HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Tips voor e-mailmarketing in 2016: kwaliteit boven kwantiteit

tips voor emailmarketing in 2016

In 2016 is e-mailmarketing nog steeds een sterk marketingkanaal voor veel bedrijven. Met e-mail kan een bedrijf hun verkoop en klantloyaliteit stimuleren en daarnaast vinden mensen e-mail (nog steeds) de prettigste manier om aanbiedingen te ontvangen. Het is daarom van belang om mee te groeien met de klant en te weten hoe je e-mailmarketing in zet voor maximale effectiviteit. In dit artikel staan 5 tips voor e-mailmarketing in 2016 om het nog efficiënter in te zetten.

1. Ken de lezer van je e-mails

Een goede relatie met je klanten vereist inzet, werk en tijd. Het is niet altijd gemakkelijk om de relatie met je klanten te onderhouden en deze relatie te versterken. Elke klant heeft zijn/haar eigen wensen. Maar hoe bouw je een persoonlijke relatie met je klant op? Door middel van inbound marketing is het mogelijk om de potentiële klant gedetailleerd  in beeld te krijgen en op deze manier de juiste content op het juiste moment  aan te bieden. E-mailmarketing is binnen inbound marketing een sterk middel om de doelgroep te bereiken. Schrijf relevante content voor de potentiële klant en help ze in het maken van de juiste beslissing. Dit proces kost tijd en energie, maar het zorgt uiteindelijk voor loyaliteit van de klant.

2. Maak e-mailmarketing een vast onderdeel in je marketingplan

Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te zetten, is het van belang om in de eerste plaats te weten waarom je e-mailmarketing gebruikt als middel om je klanten te bereiken en welke plek e-mailmarketing op dit moment in je huidige marketingplan heeft. Door de juiste balans te vinden tussen e-mail en de andere communicatiemiddelen met de doelgroep, krijgt e-mailmarketing nog meer inhoud en diepte. Dit draagt bij aan een goede relatie met je (potentiële) klant.

3. Relevante content voor je doelgroep 

In 2016 komen er gemiddeld 7% meer e-mails in de inbox van je doelgroep binnen. Het is van belang om op te vallen en niet tussen de massa te verdwijnen. Dankzij inbound marketing is het mogelijk om een gedetailleerd beeld van de doelgroep te krijgen tijdens de buyer’s journey. Het is van belang om te weten waar in de oriëntatie leads zich bevinden, maar het is nog veel belangrijker om als bedrijf te weten waar zij naar toe willen en hoe jij als bedrijf tijdens dit proces de klant kan helpen. Je moet inspelen op wat de potentiële klant op het juiste moment nodig heeft, door de content van je e-mailmarketing relevant te maken voor hen en ze te helpen om een beslissing te maken. 

4. Less is more

Bedrijven hebben vaak de neiging om e-mails in grote hoeveelheden naar hun (potentiële) klanten te sturen. Het bedrijf blijft door de grote hoeveelheid mails die worden verstuurd onder de aandacht, maar de kans is groot dat de lezer de mails verwijdert of in de spam-map verplaatst. Dit resulteert vaak in een negatieve beeldvorming. Je kunt negatieve beeldvorming vermijden door pas een mail te versturen, wanneer de content relevant is voor de beoogde lezer. Kortom: verstuur geen e-mails meer in grote hoeveelheden naar de (potentiële) klant, maar verstuur pas een e-mail zodra de content relevant voor de klant is. 

5. Maak e-mailmarketing mogelijk voor mobiel

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone/tablet tot hun beschikking. De kans is daarom groot dat zij hun e-mail openen en lezen op deze apparaten. De cijfers zeggen genoeg: ongeveer de helft van je klanten leest tegenwoordig hun e-mail via hun smartphone, ongeveer één derde leest de e-mail op hun computer en bijna 17 procent leest email via tablet. Door middel van een responsive design i.p.v. een mobielvriendelijk design is het mogelijk om je verstuurde e-mail op elk apparaat te lezen. Een responsive design past automatisch de tekst en afbeeldingen voor het gebruikte apparaat aan, terwijl een mobielvriendelijk design zich niet aan elk apparaat aanpast. Hierdoor bereik je een gedeelte van de doelgroep niet. Een voordeel van een responsive design is dat het vaak ook de leesbaarheid op de desktop verbetert. Dit heeft te maken met de lettergrootte, lege ruimtes en de gebruiksvriendelijke calls-to-action. 

email opens op verschillende apparaten

Bron: Reefermail

New Call-to-Action

 

Ontvang updates per email