Tips voor het kiezen van de juiste CRM-software

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders op 09-01-19

5-stappen-geschikte-crm-kiezen

Het gebruik van een CRM-systeem kan jouw organisatie veel voordelen opleveren. Het systeem is gericht op het ondersteunen van medewerkers in hun werk. Een CRM-systeem geeft bijvoorbeeld meer inzicht in de (potentiële) klant en zorgt ervoor dat medewerkers efficiënter kunnen werken.

Het vinden van de juiste CRM-oplossing voor jouw organisatie kan een lastige opgave zijn. In dit artikel geven wij enkele tips voor het selecteren van een passend CRM-systeem.

Het koopgedrag van consumenten is veranderd, hier moet je op de juiste manier op inspelen. Klanten zijn veeleisender dan ooit tevoren en willen op een persoonlijke manier geholpen worden. Wanneer zij bijvoorbeeld de klantenservice bellen, verwachten zij dat je weet wie zij zijn en welke producten zij hebben gekocht. Wanneer deze informatie ontbreekt, krijgen zij het gevoel dat zij onvoldoende worden geholpen of zelfs niet serieus worden genomen.

Met CRM-software zijn klantgegevens snel en overzichtelijk beschikbaar voor servicemedewerkers. Tevens is er extra informatie en een overzicht van contactmomenten zichtbaar. Hiermee worden medewerkers in staat gesteld om klanten persoonlijk en op een passende manier te helpen. Ook verkopers en accountmanagers hebben veel baat bij een goed CRM-systeem. Het systeem geeft inzicht in de behoeften en wensen van de (potentiële) klant, hierdoor kunnen medewerkers beter een passende oplossing bieden.

Tip 1: Formuleer doelstellingen

Om een passend CRM-systeem te selecteren is het allereerst belangrijk om de doelstellingen voor jouw organisatie in kaart te brengen. Zet deze doelstellingen voor de komende jaren op papier. Kijk vervolgens welke rol CRM-software kan spelen in het realiseren van deze doelstellingen. Wanneer je bijvoorbeeld de klantenservice wil verbeteren, is een CRM-systeem met een krachtige tool voor klantcontact een grote vereiste. Uiteindelijk heb je antwoord op de vraag ‘Wat wil je bereiken met CRM-software?’.

Tip 2: Breng de eisen in kaart

Naast het in kaart brengen van de CRM-doelstellingen, is het ook belangrijk om de eisen van het nieuwe systeem op een rij te zetten. Download onze CRM-checklist ter ondersteuning van het in kaart brengen van alle eisen, wensen en behoeften. Dit maakt de selectie van een CRM-systeem een stuk eenvoudiger. Je hebt in kaart gebracht wat je met het systeem wilt, waarna vervolgens gekeken kan worden welke systemen aan de eisen voldoen.

Tip 3: Vraag een demonstratie aan

Selecteer meerdere mogelijke CRM-oplossingen en onderzoek hoe de systemen jouw organisatie kunnen ondersteunen. Nodig vervolgens leveranciers uit om een demonstratie te geven. Zo krijg je extra informatie over de CRM-systemen en zie je hoe deze werken.

Selecteren van passend CRM-systeem

Het selectieproces voor het kiezen van een passend CRM-systeem bestaat uit meerdere stappen. Het ‘Handboek CRM Selectie’ helpt je bij dit selectieproces. In het handboek is aanvullende informatie te vinden en een stappenplan voor het selectieproces.

Handboek CRM selectie

Martijn Rijnders
Geschreven door Martijn Rijnders
Martijn heeft als missie om organisaties te laten zien hoe zij hun bedrijfsresultaat aanzienlijk kunnen verbeteren aan de hand van slimmere marketing en effectief ingericht relatiebeheer. Als oprichter van Systony heeft hij brede kennis van zowel CRM- als marketingautomatisering-software en adviseert hij organisaties hoe deze software het beste geïmplementeerd kan worden.
Wanneer Martijn niet aan het werk is springt hij graag op zijn racefiets of zit hij ergens culinair te genieten.

Gerelateerde artikelen

De trends op het gebied van CRM

CRM-software anno 2019 moet meer dan voorheen technologisch kunnen meeschalen met de veranderende behoeften en eisen van jouw...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 13 december, 2018
Vijf belangrijke zaken bij selectie en inrichting van CRM

Veel organisaties beginnen eerst met het bijhouden van gegevens in Excel of Google Spreadsheets, zoals bijvoorbeeld verkoop-,...

Martijn Rijnders
Door Martijn Rijnders - 27 november, 2018