HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Overtuig jouw baas van online succes

Convince your bossJe weet het zeker, inbound marketing is wat jouw organisatie nodig heeft. Maar hoe overtuig je je manager of baas van het nut van inbound marketing, hoe rechtvaardig je de te maken investering op
marketingautomatisering-software en hoe verdedig je het stuk vereiste verandermanagement en de te investeren tijd die inbound marketingautomatisering met zich meebrengt?

In dit artikel geef ik je de benodigde munitie om inbound marketing bespreekbaar te maken en zodoende ook op hoger niveau draagvlak te creëren.

Inbound marketingautomatisering wint snel aan terrein in Nederland. Het geeft organisaties richting en sturing aan hun contentstrategie, het biedt een persoonlijke, hulpgerichte benadering van de doelgroep en het bevat alle tools voor effectieve leadgeneratie en krachtig leadmanagement. En waarschijnlijk het belangrijkste, zeker voor je baas, het levert online resultaat in de vorm van meer traffic, meer leads en meer omzet.

Eindelijk heb je een manier gevonden om echt indruk te gaan maken, inbound marketing! Waar traditionele tactieken zoals print advertising en online bannering ieder jaar weer redelijk tot flink tegenvallen (waarmee je misschien het gevoel krijgt dat anderen denken dat je je vak niet verstaat) ben je na enig oriënteren op ‘inbound’ overtuigd geraakt komend jaar echt te kunnen scoren. En niet alleen met het strategisch plan, maar vooral qua resultaat!

Als het jouw taak is om leads te genereren en als jouw organisatie klaar is voor inbound marketing automatisering, dan is het ook jouw taak ervoor te zorgen dat de juiste inbound technieken worden aangetrokken en in gebruik worden genomen. En wel zo snel mogelijk.

  • Maar wat als je manager of baas is blijven hangen in tijden van traditionele marketing en van je verlangt moderne marketing te bedrijven met ouderwetse middelen. 

  • Of je baas is nogal een behoudende denker. Jouw werkveld is ‘marketing’ of misschien wel ‘marketing en verkoop’, maar dikke kans dat je baas nog meer petten dan jij draagt. Daardoor zal hij/zij eerder geneigd zijn de zaken te laten zoals ze zijn – omwille van drukte en verantwoordelijkheid gedwongen behoudend te denken. Zelfs als de bestaande processen, tactieken en technieken niet of onvoldoende werken.

  • Of anders, je baas/manager is nogal op de kosten en vooral kostenbesparingen. Inbound marketing automatisering software, de implementatie ervan en de uitrol van een gedegen inbound strategie kost geld (en tijd). Het feit dat het meer brengt dan kost schuift na het noemen van het kostenplaatje nog weleens naar de achtergrond.

Hierboven zomaar wat weerstanden opgesomd die je manager of baas kan opwerpen op jouw inbound-voorstel. De vraag is, hoe overtuig je hem/ haar toch te investeren in inbound marketing automatisering? Goed informeren en geduld zijn hierbij key. Hieronder zes manieren die je kunnen & zullen helpen overtuigen!

Bewijs dat Inbound werkt

Bied onomstotelijk bewijs dat inbound werkt. Inbound werkt in de zin van meer traffic en leads en werkt in de zin van meer online omzet. Inbound marketing automatisering staat voor groei en een snelle ROI

Laat cijfers zien van organisatie die opereren in dezelfde branche en vertel hun succesverhalen. Daarnaast kun je veel informatie vinden in onderzoeken van HubSpot. Voor een snel resultaatoverzicht van Inbound Marketing automatisering zie hier. Niet voldoende? Download dan HubSpot’s onderzoekdocument ‘a State of Inbound 2015’. Hierin vind je tal van bruikbare onderzoekresultaten met betrekking tot inbound-resultaat.

De inbound marketing potentiescan helpt je inzichtelijk te krijgen welke groei jouw organisatie kan bewerkstellingen en hoe die groei het snelst bereikt wordt. Ook laat het de ROI en de snelheid van die ROI zien.

Gebruik je concurrenten

Het is misschien niet direct bevorderlijk voor je carrière, maar schep eens op over de concurrentie. Zijn er al concurrenten succesvol met inbound marketing of hebben zij een effectieve contentstrategie hebben neergezet? Deel het met je manager en/of baas! Dit zal hen prikkelen en wakker schudden. Zeker informatie omtrent van groei in online resultaat zal voor jou goed vallen.

Weet je niet of de concurrent al actief zijn met inbound? Gebruik dan de competitors-tool van HubSpot, een handig middel om in te schatten hoe krachtig je concurrentie is op online marketing vlak.
Weet je zeker dat je concurrentie nog ouderwetse marketing bedrijft en online links laat liggen? Speel dan in op de kansen die er liggen voor jouw organisatie!

Informeer, leg uit en informeer

Voor sommigen is de term inbound marketing net zo begrijpelijk als Chinees. Maar juist omdat de strategie zo logisch is en het relatief eenvoudig is uit te leggen waarom het zo belangrijk is een inbound strategie te hanteren, kun je je baas of manager snel een uitleg geven.

Het is niet moeilijk om te begrijpen dat leads gegenereerd worden wanneer je bezoekers naar je website trekt en converteert aan de hand van relevante, hulpgerichte informatie zoals premium content in ruil voor bruikbare data als contactinformatie. Maar leg ook goed uit waarom technieken zoals leadnurturing en –scoring zo belangrijk zijn en waarom inbound marketing en verkoop als één krachtige afdeling laat opereren.

Benoem de voordelen voor het verkoopteam

Zoals bij punt vier al kort aangehaald, afdeling verkoop heeft veel baat bij een inbound marketing strategie. Door veranderend koopgedrag moet de doelgroep persoonlijk worden bereikt op de juiste momenten met de juiste informatie. Relevantie is belangrijker dan ooit tevoren.

Doordat de buyer journey door de koper grotendeels zelf en online wordt doorlopen is de rol van de verkoper veranderd. Koude acquisitie werkt in de meeste branches simpelweg niet meer. Inbound marketing ondersteunt het grootste deel van de buyer journey en neemt een groot deel van de verkoop over, maar dan persoonlijk en gericht. Zo ontvangt de verkoper alleen leads die koopklaar zijn samen met alle relevante en benodigde informatie over de potentiële koper.

Concreet: verkopen wordt vele malen effectiever en efficiënter bij de inzet van inbound marketing. En dat betekent meer klanten, meer omzet en meer klantbehoud.

Bereid je voor

Zorg dat je resultaten, statistieken en succesverhalen paraat hebt. Begrijp daarnaast welke voordelen inbound biedt en hoe inbound marketing automatisering werkt.

Bedenk ook goed wat een inbound strategie je oplevert en wat het kost. Zo kun je spreken over de ROI van inbound marketing automatisering en hoe snel je een investering terugverdient. Wil je hulp bij het opmaken van het inbound-groeiplaatje voor jouw organisatie en bij het bepalen van jouw inbound ROI? 

Bekijk, probeer en demonstreer het zelf

Je kunt altijd vrijblijvend een software-demo aanvragen voor je team en manager/CEO. Daarnaast kun je een HubSpot-trial aanvragen zodat je de software na een demo zelf kunt uitproberen en tonen aan collega’s en beslissers. Met een trial zie je overigens maar een beperkt deel van het totale pakket van voordelen, naast het feit dat de software zonder strategie niet de kracht toont die het in zich heeft. Echter toont het wel goed de look & feels. Waarschijnlijk is de wijze waarop een contact wordt getoond en te targeten is in combinatie met de social-tool al overtuigend genoeg.

Verandering en investeren leidt tot weerstand. Maar vrees niet, geniet ervan om het management te overtuigen. Je staat namelijk sterk met een ijzersterk verhaal! Uiteraard helpen we je graag.

Veel succes!

New Call-to-action

Ontvang updates per email