Marketing Hub nog veel meer betekenen voor lead generatie en andere marketingactiviteiten binnen jouw organisatie:

  • Leadscoring (volg de lead en zie exact in welk stadium van de buyer journey hij/zij zich bevindt);
  • Synchroniseert met jouw CRM-systeem voor optimaal relatiebeheer;
  • Datagedreven database-segmentatie;
  • Personalisatiefunctionaliteit (gepersonaliseerde e-mail ook gepersonaliseerde webpagina’s).

De volgende artikelen geven je meer inzicht in de HubSpot Marketing Hub:

Wil je kennismaken met de tools van de HubSpot Marketing Hub? Je kan een gratis productdemonstratie aanvragen en gratis 30 dagen de software testen. Vraag hieronder je producttrial aan:

hubspot marketing hub

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.