Optimaliseer marketing, sales en service-processen met HubSpot

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 13-09-18

HubSpot is ontwikkelaar en leverancier van ’s werelds meest gebruikte en best beoordeelde marketing en sales software. Dit hebben zij bereikt dankzij hun innovatieve karakter.

In dit artikel beschrijf ik hoe HubSpot organisaties helpt aan meer online verkeer, meer leads, meer klanten en betere klantrelaties. Ook ga ik in op de enorme innovatiekracht van de Amerikaanse software leverancier. Dit doe ik aan de hand van updates die HubSpot begin september bekend maakte tijdens hun jaarlijkse event Inbound 2018.

inbound hubspot
Bron: John Gregory

HubSpot startte met het ontwikkelen van haar Marketing Hub, een krachtig online platform waarmee je gecentraliseerd alle online marketingactiviteiten op een efficiënte manier in kunt inzetten. Maar inmiddels gaat HubSpot verder. 

De hubs van HubSpot. Krachtig op zichzelf, samen onverslaanbaar

De laatste jaren heeft HubSpot zich ontwikkeld tot marktleider met het meest gebruikte platform onder marketeers wereldwijd. Inmiddels zijn er ook hubs ontwikkeld om ook jouw sales, service en CRM-processen te stroomlijnen. Hieronder vind je een korte omschrijving van de hubs.

  1. Marketing Hub

HubSpot’s marketing software maakt jouw online marketing en stuk eenvoudiger en effectiever. Alle activiteiten die komen kijken bij inbound marketing zijn ondergebracht in de Marketing Hub van HubSpot, waardoor je als organisatie geen verschillende softwareprogramma’s meer nodig hebt. Alles kan binnen één platform, hetgeen jouw online marketing slagkracht aanzienlijk verhoogt!

Hubspot software is gemakkelijk in gebruik dankzij de vele tools die beschikbaar zijn. Deze tools zorgen voor meer verkeer en meer kwalitatieve leads. Populaire features:

  • Leadgeneratie-tools;
  • Marketing automation-tools;
  • Blog en landingspage-tool;
  • Analytics & reporting;
  • Content strategy-tool.
  1. CRM Hub

HubSpot heeft een CRM-systeem ontwikkeld waarvan de mogelijkheden gratis te gebruiken zijn. Het bieden van overzicht op jouw verkoop en relatiebeheer en het besparen van tijd zijn de hoofddoelen van HubSpot CRM. Een voorbeeld: bij contacten is direct een tijdlijn beschikbaar met daarin alle eerdere contactmomenten. Daarnaast kun je met HubSpot CRM verkoopkansen en deals bijhouden, taken aanmaken en eenvoudig communiceren met prospects.

  1. Sales Hub

De Sales Hub is gericht om jouw verkoopprocessen verder te optimaliseren. Het gebruik van de Sales Hub is merkbaar in alle fases van het verkoopproces. Het bespaart tijd, geeft beter inzicht in het verkoopproces en jouw prospects, het automatiseert verkoopprocessen en zorgt er voor dat je deals sneller sluit.

De Sales Hub beschikt over tools die essentieel zijn voor het verkoopproces. Zo kun je gesprekken met (potentiële) klanten eenvoudig linken aan medewerkers, beschikt de hub over email tracking en automation en kun je eenvoudig meetings plannen met de prospects. Daarnaast is  integratie mogelijk met Gmail en Outlook.

  1. Service Hub

Om de relatie met jouw klanten optimaal te (onder)houden heeft HubSpot de Service Hub ontwikkeld. De hub zorgt ervoor dat alle informatie van je klanten eenvoudig inzichtelijk is en stelt je in staat een feilloze klantenservice te bieden.  

Met de Service Hub is het mogelijk om de klanttevredenheid te meten, een kennisbank op te bouwen, telefonisch support te bieden, een ticketsysteem te gebruiken en klanten te woord te staan aan de hand van een live chat.

De laatste ontwikkelingen van HubSpot

Bij HubSpot staat innovatie centraal. De vernieuwingen helpen HubSpot gebruikers om hun marketing, sales en relatiebeheer naar een nog hoger niveau te tillen. Begin september vond HubSpot’s Inbound conference plaats in Boston. Dit is een evenement waar HubSpot ruim 25.000 marketeers uitnodigt om hun te inspireren met nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt. Ook presenteert HubSpot hier elk jaar nieuwe ontwikkelingen en innovaties van hun eigen HubSpot software.  

De vier belangrijkste en opvallendste punten heb ik voor jou op een rij gezet:

HubSpot Video
Waar de mensen het meest enthousiast over zijn is ongetwijfeld de nieuwe video tool, beschikbaar voor HubSpot Professional en HubSpot Enterprise.

Video marketing heeft de toekomst en HubSpot heeft hier slim op ingespeeld om deze mogelijkheid te integreren in de software. Met video is het mogelijk om krachtige content te creëren voor verkoop, marketing en service. Met videocontent is het makkelijker om zaken over te brengen naar je klanten en worden zij sneller en gemakkelijker geholpen. Dit kan allemaal gedaan worden binnen het HubSpot platform, en dat op een gebruikersvriendelijke manier.

Smart content reporting
Bezoekers van je website verwachten een persoonlijke ervaring. Het gebruik van smart content zorgt ervoor dat de bezoeker relevante content krijgt voorgeschoteld en zo langer op jouw website blijft.

Smart content zorgt ervoor dat je bezoeker direct het relevante aanbod voor zich krijgt, zonder te zoeken op jouw website. Daarnaast kun je alle gerelateerde statistieken van jouw bezoekers bekijken om beter in te spelen op de persoonlijke behoefte. Smart content rapportage geeft je inzicht in de effectiviteit van die gepersonaliseerde content.

Conversation tool
Een ander recent uitgebrachte tool is de “conversation tool”. Hiermee is het mogelijk om gemakkelijker 1-op-1 klantrelaties te creëren en te onderhouden. Met de conversation tool heeft je bedrijf een gezamelijke (klanten)inbox, een live chat en indien gewenst kun je deze chat inrichten met chatbots om de bezoeker sneller op weg te helpen.

De conversation tool is ideaal voor groeiende bedrijven die sneller en beter in contact willen kommen met prospects en klanten.

Service hub starter
HubSpot’s Service Hub was al een begrip bij HubSpot, maar tegenwoordig is er ook een starters editie beschikbaar. Met deze functies is het mogelijk om een helpdesk te bouwen in HubSpot: alle chats, e-mails en aanmeldingen worden gevormd tot tickets en deze kunnen makkelijk gemanaged worden. Daarnaast is het mogelijk om sneller te reageren op bezoekers.

Wat is er nog meer nieuw bij HubSpot?

Er zijn nog updates aangekondigd! Hieronder een greep uit de meest spraakmakende veranderingen en toevoegingen:

  • Teams – voor meer structuur in de organisatie kunnen er verschillende teams worden opgesteld;
  • eSignature – Het plaatsen van je handtekening in een bestand zonder deze te printen en weer in te scannen;
  • Custom Analytics Views – Meer inzicht in bezoekersstatistieken en de mogelijkheid om deze bezoekers te segmenteren;
  • E-mail frequentie beveiliging – Deze functie zorgt ervoor dat niet te veel e-mails worden verzonden naar dezelfde persoon;
  • Continue testing – Geen A/B tests meer. Met HubSpot Enterprise is het nu mogelijk om doorlopende tests uit te voeren en hiermee de website te optimaliseren;
  • Youtube integratie – Tool die direct is gelinkt aan jouw YouTube kanaal;
  • Predictive Lead Scoring – Deze functie is uitgebreid en maakt het identificeren en kwalificeren sneller gaat;
  • Custom Bots – Betere en meer uitgebreide functies voor chatbots;
  • Company based workflows – Gerichte e-mail workflows gebaseerd op bedrijven;
  • Customer report builder - Creëer meer diepgaande klantrapporten met deze tool;
  • Quote management – Maak regels voor offertes die aan bepaalde criteria voldoen, zoals offertes met korting;
  • Call transcription and recording – Telefoongesprekken opnemen en opslaan binnen HubSpot gaat nu geheel automatisch;
  • Revenue tracking – Direct inzicht in je inkomsten;
  • Goals – Stel doelen op voor je teams zoals reageertijd en targets;
  • Health scoring – Overzicht van klanten die op het punt staan om jou te verlaten en de mogelijkheid om gelijk actie te ondernemen.

Wil je meer weten over HubSpot en de mogelijkheden? Op onze pagina’s over HubSpot CRM en HubSpot Marketing hebben wij uitgebreide informatie beschikbaar. HubSpot heeft namelijk alle tools voor online succes in enkele krachtige oplossingen.

 Vraag een HubSpot trial

 

 

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Laat je bedrijf groeien met de HubSpot Growth Suite

Ieder bedrijf groeit pas écht verder met het gebruik van de juiste tools. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk gaat het...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 11 december, 2019
De belangrijkste nieuwe functies in HubSpot

Ieder jaar houdt HubSpot het evenement Inbound. Dit is hét moment waarop alle nieuwe grote productupdates worden...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 5 september, 2019
Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019