Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Schrijf de perfecte onderwerpsregel voor e-mails

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 5-8-15 11:35

De perfecte onderwerpsregel voor e-mailDe onderwerpsregel is samen met de afzender één van de belangrijkste onderdelen van een e-mail. De ontvanger bepaalt aan de hand van deze informatie of de e-mail relevant is en of hij de inhoud gaat lezen. Met het grote aantal e-mail wat er op een dag binnenkomt, is het van belang dat e-mails een sterke onderwerpsregel hebben om op te vallen. In dit artikel behandel ik een aantal richtlijnen voor de perfecte onderwerpsregel voor e-mails.

Gebruik de taal van je doelgroep

Niet iedereen praat op dezelfde manier en gebruikt dezelfde woorden. Als je een goed beeld hebt van je doelgroep, dan weet je hoe je ze het beste aan kan spreken. Let ook op met welke vragen zij zitten in het oriëntatieproces en hoe je ze daarmee kan helpen. Gebruik deze informatie in de onderwerpsregel zodat jouw e-mails op zullen vallen.

Personaliseer de onderwerpsregel

De meeste software voor e-mailmarketing is in staat om e-mails te personaliseren met data uit de contactdatabase. Gebruik dit om naast de inhoud ook de onderwerpsregel te personaliseren. Hierdoor valt de onderwerpsregel meer op en heeft de ontvanger het idee dat hij rechtstreeks aangesproken wordt. Je kunt personaliseren door het toevoegen van bijvoorbeeld een naam, bedrijfsnaam of zelfs woonplaats.

Let er bij personalisatie in de onderwerpsregel op dat het natuurlijk overkomt. Personaliseren zonder dat het iets toevoegt zal niet voor betere resultaten zorgen. Daarnaast moet de ontvanger niet het idee krijgen dat hij gestalkt wordt, doordat de informatie te persoonlijk is. Gebruik personalisatie dus alleen als het iets toevoegt aan de onderwerpsregel.

Maak de onderwerpsregel actiegericht

Actiegerichte onderwerpsregels halen de ontvanger over om de mail te openen. Ze zijn minder statisch en geven meer waarde aan de mailing. De onderwerpsregel “Download het eBook 10 tips e-mailmarketing” is veel aantrekkelijker en duidelijker dan “10 tips e-mailmarketing”. Door een actiegerichte onderwerpsregel te formuleren, zal de ontvanger eerder geneigd zijn om de e-mail te openen.

Zorg dat je duidelijkheid schept

Laat in de onderwerpsregel altijd weten wat de ontvanger kan verwachten als de e-mail geopend wordt. De onderwerpsregel “Download het eBook 10 tips e-mailmarketing” geeft direct aan dat er een eBook met tips over e-mailmarketing aangeboden wordt. Ook als ontvangers korting kunnen krijgen op producten en/of diensten is het aan te raden dat te vermelden. Zo weten ontvangers precies wat de aanbieding is.

Houd het kort

Je hebt voor onderwerpsregels niet de onbeperkte ruimte. Afhankelijk van de e-mailclient worden onderwerpsregels na een bepaald aantal karakters afgebroken. Zeker bij mobiele apparaten is dit het geval vanwege het gebrek aan ruimte. Het is aan te raden om de onderwerpsregel onder 50 karakters te houden, zodat vrijwel iedere ontvanger de hele onderwerpsregel kan lezen. E-mails met afgekapte onderwerpsregels hebben een lagere openratio dan e-mails die dat niet hebben.

Gebruik geen spamgevoelige woorden

E-mail spammers maken veel gebruik van woorden zoals “gratis”, “win” en “bestel direct”, zodat hun e-mails meer geopend en gelezen worden. Om dit tegen te gaan worden er spamfilters gebruikt, die bepalen of e-mail als spam wordt bestempeld. HubSpot heeft een handige lijst met riskante woorden opgesteld. Dit soort woorden moeten zoveel mogelijk worden vermeden in de onderwerpsregel.

Spamfilters kijken niet alleen maar naar bepaalde woorden, maar doen ook andere testen. Hierdoor betekent het niet dat het woord gratis in de onderwerpsregel gelijk betekent dat jouw e-mail in de spambox terecht komt. Zorg er altijd voor dat je je e-mails voor verzending test, zodat je weet dat ze niet als ongewenste mail behandeld worden.

Tips voor e-mailmarketing

 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

[VIDEO] Wat is HubSpot Lead Scoring en hoe pas je het toe?

Het is weer tijd voor een nieuwe video uit de reeks! In deze video trappen we af met alles wat je moet weten over HubSpot Lead...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 8 september, 2021
Wat kost HubSpot? - 2021

De kosten van HubSpot kunnen sterk uiteenlopen en zijn afhankelijk van de verschillende opties en uitbreidingsmogelijkheden...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 28 april, 2021
Gepersonaliseerde content met Account Based Marketing

Wat is jouw eerste gedachte bij gepersonaliseerde content? Vaak denken marketeers gelijk aan technologische snufjes zoals...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 16 maart, 2021