Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit op 09-05-19

cookies-privacywet

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook bekend als de GDPR-wetgeving, van kracht werd. Voor veel organisaties was het een race tegen de klok om aan de wetgeving te voldoen.

Inmiddels is er een nieuwe verordening op komst, deze is een aanvulling op de AVG-wetgeving. In dit artikel vertel ik je er meer over.

e-Privacy Verordening

De nieuwe verordening is geen vervanging van de AVG. Waar de AVG globaal ging over de gehele verwerking van persoonsgegevens binnen een organisatie, gaat de ePV specifiek over de online privacy en verwerking van data die online wordt verzameld. Het is een aanvullende wet.

De ePV wordt wel de vervanging van de e-Privacy Richtlijn uit 2002 genoemd. Niet alleen zit er een verschil in de inhoud, maar ook in de vorm. Waar het nu een richtlijn is, wordt het straks een verordening. Wetgeving waar je aan moét voldoen.

Het updaten van de regelgeving rondom online privacy is hard nodig. De richtlijnen dateren uit 2002, sindsdien is er veel veranderd. Eind 2002 had bijvoorbeeld slechts 33 procent van de Nederlandse huishoudens een breedbandverbinding. In 2017 had inmiddels 98 procent van alle huishoudens een internetaansluiting. Niet alleen het aantal gebruikers van internet is explosief gegroeid, ook het aantal apparaten en de manier waarop internet wordt gebruikt is flink veranderd. Met de e-Privacy Verordening mogen dus flink wat wijzigingen worden verwacht.


Online privacy

De Europese Unie wil internetgebruikers beschermen. Zij moeten weten welke data er van hun wordt verzameld. Vaak wordt er meer data verzamelt dan mensen doorhebben.

Er zijn veel partijen die online data verzamelen. Google houdt bijvoorbeeld bij wat je hebt opgezocht, op welke apparaten en met welk account. Ook alle video’s die je bekijkt via YouTube worden opgeslagen. Aan de hand hiervan wordt een profiel gevormd, waarbij de video’s ook een belangrijk onderdeel vormen. Een persoon die veel video’s over wonen en klussen bekijkt, heeft waarschijnlijk een eigen huis en wil de inrichting veranderen. Op basis van dit profiel worden advertenties getoond. Als je akkoord bent gegaan met bepaalde instellingen, dan gaat het verzamelen van data nog verder. Dan wordt onder andere bijgehouden op welke plekken je allemaal bent geweest en welke apps je gebruikt.

Een ander bekend voorbeeld is Facebook. De partij verzamelt veel data van gebruikers en vormt hiermee profielen. Op basis van deze profielen kunnen adverteerders targeten. Ook verzamelt het bedrijf data via WhatsApp en Instagram, beide eigendom van Facebook.

Er zijn mensen die het verzamelen van deze data niet erg vinden, zij kunnen hierdoor immers beter geholpen worden en bijvoorbeeld relevante advertenties krijgen. Ook is er een grote groep die niet wil dat andere partijen veel informatie over hun verzamelen. Als je niet op de hoogte bent van al deze dataverzameling, dan kan dit zeker grote inbreuk hebben op het gevoel van je privacy.  


Cookies

De AVG heeft ervoor gezorgd dat veel organisaties duidelijk zijn gaan vermelden dat zij cookies gebruiken op hun website. De manier waarop zij dit doen, is heel uiteenlopend. Met de ePV komt er ook meer duidelijkheid over het inzetten van cookies en op welke manier er toestemming gegeven moet worden.

Er zijn een hoop websites die een melding geven “Wij gebruiken cookies” en tegelijkertijd cookies activeren. Daarnaast zijn er een groot aantal websites met een keuzemenu, waarbij de websitebezoeker kan kiezen om wel of niet akkoord te gaan met de cookies. Een variant hierop is dat een bezoeker per soort cookies kan beslissen of er akkoord gegeven wordt. Volgens experts is dit de juiste manier om te voldoen aan de wetgeving. Tot slot is er de alom bekende en omstreden cookiewall. Hierbij worden er nog geen cookies actief en krijgt de bezoeker een paginagrote melding te zien. Nagenoeg altijd is er alleen de keuze om akkoord te gaan met de cookies. Grote partijen als het AD, de Telegraaf, Talpa en RTL gebruiken de cookiewall voor al hun websites.

Omgaan met cookies kan een grote uitdaging zijn. Wanneer je gebruik maakt van marketingautomatisering, dan is er vaak een ingebouwde functie voor. HubSpot Marketing Hub is wereldwijd een grote speler en biedt functies om eenvoudig te kunnen voldoen aan de AVG-wetgeving. De bezoeker heeft controle over het activeren van de marketingcookies op jouw website.


Wanneer wordt de e-Privacy Verordening van kracht?

Het is nog niet duidelijk wanneer de ePV van kracht wordt. De wetteksten zijn op dit moment nog niet af, er wordt druk gewerkt aan concepten. Naar verwachting is in 2020 de definitieve wettekst klaar. De Europese Unie moet dan vervolgens instemmen met de nieuwe wet. Het kan nog even duren voordat de e-Privacy Verordening van kracht wordt, wel is het belangrijk om alvast op de hoogte te zijn. Er kunnen namelijk veel veranderingen worden verwacht.  

Zoek op tijd uit wat de gevolgen voor jouw organisatie zijn. Wanneer je marketingautomatisering gebruikt, kan deze jou ook helpen bij de e-Privacy Verordening. HubSpot biedt tools om te kunnen voldoen aan de wetgeving. Zij hebben zich eerder in de AVG-/GDPR-wetgeving verdiept en passende tools gebouwd om gebruikers te helpen. Dit zullen zij ook bij de e-Privacy Verordening doen. 

Benieuwd hoe HubSpot Marketing Hub jouw organisatie kan ondersteunen? Vraag vrijblijvend een demo aan!

New call-to-action

Maarten de Wit
Geschreven door Maarten de Wit
Maarten is CRM-adviseur bij Systony. Hij staat altijd klaar om organisaties te helpen bij het vinden van een passende CRM-oplossing en ervoor te zorgen dat ieder CRM-project een succes wordt.

Gerelateerde artikelen

De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019