Ontvang maandelijks onze nieuwe blogartikelen in je mailbox

Optimaliseer je website voor mobiele apparaten

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer op 9-12-14 14:41

Mobiele optimalisatie is een must voor websitesSteeds meer websiteverkeer is afkomstig van mobiele apparaten en als er gekeken wordt naar de populariteit van smartphones en tablets, dan blijft deze stijging doorzetten. In Nederland is ongeveer driekwart van de bevolking in het bezit van een smartphone. Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens heeft een tablet. Door deze groei daalde de verkoop van laptop en pc’s. De stijging van het mobiele website verkeer is dus niet meer dan logisch.

Het nadeel hiervan is dat websites niet automatisch goed functioneren op mobiele apparaten. Het scherm van tablets en smartphones is kleiner en in plaats van een muis maak je gebruik van een touchscreen. Slechte weergave en problemen met de navigatie komen veel voor.

In dit artikel bespreek ik de voordelen van een mobiel geoptimaliseerde website en behandel ik de keuze voor een aparte mobiele website, dynamische site of responsive design.

Optimale ervaring voor de gebruiker

Met de opkomst van smartphones en het mobiele internet is de manier waarop mensen informatie vergaren veranderd. Een mobiele telefoon heb je vrijwel altijd bij je en daarom is informatie nog nooit zo toegankelijk geweest. Relevante content moet dus op elk moment van de dag beschikbaar zijn. Dit betekent niet alleen dat deze informatie op jouw website moet staan, maar ook goed leesbaar is op mobiele apparaten.

Gebruikers bepalen binnen een seconde of de pagina waar zij op landen relevant is voor de behoefte aan informatie die zij op dat moment hebben. Er is dan nog geen tekst gelezen. Bij de besluitvorming speelt naast relevante trefwoorden ook het gebruiksgemak een rol. Een niet geoptimaliseerde website kan betekenen dat je bezoekers kwijt raakt omdat zij denken dat ze niet snel genoeg de informatie kunnen vinden die zij nodig hebben. Google zegt in het geval van webshops dat 67 procent van de bezoekers meer geneigd is om een aankoop te doen als de website mobiel geoptimaliseerd is. Daarnaast verlaat 61 procent de website vroegtijdig als ze een product niet snel kunnen vinden.

Betere vindbaarheid

31 procent van het organische verkeer op websites komt momenteel van mobiele apparaten en dit blijft maar stijgen. Een goede vindbaarheid is daarom belangrijk. De doelstelling van Google is om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Of dit nou op een pc is of via mobiele apparaten. Voor mobiele websites heeft Google een aparte crawler ontwikkeld. Mobiel geoptimaliseerde websites worden dus beter gewaardeerd door Google en krijgen vaker de voorkeur boven niet geoptimaliseerde websites.

Daarnaast heeft Google besloten om een waarschuwing te plaatsen bij websites die niet voor mobiel geoptimaliseerd zijn als deze tijdens een zoekopdracht op een mobiel apparaat getoond wordt. Is een website niet geoptimaliseerd voor mobiel, maar komt hij wel naar boven in een zoekopdracht op een mobiel apparaat, dan leidt deze waarschuwing tot een daling van het mobiele verkeer.

Optimalisatie voor mobiel is een must

Met de sterke stijging van het mobiele internet de afgelopen jaren is een mobiel geoptimaliseerde website belangrijker dan ooit. Het zorgt ervoor dat de doelgroep optimaal gefaciliteerd wordt op het moment dat zij behoefte hebben aan bepaalde informatie. Om een website mobiel toegankelijk te maken is er de keuze uit verschillende oplossingen. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen. Deze beschrijf ik hieronder kort.

Mobiele website

Een mobiele website is een aparte website geoptimaliseerd voor smartphones op een apart (sub)domein (bijvoorbeeld: domein.com is de normale website en m.domein.com voor smartphones). Door middel van verwijzingen komen mobiele gebruikers op de goede website terecht en andersom. Het voordeel van een mobiele website is dat de implementatie eenvoudig is, omdat de mobiele website los staat van de normale website. Het grootste nadeel is dat tablets nog steeds de niet geoptimaliseerde website te zien krijgen, die niet altijd hiervoor geoptimaliseerd is. Daarnaast zijn de onderhoudskosten voor een mobiele website vaak hoog en kan er duplicated content (exact dezelfde content op verschillende pagina’s of domeinen) voorkomen. Dit kan zorgen voor een lagere waardering van zoekmachines.

Dynamische website

Een dynamische website maakt geen gebruik van een apart (sub)domein. Als een mobiele gebruiker de website bezoekt krijgt hij een mobiele website te zien, zonder dat de pagina verandert. Het voordeel is dat mobiele gebruikers pagina’s te zien krijgen die ontworpen zijn voor mobiele apparaten en dat er geen duplicated content is. Het nadeel is dat de kosten voor het onderhoud hoog zijn en dat de technische implementatie complex is.

Een responsive design past zich automatisch aan het schermformaat van het apparaat waar de bezoeker de website mee bezoekt. Ongeacht of het een desktop of mobiel apparaat is. Google raadt deze vorm van mobiele optimalisatie aan. Er komt geen duplicated content voor omdat elke pagina uniek is (en geen aparte mobiele pagina). Bij updates van pagina’s hoeft dit ook maar één keer doorgevoerd te worden. Het nadeel is dat er vaak een totale redesign nodig is om de website responsive te maken. Een voorbeeld van responsive design is onze website.

Welke oplossing het beste is verschilt per website en de doelgroep ervan, maar vaak is toch een responsive website het meest relevant voor een onderneming. Een responsive website is in één keer geoptimaliseerd voor alle beeldschermformaten en het updaten van de website is eenvoudig.

eBook Trends in online marketing

Stefan Nijmeijer
Geschreven door Stefan Nijmeijer
Stefan is marketing consultant bij Systony en (mede)verantwoordelijk voor de uitrol van de inbound marketingstrategie van diverse organisaties. Stefan is een echte content specialist en beschikt over een vlotte pen. Daarnaast heeft hij veel affiniteit met nieuwe media, waardoor hij de gemaakte content bij de juiste doelgroep krijgt.

Gerelateerde artikelen

Account Based Marketing: zo meet je het succes

Het meten en verantwoorden van resultaten is voor ons als marketeers enorm belangrijk. Op deze manier bewijzen we het succes...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 12 oktober, 2020
HubSpot pakt uit met INBOUND 2020 – Alles wat je moet weten.

Het is op moment van schrijven donderdagochtend 24 september, de ochtend na Inbound 2020. Mijn hoofd tolt nog na van alle...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 24 september, 2020
Moet je gaan voor inbound of outbound marketing?

Ben je als marketeer opzoek naar een nieuwe marketingstrategie en kom je steeds maar 'inbound marketing' tegen? Dat kan...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 15 september, 2020