Online marketing trends 2019

Ellen Prins
Door Ellen Prins op 03-01-19

online-marketing-trends-2019

Met online marketing bereik je gericht en persoonlijk je doelgroep tegen relatief lage kosten. De trends en ontwikkelingen op dit gebied blijven altijd doorgaan en helpen je om online succesvol te zijn en blijven.

In dit artikel licht ik de belangrijkste trends toe van het afgelopen jaar op het gebied van online marketing. Naar verwachting gaan deze ontwikkelingen een grotere rol spelen in 2019.

Marketingautomatisering

Het automatiseren van marketingactiviteiten is een efficiënte investering voor bedrijven met veel voordelen. Dit maakt marketingautomatisering een belangrijke online marketing trend. Steeds meer organisaties kiezen hiervoor, omdat zij steeds meer bekend raken met de mogelijkheden. De volgende trends zijn van toepassing:

  • Software: minder nieuwe pakketten, meer functionaliteit en specialisatie

De focus bij de bestaande software ligt bij het uitbreiden van de functionaliteiten om te concurreren met andere software. Er zijn verschillende automatiseringspakketten in verschillende prijsklassen, waardoor elke organisatie een passende oplossing kan vinden. Verschillende softwarepakketten kun je vergelijken op de website van G2Crowd;

  • Personalisatie met marketingautomatisering

Met de automatiseringssoftware is het mogelijk om gebruiksgedrag te analyseren en hierop in te spelen.  Stem je marketing af op je specifieke doelgroep en biedt aan waar je potentiële klanten behoefte aan hebben.

  • Artificial intelligence (AI)

Artificial intelligence gaat in de toekomst een belangrijke rol spelen op het gebied van marketing. Hiermee analyseer je klant- en zoekgedrag met data van social media en blogs. Meer inzichten over de doelgroep komt naar boven. AI gaat gepaard met kostenbesparing en toenemende groei, maar heeft ook invloed op de volgende trend;

  • Chatbots

Chatbots worden steeds geavanceerder en maken het mogelijk om direct en persoonlijk je bezoekers te woord te staan. De bots kunnen ingezet worden op verschillende kanalen en zijn dag en nacht beschikbaar;

  • HubSpot Marketing

HubSpot Marketing Hub is de alles-in-1 marketing-software waarmee je resultaat boekt aan de hand van data-gestuurde contentmarketing. HubSpot resulteert in meer traffic, meer kwalitatievere leads en meer online omzet.

Video

Een andere belangrijke online marketing trend is video. Het afgelopen jaar hebben we gezien dat er steeds vaker video wordt ingezet. Naar verwachting zal in 2021 80% van alle content op internet video zijn. Een goede reden om hier in 2019 op in te zetten!  

Bron: HubSpot

Video heeft invloed op de marketingresultaten van jouw organisatie. Video stimuleert bezoekers tijdens het koopproces. Bedrijven die videomarketing gebruiken ontvangen 66% meer gekwalificeerde leads en er is sprake van 80% meer conversie wanneer een landingspagina een video bevat.

In 2019 zijn de volgende videotrends van toepassing:

  • Live Video

Mogelijkheden om live videobeelden te delen op social media worden steeds geavanceerder en worden gebruikt voor zowel B2B als B2C marketing;

  • Gebruik van video’s op websites

Zoals aangegeven heeft het gebruik van video’s gunstige gevolgen voor het converteren van kwalitatieve leads. Video’s op websites zijn populair omdat de boodschap duidelijker wordt overgebracht. Dit weten ook zoekmachines, waardoor gebruik van relevante video’s een positieve invloed heeft op je online vindbaarheid.

  • Video op social media

Wanneer je een doelgroep hebt die actief is op social media, kun je gebruik maken van videofuncties om hen te bereiken. Met videocontent geneer je tot 12 keer meer interacties en 95% van de bezoekers onthouden jouw boodschap. Deel bruikbare en relevante informatie voor een betere relatie met klanten. 

Bron: LiveStream  

Contentmarketing

Het aanbieden van online content aan potentiële klanten wordt steeds populairder. Je bezoekers zijn actief op zoek naar antwoord op hun vraag, die ze kunnen beantwoorden met de content die jij aanbiedt. Door toenemende concurrentie is het wel aan te raden om op te vallen. Dit doe je door de volgende stappen te ondernemen:

  • Creëer content dat antwoord geeft op (mogelijke) vragen van jouw doelgroep;
  • Biedt de content aan op het juiste moment via het de juiste kanalen;
  • Lever de content in een passende vorm waarmee je de boodschap zo goed mogelijk weergeeft, zoals een eBook, infographic, video etc.

Naar verwachting gaan bedrijven zich meer richten in het creëren van content om te concurreren. Daarnaast zal de promotie van deze content toenemen om in het oog te springen.

Je kan ook meer waarde creëren met behulp van personalisatie. Hiermee creëer je een unieke ervaring die volledig de wensen vervult van je potentiële klant. Dit zorgt uiteindelijk voor een betere klantrelatie. 

Vind hier tips voor succesvolle contentmarketing.

Social Media 

Het gebruik van social media groeit en er wordt steeds meer mogelijk voor bedrijven. De volgende trends komen in 2019 aan bod:

  • Video

Zie hierboven

  • Stories

Op Facebook, Instagram en Snapchat is het mogelijk om foto’s en video te plaatsen over jouw bedrijf of product die na enkele seconden is verdwenen. Dit creëert ‘fear of missing out’: je bezoekers blijven je content volgen in de angst om relevante content te missen;

  • Social advertising
    Bereik je doelgroep gericht met behulp van de advertisingstools van social media. Segmenteer je doelgroep en bereik ze met jouw waardevolle content.
  • Social messaging apps

Ga voor optimale klantbinding met het gebruik van social messagings apps als Facebook messenger, WhatsApp en de chatfuncties van andere social media kanalen. Hiermee creëer je een laagdrempelige klantenservice waar klanten erg gericht en persoonlijk geholpen kunnen worden.

Bron: TechCrunch

Zoekmachinemarketing

Naast online marketing trends zijn er natuurlijk ook trends voor zoekmachinemarketing die in 2019 een belangrijke rol spelen. Het optimaliseren van je website is vanzelfsprekend wanneer je jouw online vindbaarheid wilt verhogen. De volgende trends zijn van invloed op zoekmachine marketing:

  • Het gebruik van mobiel
    Zoekopdrachten via smartphones zijn zo populair dat zoekmachines hier meer waarde aan gaan hechten. Zorg voor een goed functionerende website op mobiele apparaten en implementeer AMP (Accelerated Mobile Pages) voor een snelle laadtijd;
  • Voice search

Op het moment wordt 25% van de zoekopdrachten via voice search gedaan. Naar verwachting loopt dit op tot 50% in 2020. Zoekopdrachten zullen hierdoor langer worden en meer vraaggericht. Met behulp van effectieve long-tail zoekwoorden kun je hier goed op inspelen;

  • Visual search

Ook word er steeds meer aandacht besteed aan de ontwikkeling van visual search: een zoekopdracht met behulp van een foto waar relevante zoekresultaten uitkomen. Het gebruik van afbeeldingen wordt hierdoor steeds belangrijker.

Wil je meer weten over de huidige trends op het gebied van (online) marketing? Download nu ons eBook ‘Trends in online marketing’ en kom meer te weten over de bovengenoemde trends die in 2019 een belangrijke rol spelen.

eBook Trends in online marketing

 

 

Ellen Prins
Geschreven door Ellen Prins
Ellen is marketing consultant bij Systony. Zij is zet zich zowel in voor Systony's eigen marketing als voor het realiseren van online content voor een aantal van onze klanten. Ze is behoorlijk vlot in de pen en met een afgeronde studie International Business & Languages schrijft Ellen een behoorlijk woordje buiten de deur.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe privacywet e-Privacy Verordening komt eraan

Mei 2018 is voor veel organisaties een veelbewogen maand geweest. Het was de maand waarin de Algemene Verordening...

Maarten de Wit
Door Maarten de Wit - 9 mei, 2019
Marketing automation belangrijkste marketingtrend en -uitdaging van 2019

Marketing automation is zowel de belangrijkste marketingtrend als de grootste marketinguitdaging van 2019, zo blijkt uit...

Stefan Nijmeijer
Door Stefan Nijmeijer - 2 mei, 2019
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing ondersteunt jouw organisatie met het genereren van leads en uiteindelijke groei binnen jouw organisatie. Het...

Ellen Prins
Door Ellen Prins - 19 maart, 2019